ПТЕ Харківського та Дніпропетровського метрополітенів. Розділ 17. Організація технічної роботи станцій

         Розділ 17. Організація технічної роботи станцій

                         Загальні вимоги

  17.1.   Використання  технічних  засобів  станції  з  колійним
розвитком  здійснюється  згідно  з  технічно-розпорядчим   актом
станції,  який  регламентує безпечне і безперешкодне  приймання,
відправлення  та  проходження поїздів  через  станцію,  а  також
проведення маневрової роботи з дотриманням вимог охорони праці.

  Виконання   вимог   технічно-розпорядчого   акта   станції   є
обов'язковим для працівників усіх підрозділів метрополітену.

  17.2. Технічно-розпорядчий акт станції складається начальником
станції   на   підставі  інструкції,  затвердженої   Управлінням
метрополітену,  й  у  повній  відповідності  з  цими  Правилами,
нормативно-правовим  актом з питань руху  поїздів  і  маневрової
роботи  та  нормативно-технічним  актом  з  питань  сигналізації
метрополітенів.  Технічно-розпорядчий акт станції  перевіряється
ревізором  з  безпеки руху поїздів і затверджується  начальником
служби руху.

  Таблиці  взаємозалежності  стрілок,  сигналів  та  маршрутів і
місцеві   інструкції   про   порядок   користування   пристроями
електричної  централізації  подаються начальнику станції службою
автоматики, телемеханіки і зв'язку.

  Технічно-розпорядчий  акт  станції  та  його   додатки   мають
складатися  чи  виправлятися при перебудові  колійного  розвитку
станції,  пристроїв СЦБ і зв'язку, контактної мережі  825  В,  а
також  при  зміні  порядку  приймання,  відправлення  поїздів  і
проведення маневрової роботи.

  17.3.  Примірники технічно-розпорядчого акта  станції  повинні
бути  на  посту  централізації (перший примірник),  центральному
диспетчерському  посту, а також у службі  й  дистанції  руху,  а
витяги  з  технічно-розпорядчого  акта  станції  із  зазначенням
місцевих  особливостей технічної роботи станції і план колійного
розвитку станції, засвідчені начальником станції, - у приміщенні
чергового  по електродепо, лінійного пункту, майстра мотовозного
депо та в інших місцях за розпорядженням начальника служби руху.
Витяги  з  технічно-розпорядчого акта  станції  повинні  містити
повні дані, необхідні для відповідних працівників.

                Експлуатація стрілочних переводів

  17.4.  Положення  стрілок визначається  напрямком  руху.  Воно
іменується:

  -  плюсовим - для руху по прямій колії;
  -  мінусовим  -  для  руху  на відхилену колію чи з відхиленої
колії.

  У  разі відсутності встановлених маршрутів стрілки на головних
коліях  мають перебувати в положенні для руху головними коліями;
стрілки, що ведуть на запобіжні тупикові колії, - у напрямку  на
ці  колії,  а  інші централізовані стрілки можуть  перебувати  в
плюсовому чи мінусовому положенні.

  Положення централізованих стрілок у встановлених маршрутах,  у
тому  числі й охоронних, зазначається в таблиці взаємозалежності
стрілок,  сигналів  і  маршрутів:  плюсове  положення  -  знаком
"плюс", а мінусове положення - знаком "мінус".

  Положення   нецентралізованих  стрілок  у  період  відсутності
маневрових  переміщень визначається начальником  служби  руху  і
зазначається в технічно-розпорядчому акті станції.

  Плюсове    положення   стрілки   позначається    на    корпусі
електропривода   централізованої   стрілки    і    на    станині
нецентралізованої  стрілки знаком "+" та  стрілкою,  що  показує
напрямок  руху  гостряків  при  переведенні  стрілки  в  плюсове
положення.

  Стрілки дозволяється переводити:
     
  -  під час приготування маршрутів для приймання і відправлення
поїздів;
  - при маневровій роботі;
  -  в  разі необхідності огородження місць перешкод і виконання
робіт на станційних коліях;
  -  під  час  виконання  робіт  із  технічного  обслуговування,
очищення, перевірки та ремонту.

