ПТЕ Харківського та Дніпропетровського метрополітенів. Розділ 18. Рух поїздів

                      Розділ 18. Рух поїздів

                         Загальні вимоги

  18.1.  Рухом  поїздів  на  лінії  має  керувати  тільки   один
працівник  -  поїзний  диспетчер, який відповідає  за  виконання
графіка руху поїздів на лінії, що обслуговується ним.

  Накази та розпорядження поїзного диспетчера виконуються  всіма
працівниками, безпосередньо пов'язаними з рухом поїздів  на  цій
лінії.

  Ніхто,   крім   поїзного  диспетчера,  не  має  права   давати
оперативні розпорядження з руху поїздів на лінії.

  18.2. Кожна станція в частині керування рухом поїздів і кожний
поїзд  (состав)  повинні  перебувати одночасно  в  розпорядженні
тільки одного працівника:

  -   станція   з   колійним   розвитком   -   чергового   поста
централізації;
  - станція без колійного розвитку - чергового по станції;
  -  на  лініях, обладнаних системами диспетчерського управління
(станції  з  колійним  розвитком  при диспетчерському управлінні
пристроями   електричної   централізації  стрілок  і  сигналів),
поїзного диспетчера;
  - поїзд (состав) - машиніста.
     
  На   перегонах   машиніст   виконує   розпорядження   поїзного
диспетчера,  а  на  станціях - поїзного диспетчера  і  чергового
поста централізації або чергового по станції.

  18.3.  Порядок використання колій станції з колійним розвитком
для  приймання та відправлення поїздів, проведення маневрів  має
зазначатися  у технічно-розпорядчому акті станції і  визначатися
графіком руху поїздів.

  18.4.   Черговий  поста  централізації,  черговий  по  станції
зобов'язані   вчасно  забезпечувати  приймання  і   відправлення
поїздів,  а  черговий поста централізації, крім того,  -  оборот
составів на кінцевих і проміжних станціях із колійним розвитком.

  За   будь-яку   не  викликану  необхідністю  затримку   поїзда
(состава)  біля  світлофора із заборонним показанням  відповідає
черговий поста централізації.

  18.5.  Черговий  поста  централізації,  черговий  по  станції,
оператор   поста   централізації  і  чергові   з   приймання   і
відправлення поїздів зобов'язані стежити за висадкою і  посадкою
пасажирів,  справним  станом  поїздів,  наявністю  і  правильним
показанням   поїзних  сигналів,  вчасно  подавати   сигнал   про
готовність поїзда до відправлення.

  Перелік  станцій  і  час,  коли  черговий по станції, оператор
поста  централізації  або  черговий  з  приймання і відправлення
поїздів  має  перебувати  на  платформі,  стежити  за висадкою і
посадкою   пасажирів,   справним  станом  поїздів,  наявністю  і
правильним   показанням   хвостових  сигналів,  подавати  сигнал
готовності   поїзда   (состава)  до  відправлення,  визначається
Управлінням метрополітену.

  18.6. Заняття станційних колій рухомим складом для їх відстою,
огляду  і  ремонту під час руху електропоїздів має  виконуватися
тільки  відповідно до графіка руху поїздів чи з дозволу поїзного
диспетчера.

  Забороняється займати рухомим складом запобіжні тупики в межах
розрахункового гальмівного шляху при гальмуванні  від  пристроїв
АРШ   за  маневровими  світлофорами,  що  огороджують  зазначені
тупики.

  Нічний   відстій   составів  здійснюється,   як   правило,   в
електродепо і на тупикових коліях станцій.

  Займати  головні колії перегонів, а також головні й  станційні
(не  тупикові)  колії  станцій для нічного відстою  дозволяється
тільки в місцях, визначених Управлінням метрополітену.

  18.7.   Начальник  станції  зобов'язаний  контролювати  роботу
чергових  поста  централізації, операторів поста  централізації,
чергових по станції, чергових з приймання й відправлення поїздів
та   інших  працівників  з  виконання  операцій,  пов'язаних   з
прийманням  і  відправленням  поїздів  і  проведенням  маневрів,
особливо в умовах порушення нормальної роботи пристроїв СЦБ.

  Начальник  станції  повинен так організувати  роботу  чергових
поста централізації, чергових по станції, чергових з приймання й
відправлення  поїздів, щоб за безумовного  забезпечення  безпеки
руху  поїздів  і  за  умов безпечного перевезення  пасажирів  не
допускати  затримки  поїздів і зниження культури  обслуговування
пасажирів.

  18.8.  Приміщення чергового поста централізації (чергового  по
станції)  має бути ізольованим. Правом входу до цього приміщення
користуються   начальник  станції,  особи,   які   безпосередньо
працюють  чи виконують свої посадові обов'язки разом із черговим
поста  централізації  (черговим  по  станції),  працівники,  які
контролюють  дії  чергового  поста централізації  (чергового  по
станції)   і  справність  приладів  та  апаратів  управління   і
контролю,   а  також  інші  працівники,  порядок  доступу   яких
визначається Управлінням метрополітену.

