Новости. Відновлення трамвайної лінії на ХТЗ виходить на фінішну пряму

"Харьков транспортный", 24.09.2025.

Харків поступово повертає собі трамвайні маршрути. І серед найважливіших напрямків — лінія, що поєднує Салтівку та ХТЗ. Вона давно стала транспортною артерією, якою користувалися сотні тисяч мешканців: від кінцевої "Салтівська" лінія проходить крізь густонаселені райони, спускається до річки Немишля, прямує через найбільшу промислову зону та завершується біля Плиткового заводу на південно-східній околиці міста. У кращі часи тут працювали навіть трьохвагонні поїзди Tatra-T3 — настільки великою була кількість пасажирів. І навіть до 2022 року ця лінія залишалася однією з найбільш завантажених: 23‑й та 26‑й маршрути двома зчепленими вагонами перевозили повні салони людей.

Зупинка руху, яку принесла війна

У лютому 2022 року, з перших днів повномасштабного вторгнення, рух на лінії припинився. Обстріли пошкодили контактну мережу, а рейки, що й без того потребували ремонту, заросли травою та подекуди буквально пішли під землю. Ситуацію ускладнювала ще й небезпека: на деяких ділянках зберігалися нерозірвані боєприпаси.

Та Харків не звик довго стояти на місці. Уже в травні 2022 року, попри близькість фронту, місто почало відновлювати роботу громадського транспорту. І поступово на порядку денному постало питання повернення й цієї важливої трамвайної гілки. Потреба була очевидною: автобус №204, який частково заміняв трамвай, працював на межі — переповнений, попри значну кількість автобусів на маршруті.

Перші кроки до повернення

У серпні 2024 року відновили першу ділянку по проспекту Тракторобудівників: від вулиці Нескорених до Салтівського шосе. Завдяки цьому 23‑й маршрут з'єднав "Салтівську" з 602‑м мікрорайоном. І саме тоді заговорили про головну мету — продовжити трамвайну лінію далі, у бік ХТЗ.

Це завдання стало справжнім викликом. Потрібно було змонтувати нову контактну мережу, розчистити й частково замінити рейки, обов'язково перевірити територію на наявність мін та нерозірваних снарядів. Роботи тривали безперервно, і тепер друга ділянка лінії вже готова до запуску.

Чому поки не до "Південно-Східної"

На жаль, відновити всю лінію одразу не вдалося. Завадили ремонт каналізаційного колектора в районі вулиці Северина Потоцького та складнощі з електропостачанням східного відрізку. Тож було ухвалено проміжне рішення: трамвай піде хоча б до станції метро "Імені Масельського". Спеціально для цього біля вулиці Свистуна облаштували колійний з'їзд. Він дозволяє вагонам переходити на зустрічну колію, адже розворотного кільця там немає. Ми вже публікували знімки цього з'їзду (фото 1, фото 2). І тут знадобилось цікаве технічне рішення: трамвайні потяги будуть складатися з двох вагонів Tatra‑T3, зчеплених "хвостами". Такий "тягништовхай" може рухатися в обидва боки, але для пасажирів у кожному напрямку буде доступним лише один вагон — адже двері в іншому опиняються з протилежного боку. Саме так і працюватиме оновлений 23‑й маршрут "Салтівська — Вулиця Свистуна".

Перші випробування

Перший такий поїзд вже зібрано. Це вагони Tatra‑T3 #262-263, отримані Харковом у 2023 році як гуманітарну допомогу з чеського міста Пльзень. Раніше вони працювали окремо, а тепер вийшли на обкатку разом. Їм склав компанію службовий вагон ВКМ-0403.

Під час випробувань перевіряли контактну мережу, габарити та стан колії. Без труднощів не обійшлося: на підйомі доводилося сипати пісок під колеса, а на вузьких ділянках складати дзеркала, аби не зачепити гілки. Але головне інше — трамвай знову проїхав тими рейками, які понад три роки залишалися без руху.

Що далі?

Найближчим часом 23-й маршрут знову повезе пасажирів по немишлянським схилам, знявши навантаження з переповнених автобусів. А в перспективі — відновлення всієї лінії до Плиткового заводу. Це непросте завдання: воно залежить не лише від ресурсів міста, а й від ситуації на фронті, який зовсім поруч. Та харків'яни вже не раз доводили: навіть у найважчі часи можна відновлювати і розвивати своє місто.

Трамвай на ХТЗ повертається. А значить, ще одна важлива артерія Харкова знову почне битися.

Разделы по теме:
Рубрики:   Наши новости, Трамвай
Единицы ПС:   Tatra-T3R.P #262, Tatra-T3R.P #263, Tatra-T3SU ВКМ-0403, ВКМ-0403
Улицы и площади:   проспект Героїв Харкова, проспект Тракторобудівників

Добавить комментарий

Для того, чтобы добавить комментарий, Вам нужно зарегистрироваться и/или авторизоваться на форуме.