Правила експлуатації трамвая та тролейбуса. Загальні положення

ПОГОДЖЕНО:
Міністр внутрішніх справ України        Ю.Ф.КРАВЧЕНКО

Міністр машинобудування, військово-промислового
комплексу і конверсії України           В.І.МАЛЄВ

Голова Державного Комітету України по нагляду за
охороною праці                          С.П.ТКАЧУК






                                            Затверджено
                                наказом  Державного       комітету
                                України  по   житлово-комунальному
                                господарству   від   10.12.1996 р.
                                N 103

                                      Зареєстровано в Міністерстві
                                      юстиції України
                                      6 березня 1997 р.
                                      за N 66/1870

                                      
                             Правила
                експлуатації трамвая та тролейбуса

                      1. Загальні положення

Правила  експлуатації  трамвая  та  тролейбуса  (далі - Правила) визначають
вимоги  (нормативи)  до  об'єктів,  обладнання,  устаткування і організації
роботи  підприємств  міськелектротранспорту  та їх структурних підрозділів,
регулюють    питання   взаємодії   та   основні   вимоги   до   працівників
міськелектротранспорту.

Чітке  виконання  вимог  чинних  Правил  -  обов'язкова  умова забезпечення
злагодженості   роботи   усіх   служб   та  інших  структурних  підрозділів
підприємств  міськелектротранспорту,  якісного  і  безпечного транспортного
обслуговування населення.

Правила  обов'язкові  для  виконання  усіма  експлуатаційними та ремонтними
підприємствами   міського   електричного   транспорту  незалежно  від  форм
власності та видів діяльності. Правила також обов'язкові для підприємств та
організацій,  які розробляють і виготовляють рухомий склад та інші технічні
засоби  міського електротранспорту, комплектуючі вироби і запчастини до них
та здійснюють проектування, капітальне будівництво і реконструкцію об'єктів
та споруд міськелектротранспорту.

Підприємства  міськелектротранспорту  розробляють, з урахуванням конкретних
умов,  положення,  інструкції  та  інші нормативні документи, які визначені
цими Правилами.

Зміна  цих  Правил  належить  виключно  до  компетенції Держжитлокомунгоспу
України,   який  затверджує  також  інші  відомчі  нормативні  документи  з
експлуатації міського електротранспорту.

Правила  розроблені  на  основі  Законів  України  "Про міський електричний
транспорт"  (  1914-15 ), "Про дорожній рух" ( 3353-12 ), "Про транспорт" (
232/94-ВР  ),  "Про  охорону  праці" ( 2694-12 ), а також Правил дорожнього
руху,  затверджених  постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 N
1306  (  1306-2001-п  ),  та  інших  нормативних  документів,  що регулюють
діяльність  транспортних  підприємств  та  встановлюють  вимоги до рухомого
складу,  систем електропостачання, трамвайних колій та інженерних споруд, а
також  організації  руху.  (  Абзац  шостий  розділу  1  в  редакції Наказу
Держкомжитлокомунгоспу N 187 ( z1341-04 ) від 08.10.2004 )

1.1. Визначення термінів

У цих Правилах терміни вживаються в такому визначенні:

Випрямний           Установка для перетворення змінного  струму  в
агрегат             постійний,  яка  складається з трансформатора,
                    випрямляча,   високовольтного   і    катодного
                    вимикачів  та  інших  апаратів і приладів,  що
                    забезпечують їх роботу.

Відмова             Порушення працездатності об'єкта.

Водій трамвая       Особа, яка   здійснює    керування    трамваєм
(тролейбуса)        (тролейбусом)       під      час     виконання
                    пасажирського та службового руху.  ( Пункт 1.1
                    доповнено  абзацом  згідно  з Наказом Держбуду
                    N 111 ( z0494-00 ) від 25.05.2000 )

Габарит рухомого    Кінцевий поперечний,   перпендикулярний    осі
складу              колії  обрис,  в  якому  повинен розміщуватися
                    встановлений на прямому горизонтальному  шляху
                    трамвайний вагон (тролейбус), як порожній, так
                    і  навантажений,  при  найбільших   допустимих
                    відхиленнях  розмірів  та зносах,  за винятком
                    бокового нахилу на ресорах.

