ПТЕ Харківського та Дніпропетровського метрополітенів. Розділ 8. Споруди та пристрої ескалаторного господарства

                  Розділ 8. Споруди та пристрої
                    ескалаторного господарства

                         Загальні вимоги

     8.1. Ескалатори повинні забезпечувати:

  -  безпечне перевезення пасажирів;
  -    пропускну    спроможність,   що   відповідає   найбільшим
15-хвилинним   розрахунковим  пасажиропотокам  на  перспективний
розвиток, із урахуванням наявності резерву при їх відключенні на
періодичний ремонт.

  8.2.  Ескалатори повинні утримуватися в справному стані,  який
забезпечує їх надійну безперебійну і безпечну роботу.

  Запобігання   появі  будь-яких  несправностей  і  забезпечення
встановлених  термінів  роботи ескалаторів мають бути головним у
роботі осіб, відповідальних за їх технічне утримання і ремонт.

  8.3.  Основні характеристики, параметри і розміри  ескалаторів
мають відповідати "Правилам устройства и безопасной эксплуатации
эскалаторов", затвердженим Держкомітетом з нагляду за  безпечним
веденням  робіт  при Раді Міністрів СРСР 27.12.77,  і  технічним
умовам.

  Електричне   обладнання  й  заземлення   ескалаторів   повинні
відповідати     вимогам     Правил    безпечної     експлуатації
електроустановок споживачів.

  8.4.  Вносити  зміни  в конструкцію і вузли  ескалаторів,  які
перебувають в експлуатації (заміна приводів, робочих і аварійних
гальм,  тягових ланцюгів, східців, приладів і пристроїв безпеки,
електричної  схеми управління і т.п.), що змінюють їх  паспортні
характеристики, допускається з дозволу начальника  метрополітену
при  наявності висновку організації з проектування  ескалаторів,
що має на це право, чи заводу-виробника.

  8.5.  Кожний  ескалатор повинен мати паспорт (формуляр),  який
видається заводом-постачальником.

  8.6.  Ескалатор  повинен мати головний привід,  що  забезпечує
пуск  ескалатора  на  підйом при максимальному  навантаженні,  і
допоміжний   привід  для  переміщення  сходової   полотнини   зі
швидкістю  не  більше 0,04 м/с для виконання ремонтно-ревізійних
робіт і технологічних операцій.

  8.7.  Ескалатор  має обладнуватися автоматично діючим  робочим
гальмом  замкнутого типу на вхідному валу редуктора.  Це  гальмо
має  діяти  при кожному відключенні електродвигуна головного  чи
допоміжного  приводу  із зусиллям, що забезпечує  не  менше  ніж
дворазовий запас при утриманні експлуатаційного навантаження  та
зупинці  ескалатора в межах установлених гальмівних шляхів.  При
застосуванні двох і більше гальм кожне з них повинне мати  запас
гальмівного моменту не менше 1,1.

  Ескалатор, крім того, повинен обладнуватися автоматично діючим
аварійним  гальмом, яке установлене на головному валу й  гальмує
сходове  полотно при неспрацьовуванні (відмові) робочого гальма,
при  збільшенні швидкості ескалатора, що працює на спуск, більше
ніж  на  30  % чи мимовільній зміні напряму руху ескалатора,  що
працює на підйом.

  8.8.  Ескалатор має забезпечуватися блокувальними  пристроями,
що відключають електродвигун ескалатора у випадках:

  - обриву чи надмірної витяжки поручня;
  - зупинки поручня;
  -  переміщення однієї чи двох зірочок каретки натяжної станції
вбік  приводу  чи  у зворотному напрямку більше норм, зазначених
заводом-виробником;
  - мимовільного відгвинчування гайки аварійного гальма;
  - спрацьовування робочого чи аварійного гальма;
  - при підйомі чи опусканні східця перед вхідними площадками;
  - попадання сторонніх предметів під вхідну площадку;
  -  дії  на пристрій "стоп-трос" у будь-якому місці проходу між
ескалаторами;
  - відключення працюючого ескалатора рубильником уводу.

  На ескалаторі можуть установлюватися також інші блокування, що
підвищують безпеку перевезення пасажирів.

