Правила експлуатації трамвая та тролейбуса. Організація та управління рухом

                4. Організація та управління рухом

4.1. Розклад руху

4.1.1.  Пасажирські перевезення здійснюються за постійними та тимчасовими і
спеціальними  маршрутами.  Постійні  маршрути  становлять маршрутні системи
трамвая  та  тролейбуса.  Маршрутні системи встановлюються, розвиваються та
змінюються   відповідно  до  обсягів  та  напрямків  пасажирських  потоків,
узгоджуються  з  органами  Державтоінспекції  та затверджуються виконавчими
органами  міських  рад.  Тимчасові  маршрути організовуються розпорядженням
керівника підприємства міського електротранспорту за погодженням з органами
Державтоінспекції,   виконавчими   органами   міських  рад  при  завчасному
інформуванні населення.

Спеціальні  маршрути  організовуються  у разі виробничої необхідності та за
договорами  з  юридичними  особами.  Вони  затверджуються наказом керівника
підприємства міського електротранспорту за узгодженням з Державтоінспекцією
і виконавчими органами міських рад.

4.1.2.  Рух  трамвайних  вагонів  і  тролейбусів за маршрутами здійснюється
відповідно до розкладу. Розклад повинен забезпечувати:

безпеку руху;

максимальну  експлуатаційну швидкість з урахуванням вимог Правил дорожнього
руху,  рельєфу місцевості, інтенсивності руху автотранспорту, інтенсивності
пішохідного руху, роботи системи регулювання дорожнього руху;

узгодженість  роботи  рухомого  складу на усіх маршрутах та з іншими видами
транспорту;

найефективніше використання рухомого складу;
     
відповідність частоти руху обсягам пасажирських потоків;
     
дотримання  вимог  Кодексу  законів  про  працю  (  322-08  ) та відпочинок
робітників транспортного підприємства;

безперебійне  функціонування  системи  технічного  обслуговування  рухомого
складу.

4.1.3.  Розклади  складаються на кожну рухому одиницю, на кожний маршрут та
на  кожну  кінцеву станцію. Основою для складання розкладу є дані обстежень
пасажирських  потоків  за  годинами доби, довжиною та напрямками маршрутів,
днями  тижня  (будні,  вихідні та святкові дні), порами року. Відповідність
розкладів   фактичним   умовам   експлуатації   рухомого   складу   повинна
контролюватися службою руху.

4.1.4.  Розкладом  рухомої одиниці повинні передбачатися час виходу з депо,
напрямок  проходження,  час  прибуття  на  маршрут, проходження контрольних
пунктів маршруту, прибуття та відправлення з кінцевих станцій, час перерви,
час  і  місце  зміни бригад, час для технічного обслуговування або відстою,
час  повернення у депо. У разі необхідності розкладом повинно передбачатися
відрядження рухомої одиниці на інший маршрут.

Розкладом маршруту встановлюється час відправлення кожної рухомої одиниці з
депо,  прибуття  та  відправлення  її з кінцевої станції кожним рейсом, час
відправлення  з  маршруту  та  прибуття  у депо, час зміни бригад, перерви,
тривалість  роботи  кожної  рухомої  одиниці,  час  проходження контрольних
пунктів.

4.1.5.  Випуск  рухомого  складу  для  роботи  на маршрутах регламентується
нарядом.   Наряд   розробляється   службою   руху,   погоджується  з  депо,
електрогосподарством,  службою  колії,  плановим відділом та затверджується
керівником підприємства міського електротранспорту.

Наряд  складається поквартально на підставі розрахунку необхідної кількості
рухомого   складу   за   годинами   доби   для  кожного  маршруту.  Нарядом
встановлюється   розподіл  маршрутів  між  депо,  за  змінами,  за  складом
(одиночні  або  поїзди  за  системою  багатьох  одиниць)  та типом рухомого
складу,  тривалість  рейсу,  експлуатаційна  швидкість, інтервал та частота
руху  на  кожному  маршруті  за  годинами  доби  та  середні за добу. Наряд
складається на будні, вихідні та святкові дні. У разі необхідності у наряді
може передбачатися відрядження рухомого складу на інші маршрути.

4.2. Виїзд та повернення рухомого складу в депо

4.2.1.  Трамвайні  вагони  та  тролейбуси  випускаються  з  депо  тільки за
розкладом або за дозволом центрального диспетчера. Кожна рухома одиниця, що
випускається  за  розкладом,  повинна  бути  екіпірована та прийнята водієм
відповідно до вимог п.п.3.6.1.1 (3.6.1.2), 3.6.1.3 цих Правил.