Габарит наближення  Кінцевий поперечний,   перпендикулярний    осі
будівель            колії обрис, в якому, крім рухомого складу, не
                    повинні перебувати  ніякі  частини  споруд  та
                    устаткування,   а   також  матеріали,  запасні
                    частини   і   обладнання,    призначені    для
                    безпосередньої взаємодії з рухомим складом, за
                    умови,   що   положення   цих   пристроїв    у
                    габаритному  просторі  пов'язано  з  частинами
                    рухомого   складу,   до   яких   вони   можуть
                    дотикатися,  і  що  вони  не  можуть викликати
                    дотику з іншими елементами рухомого складу.

Гальмування служ-   Гальмування рухомого  складу   для   планового
бове                зменшення  швидкості  або зупинки у визначених
                    місцях.

Гальмування екст-   Гальмування з  найбільшим  гальмівним  ефектом
рене                для  уникнення дорожньо-транспортних пригод та
                    аварій.

Депо                Комплекс споруд, що забезпечують зберігання та
                    технічне обслуговування рухомого складу.

Діагностування      Визначення технічного    стану    об'єкта    з
технічного стану    відповідною точністю.
(діагностика)

Екіпірування        Забезпечення рухомого      складу      з'ємним
                    устаткуванням,       запасними      частинами,
                    інструментом, матеріалами та документами.

Інтервал            Проміжок часу в хвилинах між поїздами.

Кант рейки          Лінія на внутрішній грані рейки, яка проходить
                    нижче   верхньої   головки рейки на 8 - 8,5 мм
                    (трамвайного типу) або на 11 мм  (залізничного
                    типу).

Комісія державна    Комісія, призначена згідно з чинним  порядком,
приймальна          для   приймання  в  експлуатацію  побудованого
                    об'єкта.

Комісія робоча      Комісія, призначена згідно з чинним  порядком,
приймальна          для  приймання виконаних робіт на побудованому
                    об'єкті  з  метою   подання   його   державній
                    приймальній комісії.

Граничний стан      Стан об'єкта,  коли подальша його експлуатація
                    недопустима чи недоцільна або відновлення його
                    працездатності неможливе чи недоцільне.

Лінії живлення:     Кабельні або повітряні  лінії  з  відповідними
позитивні або       силовими  апаратами  та  приладами,  які мають
негативні           позитивний   або   негативний   потенціал    і
                    застосовуються для передачі електроенергії від
                    шин перетворювальної електротягової підстанції
                    до контактних проводів або контактного проводу
                    та рейок.

Лист дорожній       Документ, оформлений  на  транспортний  засіб,
                    який  дає право на виїзд із депо і призначений
                    для обліку роботи рухомої одиниці на лінії.

Майданчик пасажир-  Місце, призначене для чекання рухомого складу,
ський               посадки й висадки пасажирів.

Мережа контактна    Сукупність струмопровідних,         ізолюючих,
                    підтримуючих та опорних елементів, призначених
                    для     підведення      електроенергії      до
                    струмоприймачів рухомого складу.

Міжколія            Відстань  між  внутрішніми   рейками  суміжних
                    колій. ( Пункт 1.1 доповнено абзацом  згідно з
                    Наказом  Держбуду  N 111  (  z0494-00  )   від
                    25.05.2000 )

Несправний стан     Стан об'єкта,  коли він не відповідає  хоча  б
(несправність)      одній  з  вимог  нормативно-технічної та (або)
                    конструкторської (проектної) документації.

Непрацездатний      Стан об'єкта,  коли  значення  хоча  б  одного
стан (непрацездат-  параметра,    якими   визначається   здатність
ність)              виконувати  задані  функції,   не   відповідає
                    вимогам    нормативно-технічної    та    (або)
                    конструкторської (проектної) документації.

Підстанція елект-   Електрична підстанція,  яка   здійснює   зміну
ротягова            величини  напруги  та  випрямляння  струму для
                    живлення рухомого складу.