  Зазначені  блокувальні пристрої мають бути виконані  так,  щоб
при спрацьовуванні кожного з них, крім робочого гальма і вхідної
площадки,  пуск ескалаторів у роботу був можливий  тільки  після
примусового приведення їх у початкове положення.

  Для  нормальної й екстреної зупинки ескалатора на верхньому  і
нижньому  оголовниках  балюстради, у  кабінах  біля  нижньої  та
верхньої гребінки (на контрольному пропускному пункті), а  також
на пульті телекерування роботою станції повинні бути встановлені
несамозворотні  вимикачі з написом "Стоп". На балюстрадах  і  на
пульті  телекерування роботою станції допускається  установлення
додаткових  самозворотних вимикачів (кнопок) "Стоп"  зі  схемним
блокуванням.

  8.9.  Ескалатори мають обладнуватися пристроями  дистанційного
керування, телекерування та телесигналізацією (телемеханікою)  в
комплексі  з пристроями спостереження за переміщенням  пасажирів
на  ескалаторах  або  з ескалаторним диспетчерським  і  місцевим
ескалаторним  зв'язком, які забезпечують ведення переговорів  із
працівниками, що перебувають біля ескалаторів.

  Пристрої  телемеханіки  повинні мати  два  незалежних  джерела
електроживлення  змінного струму й резервного  живлення  з  щита
постійного  струму та допускати можливість переходу  на  місцеве
управління на самій станції.

  8.10.  Ескалатор  має обладнуватись захисними огородженнями  і
площадками,   що  забезпечують  безпечну  роботу  обслуговуючого
персоналу.

  На вхідних площадках ескалаторів повинні бути передескалаторні
бар'єри,  що забезпечують захист від затягування поручнем  одягу
пасажирів і сторонніх предметів в устя поручня.

  8.11.  Приміщення  машинного  залу  і  демонтажна  шахта,   що
примикає   до  нього,  мають  бути  обладнані  вантажопідйомними
засобами  для  монтажу,  демонтажу і  транспортування  елементів
приводу ескалатора.
  Приміщення  машинного  залу  мають  бути  обладнані  охоронною
сигналізацією.

          Технічне обслуговування та ремонт ескалаторів

  8.12.  Дистанція ескалаторів і ремонтні дільниці повинні  мати
необхідні  креслення, кінематичні й електричні  схеми  та  описи
ескалаторів,  що обслуговуються й ремонтуються ними,  відповідні
норми  і  стандарти.  До  зазначених документів  повинні  вчасно
вноситися всі зміни у встановленому порядку.

  Схеми  електроприводів і основні регулювальні параметри  мають
знаходитися на видному місці в машинних залах.

  8.13.   При   місцевому   управлінні  пуск   ескалаторів   для
перевезення  пасажирів  здійснюється  з  верхнього  чи  нижнього
пультів   управління,   які   повинні   бути   доступні   тільки
обслуговуючому персоналу.

  8.14.    Пуск    ескалатора    від   головного   приводу   при
ремонтно-ревізійних  роботах дозволяється виконувати з машинного
приміщення;  при  цьому  працівник, що здійснює пуск ескалатора,
повинен  переконатися  у відсутності людей і сторонніх предметів
на  сходовому полотні й усередині ескалатора, а також у закритті
входів на ескалатор.

  Пуск   ескалаторів   у  період  нічної  перерви   визначається
відповідно до порядку, установленого Управлінням метрополітену.

  8.15.   При  виконанні  на  ескалаторі  робіт  із  розімкнутим
кінематичним зв'язком у приводі, а також при недіючому  робочому
гальмі сходове полотно ескалатора має бути застопорене.

  8.16.  Роботи з поточного обслуговування і ремонту ескалаторів
мають виконуватись тільки з дозволу диспетчера ескалаторів.

  Порядок  постановки  ескалаторів на поточне  обслуговування  і
ремонт,  а  також  введення їх в експлуатацію  після  закінчення
ремонтних робіт визначається Управлінням метрополітену.