             Засоби сигналізації під час руху поїздів

  18.9.  Основним засобом сигналізації під час руху  поїздів  на
лініях є АЛС-АРШ.

  Резервним засобом сигналізації під час руху поїздів є  колійне
автоматичне блокування.

  АЛС-АРШ  як  основний  засіб сигналізації  застосовується  для
організації руху електропоїздів, обладнаних пристроями  АЛС-АРШ,
а  автоматичне  блокування  - для руху  поїздів,  не  обладнаних
пристроями АЛС-АРШ, для організації руху господарських  поїздів,
а  також для руху електропоїздів із несправними пристроями  АЛС-
АРШ у випадках, зазначених у цих Правилах.

  Межі  дії  АЛС-АРШ і автоматичного блокування на  лініях  і  в
електродепо  визначаються  наказом  начальника  метрополітену  і
зазначаються в технічно-розпорядчому акті станції, електродепо.

  18.10.  При АЛС-АРШ рух електропоїздів перегонами, станційними
коліями   і   коліями   з'єднувальних   віток   здійснюється  за
сигнальними  показаннями АЛС у кабіні управління електропоїзда і
сигнальними  показаннями  світлофорів  напівавтоматичної  дії  в
режимі АРШ.

  При АЛС-АРШ сигнальні вогні світлофорів автоматичної дії мають
бути  нормально  відключені, а світлофори напівавтоматичної  дії
мають  бути  такими,  що нормально горять,  і  мати  два  режими
роботи: режим АРШ і режим автоблокування.

  Нормально світлофори напівавтоматичної дії працюють  у  режимі
АРШ  і мають у цьому режимі два сигнальних показання - синій  чи
червоний вогонь, а на станціях, де під час приймання поїздів  на
головні станційні колії застосовуються пристрої контролю зупинки
рухомого   складу,   світлофори   напівавтоматичної   дії,    що
огороджують  маршрути  із  зазначених  колій,  мають   і   третє
сигнальне  показання  один  синій  і  один  червоний  вогні,  що
одночасно горять.

  18.11.     Переключення     режимів     роботи     світлофорів
(автоблокування,  АРШ)  здійснюється  поїзним  диспетчером   або
черговими постів централізації за наказом поїзного диспетчера.

  18.12.   За  умови  включених  сигнальних  вогнів  світлофорів
автоматичної дії рух електропоїздів здійснюється за  сигнальними
показаннями  АЛС у кабіні управління електропоїзда,  сигнальними
показаннями   світлофорів   напівавтоматичної   дії   в   режимі
автоблокування    і    сигнальними    показаннями    світлофорів
автоматичної дії.

  У режимі автоблокування світлофори напівавтоматичної дії мають
одне  з сигнальних показань - зелений, зелений з жовтим, жовтий,
два жовтих вогні, що одночасно горять, місячно-білий чи червоний
вогонь.

  18.13.  У  всіх випадках (включених чи відключених  сигнальних
вогнях  світлофорів автоматичної дії) за умови справних  поїзних
пристроїв  АЛС-АРШ при сигнальному показанні АЛС "0" чи  "ВЧ"  у
кабіні   управління  електропоїзда  швидкість  подальшого   руху
електропоїзда перегоном, з'єднувальною віткою, станцією  має  не
перевищувати 20 км/год при натиснутій педалі (кнопці)  пильності
до  появи  дозвільного сигнального показання АЛС. Про  подальший
рух  із  зазначеною  швидкістю машиніст зобов'язаний  повідомити
поїзного диспетчера.

  18.14.  За  умови несправності поїзних пристроїв АРШ,  коли  в
кабіні  управління є дозвільне сигнальне показання АЛС, машиніст
зобов'язаний    відключити   пристрої   АРШ,   повідомити    про
несправність  поїзного диспетчера і дати заявку на прямування  в
електродепо. У цьому випадку дозволяється не включати  сигнальні
вогні  світлофорів  і  продовжувати рух  при  натиснутій  педалі
(кнопці) пильності зі швидкістю:

  -  при  сигнальному  показанні  АЛС  80,  70 чи 60 км/год - зі
швидкістю не більше 40 км/год;
  -  при  сигнальному  показанні  40  км/год,  "0"  чи "ВЧ" - зі
швидкістю  не  більше 20 км/год. Пасажири мають бути висаджені з
поїзда на найближчій станції.