Підстанція електро- Автоматизована електротягова   підстанція,   в
тягова телекерована якій    керування    агрегатами   та   вводами
                    здійснюється  дистанційно  з   диспетчерського
                    пункту.

План генеральний    Частина проекту   з   комплексним   вирішенням
                    питань   планування   та  благоустрою  об'єкта
                    будівництва,  розміщення   будівель,   споруд,
                    транспортних  комунікацій,  інженерних  мереж,
                    організацій   і   систем   господарського   та
                    побутового обслуговування.

Поїзд               Сформований та  екіпірований   склад   вагонів
                    (тролейбусів) або одиничний вагон (тролейбус),
                    який   обслуговується   водієм   або   поїзною
                    бригадою.

Поїзд за систе-     Поїзд, сформований з двох або  більше  рухомих
мою багатьох        одиниць, керований з одного пульта.
одиниць

Пункт районний      Пункт телеуправління  районом   електротягових
диспетчерський      підстанцій та обладнання мереж.

Перегін             Частина трамвайної  або  тролейбусної   лінії,
                    обмежена двома суміжними пунктами зупинок.

Частота руху        Кількість поїздів,  які минають заданий  пункт
                    під час руху в одному напрямку за одну годину.

Шлях гальмівний     Відстань, яку проходить  вагон  (тролейбус)  з
                    моменту початку гальмування до повної зупинки.

1.2.    Підпорядкованість    та    управління    підприємствами    міського
електротранспорту

1.2.1.  Підприємства  міського електротранспорту здійснюють свою діяльність
відповідно до Законів України "Про міський електричний транспорт" ( 1914-15
),  "Про  дорожній рух" ( 3353-12 ), "Про транспорт" ( 232/94-ВР ) та інших
нормативних документів, що регулюють діяльність транспортних підприємств. (
Підпункт  1.2.1 в редакції Наказу Держкомжитлокомунгоспу N 187 ( z1341-04 )
від 08.10.2004 )

1.2.2.  Об'єкти міського електротранспорту підлягають державному технічному
огляду  відповідно до статті 35 Закону України "Про дорожній рух" ( 3353-12
).  (  Підпункт  1.2.2  в  редакції  Наказу  Держкомжитлокомунгоспу N 187 (
z1341-04 ) від 08.10.2004 )

1.3.    Обов'язки,   права   та   відповідальність   підприємств   міського
електротранспорту  визначаються  відповідно  до Закону України "Про міський
електричний   транспорт"  (  1914-15  )  (  Пункт  1.3  в  редакції  Наказу
Держкомжитлокомунгоспу N 187 ( z1341-04 ) від 08.10.2004 )


(  Підпункт 1.3.1 виключено на підставі Наказу Держкомжитлокомунгоспу N 187
( z1341-04 ) від 08.10.2004 )

(  Підпункт 1.3.2 виключено на підставі Наказу Держкомжитлокомунгоспу N 187
( z1341-04 ) від 08.10.2004 )

(  Підпункт 1.3.3 виключено на підставі Наказу Держкомжитлокомунгоспу N 187
( z1341-04 ) від 08.10.2004 )

1.4. Вимоги до працівників міського електротранспорту

1.4.1.  Кожний  працівник  підприємств  міськелектротранспорту зобов'язаний
дотримуватись   законів   України,   Правил  дорожнього  руху,  нормативних
документів      з      питань      міськелектротранспорту,     затверджених
Держжитлокомунгоспом  та  іншими  центральними  органами виконавчої влади в
межах   їх   компетенції,   цих   Правил,   посадових   інструкцій,   вимог
експлуатаційної      документації      підприємств-виготівників,      інших
нормативно-технологічних    документів.    Виконання   обов'язків   повинно
контролюватися відповідними посадовими особами.

1.4.2.   Працівники,   винні   у  порушенні  цих  Правил,  притягаються  до
відповідальності згідно з чинним законодавством.

1.4.3. Кваліфікація та стан здоров'я працівників міського електротранспорту
повинні  відповідати  чинним  вимогам до працівників підприємств підвищеної
небезпеки.