Документом  на  право виходу рухомої одиниці з депо за розкладом є дорожній
лист,  підписаний  диспетчером  з  випуску  або  особою,  що  виконує  його
обов'язки,  та  технічний  журнал,  оформлений  відповідно до п.п.3.5.5.6 -
3.5.5.8 цих Правил.

Вихід  рухомої  одиниці  за  дозволом  центрального  диспетчера  стосується
рухомого  складу  спеціального призначення, а також здійснення випробувань,
обкатки,  спеціальних  рейсів  і  т.ін.  Порядок  виїзду та роботи на лінії
регламентується    спеціальною    інструкцією,    затвердженою   керівником
підприємства міського електротранспорту.

4.2.2.  Виїжджаючи з депо, водій повинен перевірити ефективність гальмівної
системи,   рульового  управління,  сигналізації  та  дверей  на  спеціально
відведених   для  цього  дільницях  у  порядку,  визначеному  інструкціями,
затвердженими   керівником  підприємства  міського  електротранспорту,  які
розробляються  з  урахуванням спеціальних умов кожного депо та особливостей
улаштування  кожного  типу  рухомого складу. У разі виявлення несправностей
водій  повинен  зупинитися,  повідомити  про  це  диспетчера  з  випуску та
виконувати його вказівки.

4.2.3.   Виїжджаючи  на  маршрут,  водій  повинен  здійснювати  перевезення
пасажирів  у попутньому напрямку і оповіщати пасажирів про напрямок руху на
зупинках.

4.2.4.  Трамвайний  вагон  або  тролейбус  вважається  випущеним  з  депо з
відображенням  у  статистичній  звітності,  якщо  після прибуття на кінцеву
станцію  свого маршруту він виконав хоча б один зворотній рейс. Випущені на
лінію  рухомі  одиниці  перебувають  в  оперативному підпорядкуванні служби
руху.

4.2.5.  Повернення  рухомих одиниць у депо відбувається за розкладом або за
розпорядженням  диспетчера  служби  руху.  Прямуючи  з  маршруту  в депо за
розкладом,  водій  повинен  здійснювати  перевезення пасажирів у попутньому
напрямку  і  оповіщати  пасажирів про напрямок руху на зупинках. Повернення
рухомих одиниць в депо за розпорядженням диспетчера служби руху проводиться
відповідно  до спеціальної інструкції, затвердженої керівником підприємства
міського електротранспорту.

4.2.6.  В'їзд  на  територію  депо  трамвайних  вагонів  або  тролейбусів з
пасажирами  забороняється.  Рух  по  території  депо  здійснюється згідно з
інструкцією,      затвердженою     керівником     підприємства     міського
електротранспорту.

4.2.7.  Під  час  здавання  трамвайного вагона або тролейбуса водій повинен
внести  відповідні  записи до технічного журналу, а в разі необхідності - у
книгу повторних заявок.

4.3. Управління рухом

4.3.1.  Оперативне  управління  рухом здійснюється центральним диспетчером,
який  є  єдиним  розпорядником  руху. Керівникам служб, депо та диспетчерам
забороняється   давати   розпорядження  стосовно  руху  без  узгодження  із
центральним диспетчером. У разі необхідності центральний диспетчер узгоджує
свої  рішення  з  диспетчерами служб колії, електрогосподарства та рухомого
складу,   підтримує   зв'язок   з  центральними  диспетчерами  інших  видів
пасажирського  транспорту, диспетчером системи регулювання дорожнього руху,
органами  ДАІ.  Розпорядження  центрального диспетчера з питань організації
руху  повинні  неухильно виконуватися всіма водіями, лінійними робітниками,
диспетчерами депо та інших оперативних служб.

4.3.2. Під час роботи на маршруті водій оперативно підпорядковується:

на кінцевих станціях - диспетчерові станції;
     
на маршруті - лінійним працівникам служби руху та депо.

Всі  розпорядження,  які  стосуються  режимів  та  інших умов руху, повинні
даватися центральним диспетчером або узгоджуватися з ним.

Для  скорочення затримок руху лінійним працівникам служби руху дозволяється
давати розпорядження про відкриття руху з негайним оповіщенням центрального
диспетчера.

4.3.3.  Регулярним  вважається  рух  за розкладом при можливих відхиленнях:
запізнення  -  не  більш  2  хв.,  нагін  - не більш 1 хв, якщо інтервал на
маршруті  більше  2  хв.  При інтервалі менше 2 хв. допускається відхилення
(запізнення  або нагін) до 1 хв. Про порушення регулярності руху диспетчери
кінцевих станцій повинні негайно доповідати центральному диспетчерові.

