Новости. ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод»: досвід виготовлення зерновозів – 50 років
Rail.insider, 10.03.2025.
Автор статті: Максим Крамаренко, Голова правління-директор ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод».
Протягом 2024 року Публічне акціонерне товариство «Крюківський вагонобудівний завод» реалізувало 1096 вантажних вагонів. З 2022 року серед найбільш затребуваних ринком вантажних вагонів лідерство тримають переважно вагони для перевезення зерна. Цей приклад підтверджує той факт, що протягом останніх років незмінною залишається тенденція до створення/оновлення власного вагонного парку операторськими компаніями, зернотрейдерами та крупними виробниками зернопродукції через значне старіння існуючого парку вагонів, які не є ефективними, мають прострочені терміни строку служби та через свій стан не забезпечують гарантованої безпеки вантажу при перевезенні. Вочевидь тільки за таких умов власники вагонів можуть гарантувати стале функціонування свого бізнесу, вчасні поставки всередині країни та на експорт тощо.
Зацікавленість споживачів саме в продукції вантажного вагонобудування ПАТ «КВБЗ» не випадкова. Адже попри спад виробництва, пов’язаний з епідемією коронавірусу, а потім і повномасштабним військовим вторгненням рф, КВБЗ намагається утримувати позиції одного з найбільших гравців на ринку вантажних вагонів. КВБЗ має що запропонувати та має репутацію надійного, обов’язкового і досвідченого виробника. Завод в останні три важкі роки для нашої країни та вагонобудування, попри дефіцит комплектуючих, які до 2022 року закуповувалися по імпорту, в найкоротші терміни разом з партнерами поставили на виробництво в Україні вагони та пропонували їх своїм замовникам виключно з новою комплектацією.
Історія створення вагонів-хоперів на КВБЗ
Якщо зазирнути в історію, то досвід крюківських вагонобудівників з виробництва вагонів для перевезення зерна налічує 50 років. За цей час виготовлено й поставлено на рейки десятки тисяч вагонів. Створювати й випускати перші вагони-хопери ми почали ще раніше – на початку 60-х років 20 століття. Отже понад 65 років КВБЗ виготовляє вагони-хопери для перевезення сипких вантажів (будівельних матеріалів, мінеральних добрив, зернових продуктів). Ми по праву пишаємося нашими вагонами-хоперами для перевезення зерна, цементу, глинозему, які здобули доброї слави не тільки серед споживачів на просторі 1520 мм, але і за кордоном. Вони надійні, довговічні, економічні, мають великий об’єм кузова і відносно невелику власну вагу.
![]() |
Зразки вагонів-хоперів, створених на Крюківському вагонобудівному заводі у минулому столітті: вагон для перевезення цементу та вагон-зерновоз. | ![]() |
У 1975 році на КВБЗ виготовлено перші 20 вагонів-зерновозів. З 1976 року завод приступив до серійного випуску чотиривісних саморозвантажних вагонів моделі 11-739 бункерного типу, які призначені для перевезення зерна та інших аналогічних харчових продуктів насипом без застосування тари та без будь-якої попередньої підготовки внутрішньої поверхні кузова до прийому вантажу. Вагон мав суцільнометалеву конструкцію, вантажопідйомність 65 т, вагу тари 22 т, обсяг кузова 93 куб. м, чотири завантажувальні та шість розвантажувальних люків. Навантаження від осі на рейки – 21,75 т. Так крюківські вагонобудівники відкрили нову еру з транспортування зерна. Бо до цього його возили у критих вагонах з хлібними щитами, з дверним ущільненням або навіть у піввагонах, прикривши брезентом. Частина зерна висипалася через розвантажувальні люки. Сніг, дощ робили свою справу: зерно намокало, псувалося. Крім того, пристосовані вагони не могли забезпечити його збереження від крадіжок. У результаті втрати були величезними – до 10-15 відсотків.
Завантаження проходило через круглі люки, розташовані по поздовжній осі даху вагона. Завантажувальні й розвантажувальні люки були обладнані самоущільнювальними кришками. Для підвищення збереження вантажу всі люки обладнані пристроями для їх пломбування. Причому завантажувальні люки можна було пломбувати, не піднімаючись на дах вагона.
Вагон-зерновоз КВБЗ на той час відповідав усім вимогам експлуатації й вигідно відрізнявся від вагонів подібного типу низьким коефіцієнтом тари при значно більшому обсязі кузова і вантажопідйомності. Конструкція його кузова захищена авторським свідоцтвом.