1.4.4.  До  робіт,  пов'язаних  з рухом електротранспорту, експлуатацією та
ремонтом  електроустановок,  перебуванням  на  висоті, на проїжджій частині
вулиць  та  трамвайних  коліях,  допускаються особи, які пройшли спеціальну
підготовку  згідно  із  займаною  посадою  та  виконуваною  роботою і мають
відповідні  посвідчення встановленого зразка; ( Підпункт 1.4.4 пункту 1.4 в
редакції Наказу Держбуду N 111 ( z0494-00 ) від 25.05.2000 )

1.4.5.  На зазначені в п.1.4.4 цих Правил роботи приймаються особи віком не
молодше   18   років,   що   попередньо   пройшли  медкомісію  і  не  мають
протипоказань.

1.4.6.  Робітники міського електричного транспорту, безпосередньо пов'язані
з  експлуатацією,  технічним  обслуговуванням  і  ремонтом електроустановок
(тягових  підстанцій, контактних і кабельних мереж, обладнань сигналізацій,
управління  рухом,  зв'язку,  електрифікованого технологічного устаткування
заводів  (майстерень)  з ремонту рухомого складу та інших), допускаються до
роботи  тільки  після вивчення цих Правил, інших нормативно-правових актів,
що  стосуються  їх  функціональних  обов'язків  та  присвоєння  відповідної
кваліфікаційної  групи.  (  Підпункт 1.4.6 пункту 1.4 із змінами, внесеними
згідно з Наказом Держбуду N 111 ( z0494-00 ) від 25.05.2000 )

1.4.7.  Водії трамвая, тролейбуса та інших саморухомих транспортних засобів
повинні мати відповідні посвідчення.

1.4.8.   Права,   обов'язки   та   відповідальність   працівників  міського
електротранспорту   повинні   бути   викладені   в  посадових  інструкціях,
затверджених керівником підприємства міського електротранспорту.

1.4.9.  Новоприйняті  працівники  перед  допуском  до роботи повинні пройти
загальний   інструктаж  та  інструктаж  на  робочому  місці  з  оформленням
відповідних записів у журналах інструктажів. Чергові та сезонні інструктажі
водіїв  повинні  проводитися  за  графіком,  затвердженим наказом керівника
підприємства міського електротранспорту.

1.4.10.   Поновлення   і   закріплення   знань  з  Правил  техніки  безпеки
працівниками міського електротранспорту повинні проводитися на інструктажах
кожні  півроку.  Перевірка  знань  цих Правил проводиться щорічно комісією,
призначеною наказом керівника підприємства.

1.4.11.  Навчання, атестація і перевірка знань робітників, які обслуговують
об'єкти,  підконтрольні  органам державного нагляду, повинні проводитися за
програмами та в порядку, встановленому цими органами.

1.4.12.  Працівники міського електротранспорту зобов'язані підвищувати свою
кваліфікацію  й  професійну  майстерність.  З  цією  метою на підприємствах
створюються  учбові приміщення, обладнуються спеціальні трамвайні вагони та
тролейбуси, залучаються кваліфіковані кадри.

1.5. Основні функції та завдання організацій і підприємств, які розробляють
і виготовляють технічні засоби міського електротранспорту

1.5.1. Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 22.10.91 р. N
313-р  та  від  03.02.92  N  66-р, генеральним замовником технічних засобів
міського        електричного       транспорту       (рухомого       складу,
випрямно-перетворювальної  техніки,  засобів  управління  рухом,  системами
електропостачання і т.п.) є Держжитлокомунгосп України, який:

визначає  перспективні  напрями  розвитку й удосконалення технічних засобів
міського      електротранспорту,     організовує     науково-дослідні     й
дослідно-конструкторські роботи;

затверджує  технічні  завдання  (вимоги)  на розроблення технічних засобів,
програми та методики приймальних випробувань;

організовує   виробництво   нових   зразків   технічних   засобів  міського
електротранспорту та очолює приймальні комісії з їх випробувань;

розробляє  й  затверджує основні нормативні документи з питань експлуатації
технічних засобів;

затверджує технічні умови на постачання технічних засобів.

Разроблення   технічних   засобів  міського  електричного  транспорту  може
здійснюватися за ініціативою підприємств і організацій.