  17.5.   Стрілочні   переводи,   укладені   на   перегонах   чи
з'єднувальних   вітках,  приписуються   до   станції,   з   якої
здійснюється керування ними.

  17.6.  Кожний  пост  управління  стрілками  і  сигналами   має
перебувати  у віданні тільки одного працівника, який  відповідає
за  переведення  стрілок, що перебувають у його підпорядкуванні,
керування сигналами і за безпеку руху:

  -   центральний   диспетчерський  пост  -  чергового  поїзного
диспетчера;
  -  пост централізації на станції - у підпорядкуванні чергового
поста централізації;
  - стрілочний пост - чергового стрілочного поста.
     
  На  пости  централізації  станцій і  центральні  диспетчерські
пости  крім  чергових поста централізації і поїзних  диспетчерів
можуть  призначатися  оператори, а на  станціях,  крім  того,  -
чергові з приймання і відправлення поїздів із правами оператора.

  17.7. Переведення централізованих стрілок під час приготування
маршрутів приймання і відправлення поїздів та під час маневрової
роботи  здійснюється черговим поста централізації  або  за  його
розпорядженням   оператором   поста   централізації,    а    при
диспетчерському управлінні - черговим поїзним диспетчером або за
його   розпорядженням  оператором  центрального  диспетчерського
поста.

  Перед переведенням централізованої стрілки працівник, що керує
стрілкою,  має  переконатися  з апарата  управління  (світлового
табло)  чи  особисто,  а  за  необхідності  -  через  одного   з
працівників  -  чергового  стрілочного  поста,  оператора  поста
централізації,  чергового по станції, чергового  з  приймання  і
відправлення поїздів, електромеханіка СЦБ, колійного майстра  чи
помічника  колійного  майстра в тому, що стрілочний  перевід  не
зайнятий рухомим складом.

  17.8.  У  разі  переходу на ручне управління  централізованими
стрілками переведення і замикання їх здійснюється черговим поста
централізації  або за його розпорядженням одним із  працівників,
який  у  даному  випадку відповідає за переведення  й  замикання
стрілок:  черговим  поста  централізації,  черговим  стрілочного
поста,  оператором  поста централізації,  черговим  по  станції,
черговим   з   приймання  і  відправлення  поїздів  із   правами
оператора,  електромеханіком СЦБ, колійним майстром,  помічником
колійного  майстра  або іншим працівником,  призначеним  наказом
начальника метрополітену.

  Зазначене    розпорядження   чергового   поста   централізації
передається   особисто  чи  за  телефоном  тунельного   зв'язку,
радіозв'язком, а при їх несправності чи відсутності - стрілочним
зв'язком.

  Докладний   порядок   попередньої  перевірки   централізованих
стрілок  перед  їх  переведенням з апарата управління  за  умови
зайнятості  стрілочних  переводів  рухомим  складом,   а   також
переведення  і  замикання  зазначених  стрілок  при  їх  ручному
управлінні знімною рукояткою (курбелем) зазначається в технічно-
розпорядчому акті станції.

  17.9. Знімні рукоятки (курбелі) від стрілочних електроприводів
централізованих стрілок мають бути пронумеровані й зберігатися в
запломбованому   ящику   на   посту   централізації,   а   також
заблокованими   в   курбельних  апаратах,   розміщених   поблизу
стрілочних  переводів.  Місця встановлення  курбельних  апаратів
визначаються в технічно-розпорядчому акті станції.

  17.10.   Переведення  і  замикання  нецентралізованих  стрілок
виконується за розпорядженням чергового поста централізації.

  Переведення і замикання нецентралізованих стрілок дозволяється
робити  черговим  стрілочного  поста,  майстрам  і  локомотивним
бригадам  мотовозного  депо  й  іншим  працівникам,  призначеним
наказом  по  Управлінню метрополітену. Номери таких  стрілок,  а
також  особи,  яким  дозволяється переведення  і  замикання  цих
стрілок, визначаються в технічно-розпорядчому акті станції.