Цей вагон отримав вищу категорію якості, ставав переможцем міжнародних виставок, отримав схвалення від залізничників. Вагони-зерновози мод. 11-739 випускалися до 1982 року. В подальшому підприємство перейшло на випуск зерновозів нової моделі 19-752. Це був удосконалений вагон з поліпшеними техніко-економічними показниками. Він мав ту ж масу тари – 22 т, але його вантажопідйомність зросла з 65 до 70 т, хоча об’єм кузова збільшився всього лише з 93 до 94 куб. м. Тобто основний виграш у вантажопідйомності було отримано за рахунок поліпшення використання об´єму кузова. На Крюківському вагонобудівному заводі було виготовлено понад 26 тисяч вагонів для зерна моделей 11-739 та 19-752.
Творчий порив, велика праця і досвід крюківських вагонобудівників у 1981 році було відзначено Державною премією за створення, постановку на виробництво і випуск вагонів-хоперів.
Історична довідка: з 1982 виробництво вагону–зерновозу моделі 19-752 також було передано в Румунію (Каракал, Арад, Северін), клеймо заводу – 6714.
Вагони-зерновози нового покоління
Досвід співпраці над вагоном-цементовозом для канадської компанії IEC Holden Ink підказав ідею і допоміг конструкторам КВБЗ створити зерновоз нового покоління моделі 19-7016, а також цілий ряд вагонів-хоперів з особливою, краплевидною формою кузова – модульного типу.
Варто відзначити, що вагони такої конструкції почали застосовуватися на залізницях Сполучених Штатів Америки ще з 60-х років минулого століття (до речі, залізниця США вважається однією з самих ефективних та високотехнологічних у світі), а у Європейських країнах – з 80-х років.
Нижче на фото можемо побачити вагони хопери-зерновози залізниць Америки та Європи, які сьогодні перевозять зернові вантажі:
КВБЗ приступив до проєктування бункерних вагонів модульного типу ще в 2003 році. Усі розуміли, що така продукція – актуальний напрямок у проєктуванні, виробництві та реалізації вантажних вагонів. Вони вигідно відрізнялися сучасним дизайном. Крюківські вагонобудівники першими подолали певний консерватизм у вантажному вагонобудуванні і віддали перевагу конструкції краплевидної форми, відмовилися від використання класичної хребтової балки. І отримали високі міцнісні, ходові, гальмівні й експлуатаційні характеристики.
Бункерний вагон мод. 19-7016 модульного типу представляє собою металоконструкцію, що складається з рами без хребтової балки в середній частині та з підсиленими консолями, бокових стін та даху округлої форми безкаркасної конструкції, торцевих стін, підкріплених листовими елементами та трьох бункерів з розвантажувальними пристроями шиберного типу.
![]() |
На фото перший дослідний зразок вагона-зерновоза моделі 19-7016, 2004 рік.
Та виготовлення деталей для складання зерновозів у складально-зварювальному корпусі. |
![]() |
Запропонована форма конструкції кузова дозволяє відмовитись від використання каркасних елементів та перейти до листової конструкції. В результаті цього зменшено кількість та номенклатуру вузлів та деталей кузова, що в свою чергу дозволяє зниження тари вагона і трудомісткості його виготовлення. Округла поверхня бокових стін та даху кузова вагона дає можливість більш ефективно використовувати його об’єм у діючих габаритах.
Плавний перехід бокових стін в кришу значно знижує корозію кузова в місцях їх з’єднання. Напівциліндрична форма даху збільшує її жорсткість та забезпечує повне стікання атмосферних опадів.
Відсутність каркаса та збільшення товщини бокових, торцевих стін та даху дозволяє збільшити термін служби вагона до 30 років, що пов’язане з підвищеною антикорозійною стійкістю листів через відсутність щілинної корозії, а також відсутності останків вантажу, що перевозиться.
Розвантажувальний пристрій шиберного типу з горизонтальними розвантажувальними проймами та відсутність всередині кузова хребтової балки та конструктивних елементів, що заважають висипанню вантажу, забезпечує повне гравітаційне вивантаження без додаткового застосування вібраційних пристроїв. Запірний лист шиберного пристрою виконаний із нержавіючої сталі, що збільшує надійність експлуатації вузла. Також механізм дозволяє дозоване вивантаження і зручність доступу обслуговуючого персоналу, бо можна відкривати люк, знаходячись з однієї сторони вагона на відміну від вагонів з традиційною хребтовою балкою, яка розділяє люки вивантаження вантажу. Тому нові вагони мають мінімальну кількість розвантажувальних люків – три замість шести. При цьому розвантаження вагона-хопера з хребтовою балкою (старої конструкції) здійснювалося за 7-10 хвилин при безперервному витіканні вантажу, а в вагонах нового модульного типу термін вивантаження зменшився вдвічі.
