Розділ 7. Споруди та пристрої електропостачання
7.1. Пристрої електропостачання мають забезпечувати надійне
електропостачання:
- електрорухомого складу для безперебійного руху поїздів із
встановленими швидкостями та інтервалами між ними при необхідних
максимальних розмірах руху;
- пристроїв СЦБ, зв'язку, телемеханіки, ескалаторів,
вентиляційних і водовідливних установок як споживачів першої
категорії, що визначається згідно з ДБН В.2.3-7-2003
"Метрополітени";
- усіх інших споживачів електроенергії метрополітену і мати
необхідний резерв, який визначається категорією споживача
електроенергії.
Для забезпечення надійного електропостачання належить
проводити періодичний контроль стану споруд та пристроїв
електропостачання, вимір їх параметрів і здійснювати планові
профілактичні ремонтні роботи.
7.2. Напруга постійного струму тягової мережі на шинах
підстанцій має бути не більше 975 В, а на струмоприймачах
електрорухомого складу - не менше 550 В.
Електроживлення кожної фідерної зони контактної мережі 825 В
має здійснюватися від двох суміжних тягових або сполучених
тяговознижувальних підстанцій і, крім цього, мати резервну
лінію.
До реконструкції пристроїв електропостачання допускається
електроживлення фідерних зон від однієї тяговознижувальної
підстанції по одному живильному фідеру.
7.3. Пристрої електропостачання (підстанцій, контактної і
кабельної мережі) мають бути надійно захищені від струмів
короткого замикання, перенапруги і перевантажень понад
установлені норми.
Металоконструкції споруд і пристроїв метрополітену мають бути
захищені від електричної корозії блукаючими струмами.
Тягові, сполучені тяговознижувальні підстанції та
електрорухомий склад повинні мати захист від проникнення в
контактну мережу струмів, що порушують нормальну роботу
пристроїв СЦБ і зв'язку.
7.4. Для забезпечення безперебійної роботи пристроїв СЦБ мають
бути три незалежних джерела електроживлення змінного струму від
двох підстанцій або два незалежних джерела електроживлення
змінного струму від однієї підстанції і джерела безперебійного
живлення, встановленого в пристроях, із ресурсом автономної
роботи в аварійному режимі не менше однієї години.
До модернізації системи електропостачання допускається
експлуатація пристроїв СЦБ за діючими схемами електроживлення
від двох незалежних джерел однієї підстанції.
Пристрої телемеханіки, зв'язку, електрогодинників і дзвінкової
сигналізації мають одержувати електроживлення від підстанцій по
двох лініях змінного струму з різних секцій розподільних
пристроїв і одній лінії з щита постійного струму.
Пристрої поїзного радіозв'язку та гучномовного сповіщення
мають передбачати резервне електроживлення від джерел
безперебійного живлення.
У разі припинення електроживлення пристроїв СЦБ і зв'язку від
одного джерела має забезпечуватися автоматичне переключення на
інше джерело живлення в цих електроустановках. У разі припинення
живлення пристроїв СЦБ з однієї підстанції має забезпечуватися
автоматичне переключення на живлення від іншої підстанції (при
трьох незалежних джерелах живлення змінним струмом) або від
автономного джерела безперебійного живлення (при двох незалежних
джерелах живлення змінного струму від однієї підстанції).
Номінальна напруга змінного струму в пристроях СЦБ має бути
220 В чи 380 В з допустимим відхиленням від зазначених величин
убік зменшення не більше 10%, а вбік збільшення - не більше 5%.
Електроживлення електроприводів ескалаторів, електродвигунів
водовідливних установок і вентиляційних шахт, систем місцевої
вентиляції, трансформаторів тягових і сполучених
тяговознижувальних підстанцій, автоматичних контрольних пунктів,
автоматичних пристроїв для придбання пасажирами засобів оплати
проїзду (жетонів, проїзних квитків та ін.), охоронної
сигналізації має здійснюватися від двох незалежних джерел
змінного струму.
7.5. На знову споруджуваних дільницях метрополітену на кожній
станції та в електродепо повинна бути тягова або сполучена
тяговознижувальна підстанція.
Кожна тягова і сполучена тяговознижувальна підстанція на лінії
повинна мати живлення електроенергією від трьох незалежних
джерел енергосистеми.
До модернізації системи електропостачання допускається
експлуатація тягових і сполучених тяговознижувальних підстанцій,
що мають живлення електроенергією від двох різних джерел
енергосистеми.
7.6. Знижувальні підстанції і підстанції електродепо повинні
мати живлення електроенергією по двох лініях від різних
підстанцій або зовнішніх джерел енергопостачання.
До модернізації допускається живлення підстанцій електродепо
по двох лініях від однієї підстанції метрополітену.
7.7. Тягові та сполучені тяговознижувальні підстанції мають
обладнуватися пристроями автоматики, телекерування,
телесигналізації і телевимірювання, а також телекерованими
заземлювальними роз'єднувачами шин 825 В. Пристрої телемеханіки
повинні мати три незалежних джерела живлення та допускати
можливість переходу на місцеве управління на самій підстанції.
Автоматичні пристрої підстанцій повинні забезпечувати
підтримання заданого режиму роботи, а також швидке та надійне
включення резервного обладнання.