4.3.4.  Для  оперативної ліквідації затримок руху центральному диспетчерові
підпорядковуються  бригади  швидкої технічної допомоги з автотранспортом та
пересувні диспетчерські пункти.

4.3.5.  Відновлення  руху трамвайних вагонів або тролейбусів за розкладом у
разі  збоїв,  аварій  і  т.п.  повинно здійснюватися за інструкцією, в якій
повинні  бути  враховані  особливі  вимоги  щодо руху на ділянках з важкими
умовами   експлуатації,   затвердженою   керівником  підприємства  міського
електротранспорту.

4.4. Організація руху

4.4.1. Обов'язки водіїв під час роботи на маршрутах

4.4.1.1. Під час виконання службових обов'язків водій повинен мати при собі
посвідчення  на  право керування транспортним засобом, книжку водія трамвая
(тролейбуса) та дорожній лист.

4.4.1.2.  Під  час  роботи  на  лінії  водій  повинен: неухильно виконувати
Правила  дорожнього  руху;  суворо дотримуватися розкладу руху; піклуватися
про збереження рухомого складу;

забезпечувати  культуру  обслуговування пасажирів, проявляти особливу увагу
до літніх пасажирів, дітей та інвалідів;

економно витрачати електроенергію;

контролювати  показання приладів, стан рейкової колії, дорожнього покриття,
контактної мережі та інших інженерних споруд транспорту.

4.4.1.3.  Відправлення  трамвайного  вагона або тролейбуса з пункту зупинки
дозволяється  тільки  при  всіх  зачинених  дверях та відсутності перешкоди
руху.

4.4.1.4. Водієві забороняється передавати управління трамвайним вагоном або
тролейбусом іншим особам, крім випадків:

неспроможності    продовжувати   рух   внаслідок   раптового   захворювання
(погіршення самопочуття);

під  час  перерви,  якщо на даному підприємстві організована робота змінних
водіїв.

Передача  управління трамвайним вагоном або тролейбусом іншому водієві може
здійснюватись  за  розпорядженням  начальника маршруту, диспетчера кінцевої
станції,  центрального диспетчера або ревізора з безпеки руху з відповідною
поміткою у дорожньому листі.

4.4.1.5.  Під  час  руху забороняється перебування в кабіні сторонніх осіб,
крім  начальника  маршруту (водія-наставника), ревізора з безпеки руху, які
здійснюють контроль на лінії, та інструктора в період навчання.

4.4.1.6. Рух трамвайних вагонів по перегонах і станціях швидкісного трамвая
у разі наявності автоблокування здійснюється за світлофорними сигналами, що
дозволяють  рух. При сигналі заборони руху, який в годину пік триває більше
хвилини,  при  нерозбірливому  сигналі  або  при  згаслому світлофорі водій
повинен вимкнути автостоп і вести трамвайний вагон до наступного світлофора
зі  швидкістю не вище 20 км/год з особливою пильністю та готовністю негайно
зупинитися.

4.4.1.7. На кожній кінцевій станції водій повинен проводити зовнішній огляд
рухомого складу.

Перевірці підлягають:
     
кріплення коліс;
     
контактні вставки та мотузки струмоприймачів;
     
склорозсіювачі світлових приладів;
     
двері;

підніжки,   поручні  салона,  пасажирські  сидіння,  компостери,  візуальна
інформація;

кришки люків устаткування, захисні щитки;
     
рівномірність осідання кузова на ресорах.

У  разі  виявлення несправностей водій повинен повідомити диспетчера служби
руху та діяти за його вказівками.

4.4.1.8. Під час зміни на лінії водій, який здає вагон (тролейбус), повинен
повідомити водієві, що його змінює, про:

технічний стан та про всі випадки несправностей і пошкоджень, що мали місце
протягом зміни, зафіксувавши їх у книзі поїзда;

отримані ним службові попередження, розпорядження та іншу інформацію;

стан   доріг  або  колії,  контактної  мережі,  освітлення  та  інші  умови
експлуатації.

Водій,  що  приймає  рухому  одиницю,  повинен провести її огляд. Приймання
рухомої одиниці оформлюється особистим підписом у книзі поїзда.

4.4.1.9.  Під  час  руху  на  перегоні відстань між рухомими одиницями, які
прямують  одна  за  одною,  повинна  бути не менше 30 м при швидкості до 20
км/год.,  не  менше  60  м  -  при  більшій швидкості та на ухилі понад 40%
незалежно  від  швидкості.  У  разі  погіршення  умов зчеплення (мастило на
рейках,  ожеледиця  на проїжджій частині, туман, дощ, заметіль) ці відстані
подвоюються.