  17.11.   Розпорядження  чергового  поста   централізації   про
переведення  стрілок вручну має бути повторене  працівником,  що
його  одержав.  Про  його  виконання цей працівник  зобов'язаний
негайно  доповісти особі, яка дала розпорядження про переведення
стрілки,   тунельним   зв'язком,   радіозв'язком,   а   при   їх
несправності чи відсутності - стрілочним зв'язком.

  17.12.   Стрілочні   переводи,   за   винятком   переданих   у
підпорядкування  інших  служб  і  організацій,   перебувають   у
розпорядженні начальника станції.

  Начальники   станції  і  відповідних  підрозділів  зобов'язані
забезпечити   утримання   в  чистоті  й  справності   стрілочних
переводів   і  стрілочних  покажчиків,  що  перебувають   у   їх
розпорядженні,  а також забезпечити гарне освітлення  стрілочних
покажчиків.

  17.13.  Номери  нецентралізованих стрілок з  освітлюваними  чи
неосвітлюваними стрілочними покажчиками, стрілок, що замикаються
на  замки,  а  також  місця збереження ключів  від  цих  стрілок
визначаються начальником служби руху і зазначаються в  технічно-
розпорядчому акті станції.

  17.14.   Ремонт  і  утримання  стрілочних  переводів,   глухих
схрещень,    перехресних   з'їздів   і   стрілочних   покажчиків
виконується дистанцією колії, а ремонт і утримання пристроїв СЦБ
на стрілочних переводах - дистанцією автоматики.
  Межі  обслуговування стрілочних переводів і пристроїв  СЦБ  на
них визначаються наказом начальника метрополітену.

                       Проведення маневрів

  17.15.   Маневри  на  станційних  і  паркових   коліях   мають
здійснюватися   за   розпорядженням  тільки  одного   працівника
керівника маневрів:

  -  на  станціях  за  умови  перебування  пристроїв електричної
централізації   стрілок   і  сигналів  на  місцевому  управлінні
чергового поста централізації, а на лініях, обладнаних системами
диспетчерського  управління  і  контролю  руху поїздів, за умови
перебування   пристроїв   електричної  централізації  стрілок  і
сигналів на диспетчерському управлінні - поїзного диспетчера;
  -   на   паркових   коліях   електродепо   -  чергового  поста
централізації,   а   на   деповських   коліях   -  чергового  по
електродепо.

  На  паркових  та  інших коліях з нецентралізованими  стрілками
керівництво маневрами здійснює працівник, зазначений у технічно-
розпорядчому акті станції.

  Розподіл   обов'язків   між  працівниками   щодо   керівництва
маневрами визначається в технічно-розпорядчому акті станції.

  17.16.  Основним засобом сигналізації при русі поїздів під час
маневрів на станціях у межах дії АЛС-АРШ служить АЛС-АРШ, а поза
межами   дії   АЛС-АРШ   і  на  паркових  коліях  електродепо  з
електричною    централізацією   стрілок   і   сигналів   засобом
сигналізації є сигнали маневрових світлофорів.

  Для  рухомого складу, не обладнаного пристроями АЛС-АРШ  чи  з
несправними пристроями АЛС-АРШ (відсутність сигнальних  показань
АЛС   у   кабіні   управління  електропоїзда),   а   також   для
господарських  поїздів  основним засобом  сигналізації  під  час
маневрів на станціях є сигнали маневрових світлофорів.

  Основним  засобом  передачі  розпоряджень  для  руху  рухомого
складу  під  час  маневрів  на  паркових  та  інших  коліях   із
нецентралізованими  стрілками, а також на  деповських  коліях  є
ручні й звукові сигнали.

  17.17. Маневри на станційних коліях здійснюються:

  -  у межах дії АЛС-АРШ - за дозвільними показаннями маневрових
світлофорів  у режимі АРШ і сигнальними показаннями АЛС у кабіні
управління електропоїзда;
  -  поза  межами  дії  АЛС-АРШ,  рухомим складом, не обладнаним
пристроями   АЛС-АРШ   або   з  несправними  пристроями  АЛС-АРШ
основного   комплекту   і   резервного   пристрою   (відсутність
сигнальних  показань  АЛС  у кабіні управління електропоїзда), і
господарськими  поїздами - за дозвільними показаннями маневрових
світлофорів у режимі автоблокування;
  -  при  сигнальному  показанні  АЛС  "0"  або  "ВЧ"  у  кабіні
управління електропоїзда - за дозвільними показаннями маневрових
світлофорів  зі  швидкістю  не  більше  20 км/год при натиснутій
педалі (кнопці) пильності;
  -  при  заборонному показанні маневрового світлофора (червоний
вогонь, згаслі вогні, незрозуміле показання) - за запрошувальним
сигналом.