  18.15.  За  умови  несправності  основного  комплекту  поїзних
пристроїв   АЛС-АРШ   машиніст   зобов'язаний   зупинити  поїзд,
відключити  основний  комплект  АЛС-АРШ,  включити  резервний  і
сповістити   про   це   поїзного   диспетчера.   Подальший   рух
здійснюється  за сигнальними показаннями АЛС у кабіні управління
електропоїзда, як і під час руху з працюючим основним комплектом
АЛС-АРШ.   При   цьому   електропоїзд  обертається  на  лінії  з
пасажирами  до  планового  чи позапланового заходу в електродепо
або до пункту технічного обслуговування.

  18.16. За умови несправності поїзних пристроїв АЛС-АРШ, коли в
кабіні  управління відсутнє дозвільне сигнальне  показання  АЛС,
машиніст  після зупинки зобов'язаний повідомити про несправність
поїзного  диспетчера, дати заявку на включення автоблокування  і
прямування  в  електродепо та продовжувати  рух  при  натиснутій
педалі  (кнопці)  пильності зі швидкістю,  що  не  перевищує  20
км/год.    Після   включення   сигнальних   вогнів   світлофорів
автоматичної  дії  машиніст повинен відключити  пристрої  АРШ  і
продовжувати   рух,  керуючись  показаннями   світлофорів,   при
натиснутій  педалі  (кнопці)  пильності  зі  швидкістю,  що   не
перевищує  40 км/год. Пасажири мають бути висаджені з поїзда  на
найближчій станції.

  Рух  поїзда,  не обладнаного пристроями АЛС-АРШ,  здійснюється
при дозвільних сигнальних показаннях світлофорів зі швидкістю не
більше 40 км/год при управлінні локомотивною бригадою.

  18.17.    При    включених   сигнальних   вогнях   світлофорів
автоматичної   дії   після   зупинки  поїзда   перед   прохідним
світлофором  із заборонним показанням подальший рух допускається
зі  швидкістю не більше зазначеної сигнальним показанням АЛС,  а
при   відключених  пристроях  АЛС-АРШ  -  з  натиснутою  педаллю
(кнопкою) пильності зі швидкістю:

  -  при  сигнальному  показанні  АЛС  80,  70 чи 60 км/год - зі
швидкістю не більше 40 км/год;
  -  при  сигнальному  показанні  40  км/год,  "0"  чи "ВЧ" - зі
швидкістю не більше 20 км/год. Пасажири повинні бути висаджені з
поїзда на найближчій станції.

  При   заборонному  показанні  чи  згаслих  вогнях   прохідного
світлофора  поїзду,  не  обладнаному  пристроями  АЛС-АРШ  чи  з
несправними пристроями АЛС, після зупинки перед світлофором  рух
дозволяється  зі  швидкістю не більше 20  км/год  до  наступного
світлофора.

  18.18.   Порядок   руху  поїздів  при  заборонному   показанні
світлофорів,   ув'язаних  з  металоконструкціями,   визначається
інструкцією, затвердженою начальником метрополітену.

                Приймання та відправлення поїздів

  18.19.  Приймання поїздів на станцію має проводитись на вільні
колії,  призначені для цього технічно-розпорядчим актом станції,
за  сигнальними показаннями АЛС-АРШ і при дозвільному  показанні
вхідних  світлофорів, а відправлення поїздів зі  станції  -  при
дозвільному показанні вихідних світлофорів.

  На  станціях,  де  встановлені світлофори автоматичної  дії  і
відключені їх сигнальні вогні, приймання чи відправлення  поїзда
зі станції здійснюється за сигнальним показанням АЛС.

  18.20.  У  виняткових випадках приймання поїзда на станцію  чи
відправлення   поїзда  зі  станції  при  заборонному   показанні
вхідного  чи  вихідного світлофора напівавтоматичної  дії  після
зупинки  поїзда перед світлофором допускається за запрошувальним
сигналом,  а при його несправності - за усним наказом чи  копією
наказу поїзного диспетчера.

  18.21.   Проїзд  світлофора  автоматичної  дії  із  заборонним
показанням  допускається зі швидкістю, що не перевищує зазначену
сигнальним   показанням   АЛС,   після   зупинки   поїзда  перед
світлофором і повідомлення поїзного диспетчера.

  18.22. За сигнальних показань "0" чи "ВЧ" швидкість поїзда під
час  приймання  (в'їзду)  на станцію чи відправлення  поїзда  зі
станції  має  не  перевищувати 20 км/год при  натиснутій  педалі
(кнопці)  пильності  до появи дозвільного сигнального  показання
АЛС.

                       Порядок руху поїздів

  18.23. Максимальні швидкості руху поїздів, що допускаються  на
лініях    метрополітену,   визначаються    наказом    начальника
метрополітену.

  Швидкості  руху, що передбачені пристроями АЛС-АРШ, мають,  як
правило,   відповідати   встановленим   максимально   допустимим
швидкостям  руху на лінії. На ділянках колії, де пристроями  АРШ
не  забезпечується контроль перевищення встановлених максимально
допустимих  швидкостей  руху, мають бути  встановлені  сигнальні
знаки  допустимих швидкостей руху; місця встановлення сигнальних
знаків  допустимих  швидкостей зазначаються в наказі  начальника
метрополітену.