4.4.1.10.  Наближення  рухомої  одиниці до іншої, яка не рухається, повинно
бути  не  менше 3 м на рівних ділянках, на підйомах та з'їздах - не менше 5
м.  У  разі  погіршення  умов зчеплення та несприятливих погодніх умовах ці
відстані подвоюються.

4.4.1.11. Водій повинен зупиняти трамвайний вагон або тролейбус:

на пунктах зупинок;

на сигнал світлофора або регулювальника, який забороняє рух транспорту; 

якщо спрацьовує сигнал відривання струмоприймача від контактного проводу;

для  пропуску  маніфестацій, колон військових частин, пожежних автомобілів,
машин швидкої допомоги;

на вимогу працівників міліції, лінійних робітників служби руху, ревізорів;

у разі наявності на шляху сторонніх предметів.

Водій повинен зупиняти рухому одиницю екстреним гальмуванням у разі:

загрози наїзду або зіткнення;

раптового поштовху, стуку, тривожних вигуків пасажирів або перехожих.

Забороняється  рух  трамвайних  вагонів  та  тролейбусів,  якщо  дорога або
рейковий шлях покриті водою (мокрим снігом ) шаром понад 100 мм.

4.4.1.12.  Про  кожну  подію  та  затримку руху, що мали місце на маршруті,
водій  повинен негайно сповістити диспетчера по телефону або через лінійних
працівників служби руху.

4.4.2. Швидкість руху

4.4.2.1.  Швидкість  руху  трамвайних  вагонів  та тролейбусів у загальному
транспортному  потоці  регулюється  чинними  Правилами  дорожнього руху. На
ізольованих  від  інших  видів  транспорту ділянках маршрутів водій регулює
швидкість  руху  самостійно,  забезпечуючи виконання розкладу та дотримання
вимог безпеки руху.

В   усіх  випадках  швидкість  руху  не  повинна  перевищувати  максимально
(мінімально) дозволену Правилами дорожнього руху для даної ділянки.

4.4.2.2.  За  поданням  підрозділів підприємства міського електротранспорту
(служби  безпеки руху, колії, електрогосподарства та ін.) наказом керівника
підприємства   можуть   бути   визначені  ділянки  з  постійним  обмеженням
швидкості.  Підставами  для  постійного обмеження швидкості руху трамвайних
вагонів та тролейбусів є:

забезпечення  заданих технічними умовами швидкостей проходження спеціальних
частин рейкового шляху та контактної мережі;

проїзд перехрещень із залізничними коліями (згідно з п.2.2.6.2 цих Правил);

наявність  переходів  для  сліпих,  глухих,  місць  постійного зосередження
значної кількості пішоходів тощо згідно з Правилами дорожнього руху.

Постійні  обмеження  швидкості  доводяться  до  відома  водіїв та лінійного
персоналу служби руху і позначаються відповідними дорожніми знаками.

4.4.2.3.  Крім  постійних,  можуть  бути  встановлені  тимчасові  обмеження
швидкості  руху на період проведення колійних та дорожніх робіт, ліквідації
аварій,   реконструкції  або  ремонту  контактної  мережі  тощо.  Тимчасові
обмеження  встановлюються  спільним розпорядженням керівника служби руху та
керівника  підрозділу,  який  відповідає  за  безпеку  руху, і позначаються
пересувними  (тимчасовими)  дорожніми  знаками.  Водії  повідомляються  про
тимчасове  обмеження  швидкості  щоденно  як  перед початком, так і під час
роботи.

4.4.2.4.   Швидкість  руху  трамвайних  вагонів  (тролейбусів)  не  повинна
перевищувати 20 км/год. у разі:

різкого погіршення умов зчеплення (листя на рейках, ожеледиця і т.ін.);

проїзду ділянок вулиць, де проводяться дорожні роботи;
     
буксирування несправного вагона (тролейбуса);
     
проїзду повз маніфестації, колони військових частин.
     
Швидкість руху повинна бути знижена до 5 км/год. у разі:
     
проїзду місць масового зосередження пішоходів;
     
осаджування трамвайного вагона (тролейбуса) назад;
     
проходження ділянок, залитих водою;
     
туману, заметілі, якщо видимість становить менше 30 м.

4.4.2.5.  У  разі  погіршення умов зчеплення та несприятливих погодних умов
водій  повинен  рухатися із зниженою швидкістю, яка забезпечує безпеку руху
та запобігає юзу.

4.4.2.6.  Робота  рухомого  складу на маршрутах, що мають ділянки з важкими
умовами руху, регламентується спеціальним нормативним документом.