1.5.2. Підприємства та організації, які розробляють й виготовляють технічні
засоби міського електротранспорту:

розробляють і виготовляють рухомий склад та інші технічні засоби відповідно
до вимог державних стандартів та інших нормативних актів;

забезпечують  постійне  удосконалення  конструкцій  з метою доведення їх до
вимог експлуатації, а також рівня провідних країн світу;

здійснюють    заходи    з    підвищення    надійності   технічних   засобів
електротранспорту, модернізації раніше створених моделей;

забезпечують сервісне обслуговування виготовлених виробів;

забезпечують   уніфікацію   рухомого   складу,   систем  електропостачання,
управління рухом та конструкцій колійного шляху;

забезпечують   ремонтні  підприємства  відповідними  комплектами  технічної
документації;

забезпечують   виробництво   нестандартного   (технологічного)  обладнання,
оснащення  і  спеціального  інструменту  для  технічного  обслуговування та
ремонту  технічних  засобів  відповідно до вимог сервісного обслуговування,
беруть  безпосередню участь у впровадженні нових моделей технічних засобів,
вивченні   спеціалістами   експлуатаційних   підприємств   особливостей  їх
улаштування;

забезпечують    експлуатаційні    підприємства   технічною   документацією,
спеціальним  інструментом, запасними частинами, необхідними для організації
технічного  обслуговування  та  ремонту,  згідно  з Положенням про сервісне
обслуговування;

сприяють   організації  капітального  ремонту  технічних  засобів  міського
електротранспорту   та   їх   комплектуючих  частин,  а  також  відновлення
спрацьованих деталей;

сприяють  створенню єдиної інформаційної бази з аналізу надійності рухомого
складу,  технічних  засобів  систем  електропостачання, управління рухом та
колійного господарства.

1.6. Основні функції підприємств, які експлуатують технічні засоби міського
електротранспорту

1.6.1. Підприємства, які здійснюють експлуатацію технічних засобів міського
електротранспорту:

реєструють та ведуть облік роботи транспортних засобів;

забезпечують  експлуатацію  технічних  засобів  відповідно  до вимог чинних
державних стандартів, цих Правил та інших нормативно-технічних документів;

здійснюють  постійний  аналіз  роботи технічних засобів, вносять пропозиції
щодо підвищення їх якості та надійності;

вивчають  умови  безпеки  руху на маршрутах міського електротранспорту та в
межах  своєї  компетенції  вживають  заходів  щодо  усунення  недоліків  та
перешкод для руху;

проводять  модернізацію  (удосконалення  конструкції)  технічних засобів за
документацією (з дозволу) заводів-виготівників;

розробляють,   закуповують  та  впроваджують  технологічне  обладнання  для
технічного обслуговування технічних засобів;

укомплектовують  штати  керівників структурних підрозділів та спеціалістів,
готують робітників необхідних професій та кваліфікацій;

вносять   пропозиції   щодо   змін  чинних  Правил  з  метою  удосконалення
експлуатації, організації та технології технічного обслуговування і ремонту
технічних засобів.

1.7.  Основні  функції  підприємств  з  ремонту  технічних засобів міського
електротранспорту

1.7.1.  Підприємства з ремонту технічних засобів міського електротранспорту
(заводи,   ремонтно-експлуатаційні   депо,  майстерні,  конструкторські  та
технологічні бюро):

здійснюють середні та капітальні ремонти рухомого складу, технічних засобів
систем електропостачання, управління рухом та колійного господарства;

виготовляють  та  постачають  запасні  частини  та  комплектуючі вироби для
задоволення потреб експлуатаційних підприємств;

забезпечують потреби експлуатаційних підприємств у виробах для комплектації
нових трамвайних та тролейбусних ліній, а також ремонту наявних;

забезпечують  виконання  відповідних вимог законодавства у сфері дорожнього
руху;

здійснюють  модернізацію  рухомого  складу  та  інших  технічних засобів за
документацією заводів-виготівників;

розробляють  і  виготовляють  за  замовленням  експлуатаційних  підприємств
нестандартне технологічне обладнання та спеціальний рухомий склад;

розробляють та забезпечують експлуатаційні підприємства (за їх замовленням)
необхідною ремонтною документацією.

