Трамвай. Подвижной состав. Електровози
Описание | Фотогалерея (40) | Новости по теме (1)
Даний вид трамвайної спецтехніки призначений для буксирування залізничних вагонів міською трамвайною мережею.
Експлуатація трамвайних електровозів у Харкові розпочалася 1932-го року, коли трамвайне господарство отримало два промислові електровози типу ЭПу ("Электровоз Промышленный узкий"), виробництва московського заводу «Динамо». Подібні електровози випускалися у 1926-1938-х роках спеціально для роботи на трамвайних лініях та під'їзних коліях промислових підприємств з напругою контактної мережі 550 В. На електровозах були встановлені тягові електродвигуни ДБ-2, які використовувалися також у перших радянських електропоїздах Баку-Сабунчинської залізниці.
Електровози типу ЭПу, незважаючи на досить примітивну конструкцію і малу потужність тягових двигунів, виявилися досить надійними машинами. Обидва харківські електровози, що мали паркові номери 1 і 2, пропрацювали понад півстоліття, і були списані лише у 80-ті роки. Їм на заміну ВАРЗом ХТТУ були виготовлені три двокабінних електровози власної конструкції (Е-3, Е-4 та Е-5), побудовані в 1980, 1982 та 1987 рр. відповідно. На відміну від іншої спецтехніки виготовленої ВАРЗом, ці електровози були не просто переобладнаними пасажирськими вагонами, а оригінальною розробкою завода. Щоправда, під час їхнього будівництва були застосовані агрегати списаних вагонів МТВ-82. Усі три електровози мали зчіпки залізничного типу. Е-3 та Е-4 забезпечені двома бугелями, а Е-5 – одним пантографом від вагона КТМ-5М3
Протягом багатьох років електровози використовувалися для доставки залізничних вагонів із вантажами, призначеними для Харківської кондитерської фабрики «Харків'янка», що розташована за кілометр від трамвайно-залізничного гейту станції «Харків-Пасажирський», навпроти колишнього Вантажного депо. Підвезення вагонів здійснювалося вулицею Чoботарською, де довгий час електровози та пасажирські трамваї працювали поряд, практично не заважаючи один одному. У другій половині 90-х років, у зв'язку з тим, що подібні перевезення сильно зношували рейки та створювали проблеми для пасажирського руху, було виділено певний проміжок часу (з 12:00 до 13:00 по робочих днях), коли пасажирські вагони скеровували в об'їзд вулицями Котлова (Велика Панасівська) та Червоноармійською (Євгена Котляра), а електровози швидко і безперешкодно доставляли вантажні вагони до кондитерської фабрики. Після закінчення перевезення перевірявся стан колії та пасажирські трамваї знову прямували своїм основним маршрутом. У липні 2001-го року трамвайна гілка Чoботарською вулицею була закрита для пасажирського руху, після чого регулярно використовувалася лише для доставки вагонів до кондитерської фабрики.
При перевезенні вагона зі станційних колій завжди використовувалися два електровози, що було спричинено особливостями топології колій. Перший електровоз буксирував вагон в один із тупиків біля кондитерської фабрики (поруч із колишнім Вантажним депо, або на вулиці Чoботарській біля перехрестя з вулицею Ярославською). Цей же електровоз заштовхував вагон на територію фабрики. Другий електровоз під час буксирування прямував позаду на невеликій відстані. Він використовувався для зворотного буксирування вагона до трамвайно-залізничного "гейту"; при цьому вже перший електровоз прямував за зчіпкою. Біля гейту другий електровоз і вагон розчіплювали, після чого перший електровоз заштовхував вагон на станційні колії.
Трамвайні електровози, що базувалися до 1999 року в Вантажному депо, з ліквідацією останнього були переведені на баланс Ленінського депо (пізніше – Дільниця вантажних перевезень Депо № 1). У 2007 році Депо № 1 також було ліквідовано. Електровози були зараховані на баланс Дільниці вантажних перевезень Салтівського трамвайного депо, однак у зв'язку з особливостями їх роботи продовжували базуватися на території колишнього Вантажного депо навпроти Кондитерської фабрики. У 2009-му році фабрика відмовилася від послуг «Міськелектротрансу». Електровози, що залишилися «без роботи», були відставлені від експлуатації і перебазовані на територію Салтівського трамвайного депо. За кілька років ці вагони були списані.
© Костянтин Марков, Андрій Бутковський, 2018