  У   разі   несправності  запрошувального   сигналу   чи   його
відсутності за даним маршрутом маневри здійснюються:

  -  за  усним  розпорядженням  поїзного  диспетчера,  переданим
поїзним радіозв'язком чи тунельним зв'язком;
  -  за  усним  розпорядженням  чергового  поста  централізації,
переданим     машиністу     поїзним    радіозв'язком,    поїзним
диспетчерським  чи  тунельним  зв'язком  під  контролем поїзного
диспетчера;
  - за ручним чи звуковим сигналом чергового поста централізації
(чергового по станції);
  - за ручним чи звуковим сигналом оператора поста централізації
(чергового  з приймання і відправлення поїздів), що подається на
підставі розпорядження чергового поста централізації, переданого
поїзним  диспетчерським  чи  тунельним,  а  за їх несправності -
стрілочним  зв'язком, після попередження машиніста про маневрове
переміщення.

  17.18.  У  разі  потреби  для  керівництва  рухом  маневрового
состава,  локомотива, господарського поїзда, що виконує маневри,
може  призначатися  спеціальний працівник -  керівник  маневрів.
Перелік посад працівників, призначуваних керівниками маневрів, а
також  порядок повідомлення машиніста про призначення  керівника
маневрів визначаються в технічно-розпорядчому акті станції.

  При   виконанні  маневрових  переміщень  на  паркових   коліях
електродепо,   а   також  на  закритій  колії  (ділянці   колії)
керівником маневрів є керівник робіт.

     Керівник маневрів зобов'язаний:

  -  точно  і  своєчасно  виконувати  розпорядження з проведення
маневрів,  отримані  від  поїзного  диспетчера  (чергового поста
централізації);
  -  забезпечувати  правильне розміщення і погодженість дій усіх
працівників,  що  беруть  участь у виконанні маневрів, на основі
ознайомлення  їх  із  планом  та  способом  виконання  наступної
маневрової роботи;
  -  організувати  маневрову  роботу  так,  щоб були забезпечені
безпека   руху,   особиста   безпека  працівників,  зайнятих  на
маневрах, схоронність рухомого складу й вантажів;
  -  виконувати  з  особливою обережністю маневри з негабаритним
вантажем.

  Під   час  виконання  маневрових  переміщень  машиніст  (водій
мотовоза)  не  вправі  приводити  маневровий  поїзд  (локомотив,
господарський   поїзд)   у   рух  без   одержання   сигналу   чи
розпорядження керівника маневрів.

  17.19.  Маневри  на паркових та інших коліях  здійснюються  за
дозвільним  показанням маневрового світлофора, а при заборонному
показанні маневрового світлофора (червоний вогонь, згаслі вогні,
незрозуміле показання) - за запрошувальним сигналом.

  За несправності запрошувального сигналу чи його відсутності на
даному маршруті маневри проводяться:

-  за усним розпорядженням чергового поста централізації,
переданим машиністу маневровим радіозв'язком, а при його
несправності - стрілочним зв'язком;

     - за сигналом чергового поста централізації;

-  за сигналом оператора поста централізації чи чергового
стрілочного поста, подаваним на підставі розпорядження чергового
поста централізації.

  Перед  поданням  сигналу машиніст має  бути  попереджений,  що
маневрове переміщення буде здійснюватися за ручним або  звуковим
сигналом керівника маневрів.

  17.20.  На  паркових  та інших коліях машиністу  забороняється
приводити маневровий поїзд (локомотив) у рух:

     - без одержання розпорядження чи сигналу керівника
маневрів;

-  при керуванні не з головної кабіни і відсутності помічника
машиніста в торці головного вагона в напрямку руху.