  18.24. Швидкість руху електропоїздів повинна бути
     
  - не більше 40 км/год:
     
  під час прямування поїзда (состава) з нагрітою буксою в одному
з   вагонів,  зафіксованою  пристроєм  автоматичного   виявлення
перегріву букс, і відсутністю ознак заклинення колісної пари;

  під   час   прямування   поїзда   (состава)   в   депо   після
спрацьовування  пристрою  контролю  нижнього  габариту  рухомого
складу;

  під  час  прямування поїзда (состава) з відтиснутими башмаками
струмоприймачів;

  під  час  прямування поїзда під контролем включеного  пристрою
обмеження швидкості при натиснутій педалі (кнопці) пильності  за
дозвільним   сигнальним  показанням  АЛС  у  кабіні   управління
електропоїзда 80, 70 чи 60 км/год;

  під  час  прямування поїзда з відключеними пристроями  АРШ  за
сигнальним показанням АЛС у кабіні управління електропоїзда  80,
70,   60,  а  за  відсутності  сигнальних  показань  АЛС  -   за
дозвільними показаннями світлофорів;

  під  час прямування поїзда, не обладнаного пристроями АЛС-АРШ,
під  керуванням локомотивної бригади за дозвільними  показаннями
світлофорів;

  під  час  прямування допоміжного поїзда (состава) з несправним
поїздом  (составом)  і  керуванням гальмами  з  головної  кабіни
першого в напрямку руху поїзда (состава), а тяговими двигунами -
з головної кабіни першого чи другого поїзда (состава);

  у  разі  перекритих кінцевих кранів гальмівної магістралі  між
вагонами зі збереженням двох третин пневматичних гальм поїзда  в
головній  частині й керування пневматичними гальмами і  тяговими
двигунами  з  головної  кабіни за наявності  на  вагонах  діючих
стоянкових  гальм  або  за умови керування поїздом  локомотивною
бригадою;

  під час руху в неправильному напрямку на вільному перегоні;

  під  час  руху  в  неправильному напрямку за умови організації
двостороннього руху;

  - не більше 35 км/год:
     
  під час руху стрілочним переводом на відхилену чи з відхиленої
колії, а також глухим схрещенням;

  під час проходження станції в межах платформи без зупинки;
     
  за  умови  затоплення колії на рівні підошви ходових  рейок  у
тунелі;

  за умови керування гальмами і тяговими двигунами не з головної
кабіни поїзда;

  у  разі  перекритих кінцевих кранів гальмівної магістралі  між
вагонами  зі  збереженням половини пневматичних гальм  поїзда  в
головній  його  частині  й  керування пневматичними  гальмами  і
тяговими  двигунами  з головної кабіни за наявності  на  вагонах
діючих   стоянкових   гальм  або  за  умови  керування   поїздом
локомотивною бригадою;

  - не більше 20 км/год:
     
  при сигнальному показанні АЛС "0" або "ВЧ" у кабіні управління
електропоїзда з включеними пристроями АРШ при натиснутій  педалі
(кнопці) пильності;

  під  час  прямування  поїзда під контролем пристрою  обмеження
швидкості при натиснутій педалі (кнопці) пильності за дозвільним
сигнальним  показанням АЛС у кабіні управління електропоїзда  40
км/год чи за сигнальним показанням АЛС "0" або "ВЧ";

  під  час  прямування поїзда з відключеними пристроями АРШ  при
натиснутій  педалі  (кнопці) пильності за сигнальним  показанням
АЛС  "0"  або  "ВЧ"  у  кабіні управління  електропоїзда,  а  за
відсутності  сигнальних показань АЛС - до  включення  сигнальних
вогнів світлофорів автоматичної дії;

  після   проходження  поїздом  (составом)  з   несправними   чи
необладнаним   пристроями  АЛС-АРШ  світлофора   із   заборонним
показанням;

  під  час проходження місця, огородженого переносними сигналами
зменшення  швидкості,  якщо  немає  письмового  попередження  чи
виписки з наказу начальника метрополітену;

  за   умови   двостороннього  руху,  коли  поїзд  рухається   в
неправильному напрямку і керується однією особою;

  -  швидкість  поїзда  не  більше 20 км/год повинна зберігатися
протягом 25-30 с:

  після  зміни сигнального показання "ВЧ" на дозвільне сигнальне
показання АЛС, крім випадків короткочасної появи "ВЧ";

  після  проходження світлофора з дозвільним показанням  поїздом
із  несправними  пристроями АЛС-АРШ, якщо перед  цим  зазначений
поїзд  проїхав  попередній  світлофор із  заборонним  показанням
(червоний вогонь, згаслі вогні чи незрозуміле показання);

  - не більше 15 км/год:
     