Застосування рами без хребтової балки в середній частині надає вільний простір в зоні встановлення бункерів і шиберний механізм розвантаження надають можливість раціонального використання міжбункерного простору, що дозволяє збільшити об’єм кузова вагона. При цьому знижується центр ваги вагона, що покращує його ходові характеристики та додає йому стабільності у русі.
Перший дослідний вагон-зерновоз моделі 19-7016 був створений 2004 року. Його елементи дозволили компонувати інші моделі, які відрізнялися об’ємом кузова, але зберігали всі переваги базового вагона. При цьому ставало можливим виготовлення різних вагонів на одній технологічній оснастці. А це скорочувало термін їх окупності завдяки зниженню витрат на підготовку виробництва.
Вагон-зерновоз моделі 19-7016 мав збільшений до 108 куб. м об’єм кузова, вантажопідйомність 70,2 т. Форма конструкції його кузова не містить каркасних елементів, тобто номенклатура вузлів і деталей зменшилася. Значно зменшилася корозія кузова завдяки плавному переходу бічних стін в дах, гладка внутрішня поверхня забезпечує швидке гравітаційне розвантаження.
У гальмівній системі вперше в конструкції вітчизняних вагонів-хоперів застосована роздільна гальмівна система кожного візка від окремого гальмівного циліндра, що забезпечує рівномірний тиск гальмівних колодок на колеса при різних режимах гальмування, знижує можливість утворення дефектів на поверхні кочення коліс, отже, підвищує пробіг вагона між обточуванням коліс і термін служби колісних пар. Для зручності обслуговування дах вагона мав двосторонній трап.
2004 року першим покупцем 60 нових небачених досі вагонів на колії 1520 мм стали не зернотрейдери, а пивоварна компанія, яка використовувала їх для перевезення солоду. Втім, цей перший унікальний вагон для зерна протягом чотирьох наступних років не мав широкого попиту, тому що на залізницях успішно працювали наші зерновози колишніх років випуску. Вони виявилися настільки надійними і довговічними, що ходили багато років як новенькі.
Були сумніви: чи правильно маркетологи і конструктори вибрали орієнтир на модульні зерновози краплевидної форми? Час підтвердив: правильно! З 2009 року почали виготовляти і постачати їх на ринок в досить великих обсягах.
Створено значну кількість моделей і модифікацій вагонів для зерна. Вони відрізняються розвантажувальними пристроями і ходовими частинами: під вагони моделей 19-7016-01 і 19-7053-01 встановлюються інноваційні візки власної розробки моделі 18-7020 зі збільшеним міжремонтним пробігом – 500 000 км (звичайний вагон 210 000 км), під вагоном моделі 19-7053 – свої візки 18-7033 з навантаженням 25 т на вісь, який також має міжремонтний пробіг – 500 000 км. Моделі 19-7017-01, 19-7017-04, 19-7017-06 мають важільний механізм розвантаження, моделі 19-7016-01, 19-7053 і весь цей модельний ряд — шиберний.
Вагони-зерновози весь час допрацьовуються й удосконалюються. Колись, під час перевезення зерна суховантажними суднами, вирізали прямо в корпусі корабля отвір, через яку подавали транспортерами зерно. Наші конструктори допомогли докерам розв’язати цю проблему. Сконструювали і встановили на зерновоз спеціальні пристосування: кронштейни з направляючими, щоб завести троси. Величезний вагон підіймаютьз візків кранами на цих тросах, він зависає над палубою, і 70 тонн зерна за лічені хвилини — у трюмі суховантажного судна. Для прискорення і полегшення роботи з шиберними пристроями створено спеціальний ключ, удосконалено механізм опломбування вагонів, який унеможливлює несанкціоноване розкриття люків без пошкодження конструкції.