1.8. Приймання об'єктів міського електротранспорту в експлуатацію

1.8.1.  Усі  будівлі  та споруди міськелектротранспорту повинні відповідати
затвердженій  проектній  і  конструкторській  документації,  мати  технічні
паспорти.

1.8.2.  Введенню в експлуатацію новозбудованих та реконструйованих об'єктів
має передувати пусковий період, протягом якого повинні проводитися:

перевірка  готовності  будівель,  споруд,  устаткування; усунення виявлених
дефектів та недоробок;

налагодження, регулювання обладнання та його випробування (обкатка);

підготовка технічної документації для здачі об'єктів в експлуатацію;

створення запасів матеріалів, запасних частин, інструменту та приладів;

розроблення інструкцій, графіків з експлуатації та технологічних карт;

підготовка  персоналу  і  перевірка  його  знань для подальшої експлуатації
об'єктів;

комплектування форм технічного обліку та звітності.

1.8.3.Новозбудовані  та  реконструйовані об'єкти міського електротранспорту
повинні  обов'язково  прийматися  в  експлуатацію  державними  приймальними
комісіями.

До   пред'явлення  державним  приймальним  комісіям  об'єкти  повинні  бути
прийняті   робочими   комісіями,   які   призначаються   наказом  керівника
підприємства або організації замовника.

Склад  робочої  та  державної  приймальних  комісій  і  порядок  їх  роботи
визначають   відповідно   до  БНіП  А.3.І-3-84  "Приймання  в  експлуатацію
закінчених будівництвом об'єктів. Основні положення".

1.8.4.  Під  час  здачі об'єктів генеральний підрядник (будівельно-монтажна
організація) пред'являє робочій комісії документи, передбачені нормативними
актами  з питань приймання в експлуатацію закінчених будівництвом будівель,
споруд,   контактної  та  кабельної  мереж,  колій,  доріг,  електротягових
підстанцій.

1.8.5.  Приймання  об'єкта  робочою  та  державною  приймальними  комісіями
оформляється  актами  встановленої  форми,  які  підписуються усіма членами
комісій та затверджуються органом, який їх призначив.

1.8.6.  Рух  трамвайних  поїздів  та  тролейбусів  з  пасажирами  може бути
відкрито  тільки  після  остаточного оформлення акта згідно з пунктом 1.8.5
цих Правил.

1.9. Тимчасова експлуатація об'єктів міського електротранспорту

1.9.1.   Необхідність   у   тимчасовій   експлуатації   об'єктів   міського
електротранспорту   (переважно   трамвайних  та  тролейбусних  ліній)  може
виникати у разі реконструкції діючих ліній без припинення руху.

1.9.2.  Тимчасова  експлуатація  дозволяється за умови забезпечення безпеки
руху, пасажирів та персоналу.

1.9.3.  Умови  тимчасової  експлуатації повинні відповідати Єдиним правилам
ремонту  і  утримання  автомобільних  доріг, вулиць, залізничних переїздів,
правилам  користування  ними  та  охорони, затвердженим постановою Кабінету
Міністрів України від 30.03.94 р. N 198 ( 198-94-п ).

1.9.4.   Пуск   об'єкта  у  тимчасову  експлуатацію  оформляється  рішенням
замовника  за  погодженням  із  генеральним  підрядником  на  підставі акта
робочої комісії.

1.9.5.  Приймання  об'єкта  у  тимчасову експлуатацію повинно відбуватися у
порядку, визначеному БНіП А.3.1-3-84.

1.9.6.  Технічне  обслуговування  об'єктів  у  разі тимчасової експлуатації
здійснюється персоналом підприємства міського електротранспорту на підставі
договору,   який  укладає  підрядна  організація  з  відповідними  службами
підприємства  міського електротранспорту (електрогосподарство, служба колії
та інші).

1.9.7. Приймання об'єктів, які перебувають у тимчасовій експлуатації, після
закінчення  її  терміну  та  виконання  усіх  передбачених  проектом  робіт
проводиться відповідно до п.1.8 цих Правил.