  під  час  руху в неправильному напрямку на зайнятому перегоні;

  за  умови  затоплення колії наземної дільниці на рівні підошви
ходових рейок;

  - не більше 10 км/год:
     
  у  межах  пасажирської платформи під час приймання  поїзда  на
колію  станції  в  неправильному напрямку чи під  час  приймання
поїзда на частково зайняту колію станції в правильному напрямку;

  під  час руху поїзда (состава) із заклиненою колісною парою;

  за  умови  затоплення  колії вище рівня головок ходових рейок;
  
  під  час  руху поїзда (состава) з колісною парою, встановленою
на допоміжний візок;

  - не більше 5 км/год:

  за  умови  видимості світлофорів і колії на відстані  10  м  і
менше;

  під час наближення на відстань 10 м до електрорухомого складу,
тупикового упора чи іншої перешкоди;

  під час проходження нерухомої скоби автостопа;
     
  під час осаджування поїзда (состава);
     
  під  час  прямування стрілочним переводом поїзда (состава)  із
заклиненою колісною парою чи встановленою на допоміжний візок.

  18.25.   Швидкість   составів  із  вагонами,   виключеними   з
інвентарного    парку,    визначається    наказом     начальника
метрополітену.

  18.26.  Під  час сильного туману, зливи, заметілі,  задимлення
машиніст  зобов'язаний вести поїзд (состав) залежно від  ступеня
видимості  зі швидкістю, що забезпечує зупинку поїзда  (состава)
до виниклої перешкоди.

  Якщо видимість сигналів світлофорів і колії не перевищує 10 м,
рух  поїздів  на  даній  ділянці колії має  припинятися.  Поїзд,
відправлений зі станції на цю ділянку колії до припинення  руху,
повинен її проїхати зі швидкістю не більше 5 км/год.

  18.27. У разі затоплення колії на рівні підошви ходових  рейок
рух  поїздів  на  цій  ділянці колії в  тунелі  допускається  зі
швидкістю  не  більше  35 км/год, а на наземній  дільниці  -  не
більше 15 км/год.

  У  разі затоплення колії вище рівня головок ходових рейок  рух
поїздів   на   даній  ділянці  колії  має  припинятися.   Поїзд,
відправлений зі станції на цю ділянку колії до припинення  руху,
повинен її проїхати зі швидкістю не більше 10 км/год.

  18.28.  На  двоколійних  перегонах  кожна  головна  колія,  як
правило,  призначена  для  руху  поїздів  в  одному  визначеному
(правильному) напрямку.

  У  виняткових випадках при організації руху поїздів за наказом
поїзного  диспетчера  допускається рух поїздів  у  неправильному
напрямку зі швидкістю не більше 40 км/год на вільному перегоні й
не більше 15 км/год на зайнятому перегоні.

  18.29.  Під  час  перерви в русі електропоїздів  з  пасажирами
однією  з колій двоколійної дільниці (перегону) іншою її  колією
для   перевезення  пасажирів  за  наказом  поїзного   диспетчера
допускається двосторонній рух, що обслуговується одним  составом
при керуванні локомотивною бригадою.

  У   цьому   разі   рух   поїзда  в  правильному  напрямку  має
здійснюватися за сигнальними показаннями АЛС у кабіні управління
електропоїзда,  а  в  неправильному  напрямку  -  з відключеними
пристроями  АЛС-АРШ  при натиснутій педалі (кнопці) пильності зі
швидкістю не більше 40 км/год.

  18.30.  У разі, якщо під час руху поїзда, маневрового  состава
необхідно  забезпечити особливу пильність машиніста і попередити
його  про  особливі умови прямування, машиністу належить  видати
письмове чи усне попередження.

  Видача  письмових  і передання усних попереджень  здійснюється
відповідно  до  нормативно-правового акта, який регулює  питання
руху поїздів і маневрової роботи метрополітенів.

               Порядок водіння поїздів машиністами
                    (локомотивними бригадами)

     18.31. Машиніст зобов'язаний:

  -   добре  знати  конструкцію  та  будову  рухомого  складу  у
визначеному   обсязі,   план   і   профіль   колії   лінії,   що
обслуговується,  розміщення  на  ній  і  в електродепо постійних
сигналів,  сигнальних  покажчиків  і  знаків  та їх призначення,
вимоги нормативно-технічних актів, що регламентують його роботу;
  -  під  час  приймання  рухомого складу перед виїздом на лінію
переконатися  в його справності, звернувши особливу увагу на дію
гальм,  пристроїв АРШ, поїзного радіозв'язку, екстреного зв'язку
"пасажир-машиніст",  усунення  зауважень  по  записах  у поїзній
книзі,   перевірити   наявність   набору  інструменту  й  іншого
необхідного спорядження.