4.4.3. Сигналізація

4.4.3.1.  Сигнали,  пов'язані  із  рухом трамвайних вагонів та тролейбусів,
поділяються на поїзні, шляхові та сигнали регулювання дорожнього руху.

4.4.3.2. До поїзних сигналів належать:

лобові, задні та бокові маршрутні покажчики;
     
габаритні покажчики;
     
сигнали повороту та стоп-сигнали;
     
звукові сигнали, які подають водії, кондуктори або пасажири.
     
4.4.3.3. До сигналів регулювання дорожнього руху належать:
     
світлофори, встановлені ДАІ;
     
сигнали регулювальника;
     
дорожні знаки;

сигнали, які встановлюються підприємством міського електротранспорту:

світлофори,   встановлені   виключно   для   регулювання  руху  трамвая  та
тролейбуса;

знаки обмеження швидкості руху;
     
знаки режиму ведення поїздів по перегонах;

вказівні знаки (пунктів зупинок, початку та кінця ділянки, відстою та ін.);

знаки  і  пересувні сигнальні ліхтарі для обмеження місць з перешкодами або
проведення робіт;

знаки   з   написами   "З'їзд",  "Підйом",  "Гальмо",  "Бережись  трамвая",
"Листопад", "Негабаритна крива" і т.п.;

знаки скасування обмеження швидкості та зміни напрямку руху.

Форма,  конструкція  і  умови  використання знаків повинні відповідати ДСТУ
3308-96.

4.4.3.4.  Сигнали  взаємодії водіїв один з одним, з кондукторами, лінійними
робітниками і пасажирами наведено в табл.4.1.

                                                     Таблиця 4.1
------------------------------------------------------------------
Вимоги сигналів|   Сигнал       |Хто подає сигнал|В яких випадках,
               |                |                |кому подається
               |                |                |сигнал
------------------------------------------------------------------
Рух вперед      Один довгий або  Водій            Ремонтному пер-
                дугоподібний рух                  соналу депо при
                над головою 1)                    відправленні  з
                                                  канави
                                 Кондуктор        Водію     після
                                                  закінчення  ви-
                                                  садки та посад-
                                                  ки пасажирів
                                 Водій, лінійний  Водію при   по-
                                 робітник,        дачі     поїзда
                                 кондуктор        вперед

Рух назад       Два довгих або   Водій, лінійний  Ремонтному пер-
                дугоподібний     робітник, кон-   соналу  при ро-
                рух біля ніг     дуктор           ботах в депо
                                                  Водію при подачі
                                                  поїзда назад

Повільно        Два коротких     Лінійний         Водію у всіх ви-
Тихий хід       або повільний    робітник         падках для тим-
                рух вверх і                       часового знижен-
                вниз з право-                     ня швидкості з
                го боку сиг-                      будь-яких  при-
                нальника 2)                       чин

Стоп            Три коротких     Лінійний робіт-  Водію для безза-
                або круговий     ник, кондуктор   стережної зупин-
                рух перед со-                     ки поїзда
                бою 3)

Бережись        Один короткий    Водій            Пішоходам, во-
поїзда          або короткі                       діям транспор-
                періодичні                        ту, ремонтним
                сигнали                           робітникам  на
                                                  шляху, а також
                                                  в умовах недос-
                                                  татньої   види-
                                                  мості для попе-
                                                  редження ДТП

Зупинка за      Сигнал будь-     Пасажир поїзда   Водію для зупин-
вимогою         якої тривало-                     ки
                сті

1)  Сигнали  подають  рукою,  жезлом  (вдень),  ліхтарем  (вночі)  - ручні,
дзвоником або свистком - звукові;

2) При подачі сигналу жезлом зелений бік жезла обернений до водія;

3) При подачі сигналу жезлом червоний бік жезла обернений до водія.

4.5. Правила користування рухомим складом

4.5.1.   Правила   користування   трамваєм   і   тролейбусом  регламентують
взаємовідносини   пасажирів   та  працівників  міського  електротранспорту,
встановлюють  відповідальність  підприємств  міського  електротранспорту, а
також  права  та  обов'язки  пасажирів.  Правила  користування  трамваєм  і
тролейбусом   затверджуються   Державним   комітетом   України   з   питань
житлово-комунального  господарства.  ( Підпункт 4.5.1 із змінами, внесеними
згідно з Наказом Держкомжитлокомунгоспу N 187 ( z1341-04 ) від 08.10.2004 )

4.5.2.  Правила  користування  трамваєм  і тролейбусом вивішуються в салоні
рухомого складу в зручному для читання місці.