  8.17.  Після  нічної перерви пуск ескалатора  для  перевезення
пасажирів  дозволяється після перевірки обслуговуючим персоналом
із правом керування ескалатором:

  -  зазору між якорем і корпусом електромагніта робочого гальма
на відповідність встановленим нормам;
  - неперевищення встановленої довжини гальмівного шляху;
  - готовності до дії аварійного гальма;
  - дії усіх вимикачів "Стоп";
  - справності роботи ескалатора вхолосту протягом не менше двох
обертів сходового полотна.

  На  телекерованих  ескалаторних станціях перевірка  зазначених
технологічних  операцій  виконується  відповідно   до   порядку,
затвердженого Управлінням метрополітену.

  8.18.   У   разі   виникнення  під   час   роботи   ескалатора
несправностей,  що  впливають на безпеку  перевезень,  ескалатор
повинен бути зупинений, а пасажири з нього видалені.

  8.19.   У   разі   раптової  зупинки  ескалатора   пуск   його
дозволяється тільки після з'ясування та усунення причин зупинки.

  8.20. Пуск ескалаторів у зворотному напрямку має здійснюватись
за умови відсутності пасажирів на сходовому полотні.

  Як   виняток,  коли  вихід  пасажирів  зі  сходового   полотна
утруднений  чи коли защемлення одягу загрожує життю  пасажира  і
його необхідно терміново звільнити, пуск ескалатора з пасажирами
у   зворотному  напрямку  допускається  на  відстань  не  більше
половини  східця, при цьому пасажири через пристрої гучномовного
сповіщення мають бути сповіщені про наступний пуск.

  8.21.  Дверцята  пультів  управління ескалаторами  мають  бути
замкнені,  а  ключі  знаходитися у  обслуговуючого  персоналу  й
передаватися    наступній   зміні   відповідно    до    порядку,
встановленого   начальником   ескалаторної   (електромеханічної)
служби.

  8.22.  Вимоги  до  технічного стану  ескалаторів,  порядок  їх
утримання, види технічного обслуговування й ремонту визначаються
нормативно-технічними  актами,  що  затверджуються   Управлінням
метрополітену.

  8.23.  Норми міжремонтного пробігу ескалаторів і наробітку  до
усіх  видів  ремонту їх основних вузлів визначаються Управлінням
метрополітену відповідно до технічних умов на ескалатори  та  їх
основні вузли залежно від конструкції ескалатора, швидкості руху
сходового  полотна,  а  також  від режиму  роботи  ескалатора  й
кількості  пасажирів, які перевозяться. Зазначені норми  повинні
бути погоджені з проектно-конструкторською організацією.

  8.24. Після реконструкції та капітального ремонту, а також при
введенні  в експлуатацію ескалатор має бути прийнятий  комісією,
до  складу  якої  входять  начальник  дистанції  ескалаторів   і
працівник, що відповідає за безпечну його експлуатацію, а  також
оглянутий  і  дозволений до експлуатації згідно  з  інструкцією,
затвердженою Управлінням метрополітену.

  8.25.   Порядок   взаємодії  працівників   відповідних   служб
метрополітену    з   обслуговування   ескалаторів    (включення,
відключення,  перевірка, ведення службових переговорів  і  т.п.)
визначається      інструкцією,     затвердженою      Управлінням
метрополітену.

  8.26. За якість виконаних робіт із технічного обслуговування і
ремонту,    безперебійність   і   безпеку   роботи   ескалаторів
відповідають  працівники, що безпосередньо  здійснюють  технічне
обслуговування,   ремонт   і  нагляд,   майстри   та   керівники
відповідних підрозділів (дистанцій, майстерень, служби).

  8.27. Порядок перевезення вантажів на ескалаторах визначається
інструкцією, затвердженою начальником метрополітену.

  8.28.  Працівники інших служб, що здійснюють спостереження  за
роботою  ескалаторів  і переміщенням на них  пасажирів,  повинні
бути  інструктовані про роботу ескалаторів, правила  переміщення
пасажирів на ескалаторах.
  Начальник дистанції ескалаторів призначає відповідальних осіб,
які   повинні   інструктувати  працівників   інших   служб,   що
обслуговують ескалатори, і систематично перевіряти їх знання  та
уміння обслуговувати ескалатори.