  18.32.  Під  час ведення поїзда машиніст (машиніст і  помічник
машиніста) зобов'язані:

  -  мати розклад руху поїздів на лінії чи поїзний талон;
  -  забезпечити   безпечне  прямування  з  точним  дотриманням
розкладу (графіка) руху поїзда;
  -   стежити  за  вільністю  колії,  постійними  і  переносними
сигналами,  сигнальними  покажчиками  і  знаками,  виконуючи  їх
вимоги,  стежити  за  правильним положенням стрілок за маршрутом
прямування,  сигналами, подаваними працівниками станції, а також
за  рухом  поїздів  і  маневрових  составів  на суміжних коліях,
приймаючи  заходи  для зупинки при загрозі безпеці руху чи життю
людей;
  -  спостерігати  за  показаннями  приладів у кабіні управління
електропоїзда,  що  контролюють безперебійність і безпеку роботи
поїзда;
  -  повторювати вголос показання напівавтоматичних світлофорів,
положення  стрілок  за маршрутом прямування, заборонні показання
світлофорів,   сигнальні   показання  АЛС  у  кабіні  управління
електропоїзда  40 км/год, "0", "ВЧ" й інші сигнали, що вимагають
зменшення  швидкості  чи  зупинки, подавані з колії чи з поїзда,
виконувати   їх  вимоги,  застосовуючи  електричне  чи  службове
пневматичне гальмування, а при раптовому поданні сигналу зупинки
чи виникненні перешкоди для руху - екстрене гальмування;
  -  утримувати гальмові пристрої поїзда завжди готовими до дії,
не допускати падіння чи підвищення тиску в напірній і гальмівній
магістралях відносно встановлених норм;
  -   виявляти   особливу   увагу   й  пильність  при  наявності
заборонного   сигнального  показання  АЛС  у  кабіні  управління
електропоїзда   і   світлофорів,  за  умови  зниження  видимості
світлофорів  і  колії  під  час сильних туманів, злив, заметілі,
задимлення,   за   умови   затоплення   ділянок  колії,  руху  в
неправильному  напрямку,  руху  при  натиснутій  педалі (кнопці)
пильності, а також за наявності письмових та усних попереджень і
бути   готовими   негайно   зупинити  поїзд,  якщо  зустрінеться
перешкода для подальшого руху;
  -  подавати  сповіщальний сигнал про наближення поїзда під час
в'їзду  на  станцію  і  прямування головною колією станції, якщо
пасажири  перебувають біля краю платформи за лінією обмеження, а
також під час проходження станції без зупинки;
  -  під  час  в'їзду  поїзда  на  станцію  гальмувати плавно із
забезпеченням  зупинки  кабіни управління головного вагона перед
сигнальним знаком "зупинка першого вагона", не відпускати цілком
гальма до готовності поїзда до відправлення;
  - стежити за висадкою і посадкою пасажирів при відправленні зі
станції  до відходу кабіни головного вагона за межі пасажирської
платформи,  спостерігати за безперешкодним прямуванням поїзда та
за  сигналами,  що можуть бути подані з платформи; - забезпечити
раціональні режими водіння поїзда.

  18.33. У разі виникнення чи виявлення під час роботи на  лінії
несправності поїзда машиніст повинний негайно сповістити про  це
поїзного диспетчера і вжити всіх заходів щодо її усунення і щодо
того, щоб із забезпеченням безпеки руху довести поїзд до станції
з колійним розвитком, де є змога зняття його з головної колії.

  У  виняткових випадках, передбачених цими Правилами, машиністу
дозволяється у встановленому порядку знімати пломби з  пристроїв
безпеки  з  негайним повідомленням про це поїзного диспетчера  і
подальшим записом у поїзну книгу ремонту.

  18.34.  У  разі  виявлення несправностей  у  пристроях  СЦБ  і
зв'язку,  пошкоджень колії, контактної рейки й інших  споруд  та
пристроїв,  несправності  в поїзді, що прямує  суміжною  колією,
зняття  напруги  з  контактної рейки, у т.ч.  короткочасного,  а
також у разі появи сигнального показання АЛС у кабіні управління
електропоїзда "ВЧ", зупинки поїзда за сигнальним показанням  АЛС
"0" перед світлофором із заборонним показанням (червоний вогонь,
згаслі вогні та незрозуміле показання) чи внаслідок невіддалення
поїзда, що прямує попереду, машиніст зобов'язаний сповістити про
це поїзного диспетчера, а при несправності поїзного радіозв'язку
чергового  поста централізації (чергового по станції) найближчої
станції.

  18.35.  Машиніст  зобов'язаний зробити скорочене  випробування
роботи пневматичних гальм:

  - під час приймання состава в електродепо, у пункті технічного
обслуговування, перед видачею состава після відстою;
  -  після  з'єднання  автозчепних  пристроїв  вагонів,  при  їх
роз'єднанні;
  -  після  зчеплення  допоміжного поїзда з несправним составом.
  