У моделі 19-7053-02 об’єм кузова збільшений до 116 куб. м, вантажопідйомність складає 70,5 т. Це красень-велетень довжиною по осях автозчепів 14720 мм, що має конструкційну швидкість 120 км на годину і термін служби 30 років. Об’єм вагона 116 куб.м є найбільш оптимальним і збалансованим з вантажопідйомністю, його габарит дозволяє проходити по всіх діючих терміналах розвантаження без обмежень, особливо портової інфраструктури (деякі термінали не приймають вагони збільшеної кубатури).
![]() |
Зерновози моделі 19-7053-02 з об’ємом кузова 116 куб. м, вантажопідйомністю 70,5 т на внутрішніх коліях Крюківського вагонобудівного заводу. | ![]() |
З метою розширення номенклатури під перевезення легких вантажів КВБЗ були створені моделі вагонів-зерновозів 19-7053-03 та 19-7053-04 з об’ємом кузова 124 куб. м! Вони оснащені візками моделей 18-7055 і 18-7033 з навантаженням на вісь відповідно 23,5 і 25 тн, також розробленими і виготовленими на КВБЗ.
Наші вагони для зерна не мають аналогів серійного виробництва на підприємствах-конкурентах як в Україні, так і в країнах СНД. Хоча зерновози КВБЗ намагаються копіювати багато виробників, але повністю повторити вагон не вдається нікому, оскільки на конструкцію кузова і шиберного пристрою ПАТ «КВБЗ» отримані патенти на винаходи.
![]() |
Вагон-зерновоз моделі 19-7053-04 з об’ємом кузова 124 куб. м, оснащений візками моделі 18-7033 з навантаженням на вісь 25 т. | ![]() |
Ми готові робити стільки зерновозів, скільки потрібно замовникам
Як було завжди, КВБЗ і сьогодні пропонує покупцям широку лінійку продукції вантажного вагонобудування в т.ч. інноваційний рухомий склад з подовженим терміном міжремонтного пробігу та збільшеним життєвим циклом. Фахівці КВБЗ, застосовуючи сучасні технології, продовжують роботу з підвищення експлуатаційної надійності вагонів, збільшення строку їх служби.
По вагонах, які виготовлені та поставлені замовникам, завод періодично проводить авторський нагляд, виїжджаючи до замовника на термінали навантаження та вивантаження вагонів. Результат бачить наш замовник у вигляді проведених змін у конструкції вагонів яка покращує ефективність їх експлуатації. Наприклад: найбільш схильне до корозії місце вагона – шибер, на якомусь етапі виробництва отримав нержавіючу накладку (яку до речі є можливість замінити), зроблене централізоване пломбування люків вагона з метою скорочення часу на операції навантаження та вивантаження вагонів, проведені заходи щодо захисту вузлів і деталей від розкрадання тощо.
Вдячний нашим попередникам і колективу, який нині трудиться у цьому напрямку діяльності. Сьогодні на шести прольотах Крюківського вагонобудівного заводу створені потужності для випуску різноманітних вантажних вагонів. Це дозволяє виготовляти одночасно шість різних моделей вагонів, або ж розширювати потужності на декількох прольотах для однієї моделі вагона, що має найбільший попит на ринку. Я з гордістю можу стверджувати, що ми готові виготовити стільки зерновозів або інших видів вагонів, скільки буде потрібно замовникам.
На прикладі вагонів-зерновозів чітко простежується пріоритет в діяльності Крюківського вагонобудівного заводу в усі часи: бути попереду, брати на себе відповідальність, розвивати виробництво, сервіс, шукати, творити. Важко переоцінити наскільки це важливо для розвитку колективу і країни в цілому.
Ми прагнемо постачати вагони зерновози та іншу продукцію вантажного вагонобудування не тільки приватним компаніям, а й головному перевізнику країни – Укрзалізниці. Саме вона має бути законодавцем залізничної «моди». А розвиток транспорту стане запорукою успішного відновлення і розвитку всієї інфраструктури України у повоєнний період.
ПАТ «КВБЗ» запрошує до співпраці залізничні компанії, як в частині створення нових типів вагонів (згідно з вимогами замовника), так і в постачанні широкої лінійки сучасного рухомого складу серійного виробництва, яка без сумніву буде взаємовигідною та плідною для обох сторін!
URL оригинала: https://www.railinsider.com.ua/zernovozy-krukovskyy-vahonobudivnyy-zavod/ | |
Разделы по теме: | |
---|---|
Рубрики: | ЖД транспорт |
Добавить комментарий
Для того, чтобы добавить комментарий, Вам нужно зарегистрироваться и/или авторизоваться на форуме.