7.8. Прокладення нових кабелів усіх типів, у тому числі й
інших відомств, у тунелях, притунельних спорудах і на наземних
дільницях діючих і споруджуваних ліній метрополітену
здійснюється з дозволу начальника метрополітену.
Взаєморезервовані кабелі електропостачання повинні
прокладатися в різних перегінних тунелях, а на станціях - у
різних кабельних колекторах. Уводи зазначених кабелів на
підстанції мають виконуватись різними трасами.
7.9. Живлення освітлення станцій і тунелів має здійснюватися
від двох незалежних джерел змінного струму.
У разі припинення живлення змінним струмом частина освітлення
станцій, службових приміщень, тунелів, закритих наземних
дільниць і приміщень, основних інженерно-технічних установок має
автоматично переключатися на живлення від акумуляторних батарей.
Ємність акумуляторних батарей має забезпечувати живлення
мережі аварійного освітлення зазначених об'єктів протягом однієї
години. До модернізації системи електропостачання допускається
експлуатація акумуляторних батарей з ємністю, що забезпечує
живлення мережі аварійного освітлення не менше 30 хвилин.
7.10. Схеми живлення та секціонування контактної мережі 825 В
повинні передбачати максимально можливе використання ділянок
лінії метрополітену для організації руху поїздів у разі зняття
напруги з контактної рейки на окремих ділянках колії.
Схеми живлення і секціонування контактної мережі
затверджуються начальником метрополітену. Викопіювання зі схеми
додаються до технічно-розпорядчого акта станції.
7.11. Приводи роз'єднувачів із ручним управлінням мають бути
закриті на замок.
Порядок переключення роз'єднувачів контактної мережі з ручним
і дистанційним керуванням на коліях для обороту та відстою
електрорухомого складу, на перегонах, службових з'єднувальних
вітках і в електродепо, збереження ключів від замкнених приводів
роз'єднувачів із ручним управлінням, а також включення та
відключення короткозамикачів, що забезпечують безперебійність
електропостачання і безпеку проведення робіт, визначається
Управлінням метрополітену.
7.12. Дистанції електропостачання, кабельної мережі та
освітлення, електродиспетчерська дільниця повинні мати схеми
електропостачання споживачів електроенергії метрополітену. До
цих документів необхідно вчасно вносити всі зміни і доповнення
згідно з виконаним монтажем.
Усі зміни в електричних схемах живлення споживачів
електроенергії із підключенням додаткових навантажень повинні
узгоджуватися в порядку, встановленому Управлінням
метрополітену.
7.13. Працівники, що користуються пристроями
електропостачання, повинні бути навчені користуванню ними, і
знання їх мають бути перевірені.
Начальники дистанцій електропостачання, кабельної мережі та
освітлення назначають відповідальних осіб, які повинні навчати
працівників інших служб, призначуваних для переключення ручних і
дистанційно керованих роз'єднувачів, включення та відключення
освітлення, й систематично перевіряти їх знання та уміння
виконувати переключення.
За навчання й періодичну перевірку знань відповідає кожен
начальник відносно своїх підлеглих.
7.14. Зняття напруги з контактної рейки після закінчення руху
електропоїздів і розміщення составів на нічний відстій виконує
енергодиспетчер за наказом поїзного диспетчера.
Після одержання повідомлення від енергодиспетчера про зняття
напруги поїзний диспетчер передає про це наказ на всі станції
лінії й околодки колії, пости централізації електродепо та в
пункти технічного огляду.
7.15. Подання напруги на контактну рейку перед початком руху
електропоїздів здійснюється енергодиспетчером за наказом
поїзного диспетчера після передачі повідомлення колійними
майстрами або іншими працівниками, які мають на те право, про
готовність лінії до подання напруги і пропускання
електропоїздів.
Зазначені повідомлення передаються поїзним диспетчерським чи
тунельним зв'язком одночасно поїзному диспетчеру та
енергодиспетчеру.
Список працівників, що мають право повідомляти про готовність
лінії до подання напруги і пропускання електропоїздів,
затверджує начальник служби колії і тунельних споруд.
7.16. Екстрене зняття напруги з контактної рейки здійснює
енергодиспетчер за наказом поїзного диспетчера на підставі
вимоги машиніста, помічника машиніста чи чергового по станції
(чергового поста централізації), а при нещасних випадках із
людьми або випадках, які загрожують безпеці руху, - за вимогою
будь-якого працівника метрополітену, отриманою поїзним
диспетчером за допомогою поїзного диспетчерського, тунельного
зв'язку чи поїзного радіозв'язку.
На станціях, обладнаних системою екстреного зняття напруги при
нещасних випадках із людьми або випадках, які загрожують безпеці
руху, зняття напруги з контактної рейки може робити черговий по
станції чи черговий поста централізації з негайним повідомленням
про це поїзного диспетчера та енергодиспетчера.
7.17. Подання напруги на контактну рейку після екстреного
зняття виконує енергодиспетчер за наказом поїзного диспетчера на
підставі вимоги посадових осіб, визначених Управлінням
метрополітену, отриманої поїзним диспетчером за допомогою
поїзного диспетчерського, тунельного зв'язку чи поїзного
радіозв'язку.
7.18. Порядок зняття й подання напруги на контактну рейку
визначається інструкцією, затвердженою начальником
метрополітену.