  Машиніст зобов'язаний перевірити гальма в русі на ефективність
їх дії:

  -  після  виїзду  состава  з  електродепо,  пункту  технічного
обслуговування, з відстою на лінію;
  - перед в'їздом в електродепо;
  - після початку руху в разі керування не з головного вагона за
напрямком руху;
  - після стоянки поїзда (состава) 20 хв. і більше.
     
  Порядок    перевірки   і   випробування   автоматичних   гальм
визначається      інструкцією,      затвердженою     Управлінням
метрополітену.

  18.36. На шляху прямування машиністу забороняється:
     
  -  перевищувати швидкості, встановлені цими Правилами, наказом
начальника  метрополітену,  показаннями  сигналів  і сигнальними
показаннями  АЛС  у  кабіні  управління  електропоїзда,  а також
виданими попередженнями;
  -   відволікатися  від  керування  поїздом,  спостереження  за
сигналами  і  сигнальними  показаннями  АЛС, вільністю та станом
колії;
  -  відключати  без  потреби справні пристрої безпеки (АЛС-АРШ,
універсальний   автоматичний  вимикач  автостопу  й  інші),  без
потреби  користуватися  педаллю (кнопкою) пильності при справній
дії  наземних  і  поїзних пристроїв АЛС-АРШ, без потреби знімати
пломби з пристроїв безпеки;
  - залишати кабіну управління поїзда під час руху;
  -  приводити  поїзд  (состав)  у  рух  при роботі з помічником
машиніста без його команди чи сигналу.

  18.37.  Під  час  ведення електропоїзда локомотивною  бригадою
помічник  машиніста  повинний  перебувати  в  кабіні  управління
головного вагона в напрямку руху разом із машиністом.

  18.38. За умови керування електропоїздом не з головного вагона
помічник  машиніста  повинний  перебувати  в  кабіні  управління
головного   вагона  в  напрямку  руху  для  подавання  машиністу
відповідних  сигналів, а за необхідності -  для  зупинки  поїзда
краном екстреного гальмування.

  18.39. За умови керування електропоїздом не з головного вагона
пасажири  з  поїзда мають бути висаджені на даній  станції  (при
переході на таке керування на станції) чи на найближчій  станції
(при прямуванні на такому керуванні з перегону).

  За  умови обслуговування електропоїзда без помічника машиніста
і  неможливості керування електропоїздом із головного  вагона  в
напрямку  руху подальше прямування його належить здійснювати  за
допомогою допоміжного поїзда.

  18.40.  У  разі відключення в поїзді однієї третини  і  більше
пневматичних   гальм  відправлення  цього  поїзда   зі   станції
дозволяється тільки без пасажирів.

  У разі відключення в поїзді більше половини пневматичних гальм
подальше   його  прямування  дозволяється  тільки  за  допомогою
допоміжного поїзда.

  18.41.  Машиніст (локомотивна бригада) відповідає за всяку  не
викликану  необхідністю  затримку поїзда  (маневрового  состава)
біля   світлофора  із  дозвільним  показанням,  чи  з  відкритим
запрошувальним сигналом.

  18.42   Забороняється  проїзд  у  кабіні   управління   поїзда
(маневрового   состава)  осіб,  які   не   входять   до   складу
локомотивної  бригади, за винятком посадових осіб і працівників,
які  мають  дозвіл, виданий відповідно до порядку, встановленого
Управлінням метрополітену, але не більше двох осіб одночасно.

  18.43.  Обслуговування  електропоїздів  одним  машиністом  без
помічника машиніста здійснюється:
  -  на  лінії,  у  тому  числі під час маневрових переміщень на
станціях  і з'єднувальних вітках, за умови діючих пристроїв АЛС-
АРШ і керування поїздом з головної кабіни;
  -  під  час  маневрів  на  паркових  та  інших коліях за умови
керування   з  головної  кабіни.

  Обслуговування    електропоїздів   машиністом   і   помічником
машиніста (локомотивною бригадою) здійснюється:

  -  під  час руху електропоїзда, не обладнаного пристроями АЛС-
АРШ;
  -   за  умови  керування  електропоїздом,  у  тому  числі  при
маневрових переміщеннях, не з головної кабіни;
  - під час двостороннього руху.

  Порядок обслуговування електрорухомого складу одним машиністом
без помічника машиніста визначає начальник метрополітену.

  18.44.  Машиністу  забороняється  залишати  в  робочому  стані
рухомий  склад  без  нагляду працівника, що  знає  правила  його
обслуговування й вміє його зупинити.

  Для  виконання робіт, що потребують виходу машиніста на  колію
(огляд   состава,   стрічання  допоміжного   поїзда   і   т.д.),
допускається  залишати електрорухомий склад після  загальмування
вагонів состава стоянковими чи ручними гальмами в кількості,  що
залежить  від  профілю  колії,  і  після  перевірки  відсутності
скочування  состава. У разі потреби зняття напруги з  контактної
рейки здійснюється за заявкою машиніста.