  17.21. Маневри електрорухомого складу виконуються зі швидкістю

  - не більше 40 км/год:
    
  за  умови  керування  з головної кабіни,  дозвільних  показань
світлофора і сигнального показання АЛС у кабіні управління, а на
ділянках  колії,  не  обладнаних  пристроями  АЛС-АРШ,   -   при
дозвільному показанні світлофора;

  - не більше 20 км/год:

  за   умови  керування  з  головної  кабіни  за  запрошувальним
сигналом, усним розпорядженням, ручним чи звуковим сигналом;
  за   умови  керування  не  з  головної  кабіни  за  дозвільним
показанням світлофора;
  за  умови  сигнального показання АЛС "0"  або  "ВЧ"  у  кабіні
управління електропоїзда і дозвільного показання світлофора;

  - не більше 15 км/год:
     
  за  умови  керування з головної кабіни на  паркових  та  інших
коліях;

  - не більше 10 км/год:
     
  за  умови  керування  не  з  головної кабіни за запрошувальним
сигналом,  усним  розпорядженням, ручним чи звуковим сигналом, а
на   паркових  та  інших  коліях  і  при  дозвільному  показанні
світлофора;

  при в'їзді й виїзді з електродепо;
     
  - не більше 5 км/год:
     
  за  умови  руху  з  надітим  рухомим  кабелем контактної рейки
(вудкою);

  за  умови  наближення  на  відстань  10  м до рухомого складу,
тупикового упора чи іншої перешкоди.

  Швидкість  руху електропоїздів на обкатних коліях  електродепо
визначається наказом начальника метрополітену.

  17.22.  Маневри  електрорухомого складу  в  межах  станції  за
маршрутами, не передбаченими таблицею взаємозалежності  стрілок,
сигналів  і маршрутів на головній колії в неправильному напрямку
до  межі станції за умови відсутності сигналу небезпеки (НБ)  чи
при  його наявності з виїздом за нього, виконуються тільки після
закриття прилеглої колії перегону.

  17.23. Забороняється проводити маневри одночасно з обох  боків
на одну колію.

  17.24.  На  паркових коліях електродепо дозволяється одночасно
виконувати не більше двох маневрових переміщень у різних парках.

  Маневри  на  паркових  коліях з виїздом до  світлофора  чи  за
світлофор,  що  огороджує  вихід  на  головну  колію  чи   колію
з'єднувальної вітки, крім подання составів для роботи на  лінії,
допускаються  у  виняткових випадках  у  порядку,  встановленому
начальником  метрополітену і зазначеному в технічно-розпорядчому
акті станції.

  17.25.  До  початку  маневрів мають бути включені  в  дію  всі
справні  гальмові розподільники, гальмівна і напірна  магістралі
та  виконане  скорочене випробування роботи пневматичних  гальм.
Порядок    скороченої    перевірки   визначається    Управлінням
метрополітену.

  17.26. Рухомий склад на станційних коліях має розміщуватися  в
межах, позначених граничними рейками чи стовпчиками.

  Рухомий  склад,  що  стоїть на колії, з  яким  не  проводяться
маневри,   має  бути  надійно  закріплений  від  самоурухомлення
стоянковими  чи  ручними  гальмами  або  гальмовими   башмаками.
Порядок закріплення визначається Управлінням метрополітену.

  17.27.  Про  маневри  на  зайняту  колію  машиніст  має   бути
заздалегідь попереджений керівником маневрів.

  17.28.  Машиніст (локомотивна бригада) чи водій господарського
поїзда під час виконання маневрів зобов'язаний:

  - переконатися в наявності дозвільного показання світлофора, а
при  переміщеннях нецентралізованими стрілками - одержати сигнал
від керівника маневрів;
  -  забезпечити безпеку виконання маневрів;
  -  точно і вчасно виконувати розпорядження й сигнали керівника
маневрів;
  -  знати межі маневрових маршрутів;
  -  уважно стежити за сигналами, правильністю положення стрілок
за   маршрутом  проходження,  вільністю  колії  та  людьми,  які
перебувають на коліях;
  -  не  виїжджати  при  зупинці  за  межі  граничних  рейок або
стовпчиків.