  18.45. Машиніст зобов'язаний повідомити поїзного диспетчера:

  - про появу сигнального показання АЛС "0" чи "ВЧ";
  -  про   зупинку   поїзда  перед  світлофором  із  заборонним
показанням;
  -  про зупинку поїзда внаслідок невіддалення поїзда, що прямує
попереду;
-  у всіх випадках порушення нормальної роботи пристроїв і
незрозумілого сигнального показання.

        Порядок дій при вимушеній зупинці поїзда (состава)
        
  18.46.  У  разі вимушеної зупинки поїзда (состава) на перегоні
машиніст зобов'язаний:

  -  зупинити поїзд по змозі на площадці й прямій ділянці колії,
якщо не потрібно екстреної зупинки;
  -  негайно доповісти поїзному диспетчеру поїзним радіозв'язком
чи тунельним зв'язком причину і місце зупинки;
  - з'ясувати можливість подальшого прямування;
  -  вжити  всіх  заходів  щодо  якнайшвидшого усунення виниклої
перешкоди для подальшого руху;
  - через пристрої гучномовного сповіщення інформувати пасажирів
про передбачуваний час стоянки;
  -  після усунення перешкоди для руху доповісти про це поїзному
диспетчеру і продовжити прямування поїзда;
  -  у  разі  неможливості усунення перешкоди для руху викликати
аварійно-відновлювальне  формування і забезпечити за узгодженням
з  поїзним диспетчером виведення пасажирів із тунелю чи наземної
дільниці на станцію.

  18.47.  У  разі  необхідності виходу з кабіни управління  (для
огляду  состава, стрічання допоміжного поїзда і  т.п.)  машиніст
зобов'язаний  привести  кабіну  управління  головного  вагона  в
неробочий  стан,  а  при виході на колію  -  загальмувати  поїзд
(состав)  ручними  чи  стоянковими  гальмами  в  кількості,   що
залежить від профілю колії.

  У разі необхідності зняття напруги з контактної рейки машиніст
повинен  подати заявку поїзному диспетчеру поїзним радіозв'язком
чи  тунельним  зв'язком або через чергового поста  централізації
(чергового по станції).

  18.48. У разі виявлення перешкоди для руху поїздів на суміжній
колії   машиніст  (локомотивна  бригада)  мають  вжити  негайних
заходів  для  зупинки зустрічного поїзда (состава) і огородження
місця перешкоди.

  Порядок  огородження місця перешкоди для руху поїздів суміжною
колією  визначається  нормативно-технічним актом,  який  регулює
питання сигналізації метрополітенів.

  18.49.  У  разі  наближення  до поїзда,  що  стоїть  попереду,
машиніст  зобов'язаний зупинити свій поїзд на відстані не  менше
25  м від нього, а на схилах понад 0,030 - не менше 50 м, подати
сигнал  зупинки,  негайно доповісти поїзному диспетчеру  поїзним
радіозв'язком  чи  тунельним  зв'язком  і  далі  діяти  за  його
розпорядженням.

  Якщо  до поїзда, що стоїть попереду, є стрілочний перевід,  то
машиніст зобов'язаний зупинити поїзд, не проїжджаючи світлофора,
встановленого  перед  стрілочним  переводом,  а  за  відсутності
світлофора - перед граничним стовпчиком або рейкою.

  18.50.  У  разі  втрати  керування  електропоїздом  (составом)
машиніст зобов'язаний вжити заходів для відновлення керування.

     Машиніст зобов'язаний викликати допоміжний поїзд:

  -  якщо  керування  поїздом (составом) не може бути відновлене
протягом 5 хв.;
  -  за  умови  керування  поїздом  без  помічника,  якщо  поїзд
сформований  з  вагонів, не обладнаних стоянковими гальмами, й у
разі   перекритих  кінцевих  кранів  гальмівної  магістралі  між
вагонами у хвостовій частині поїзда.

  18.51.  Як  допоміжний  поїзд  може  бути  призначений   поїзд
(состав),  що  прямує  слідом, у попутному  напрямку,  чи  поїзд
(состав), що прямує попереду, - у неправильному напрямку. У разі
розриву   поїзда  призначаються  два  допоміжних  поїзди   -   у
правильному і неправильному напрямках.

  Допоміжний поїзд у неправильному напрямку призначається тільки
зі станції.

  18.52.  За  умови  призначення допоміжного поїзда  з  перегону
висадка   пасажирів   із  несправного  і   допоміжного   поїздів
здійснюється на найближчій станції, а в разі його призначенні зі
станції пасажири висаджуються на станції.

  18.53. Якщо після виклику допоміжного поїзда (состава) причина
вимушеної  зупинки буде усунута, машиніст зобов'язаний доповісти
поїзному   диспетчеру   про  готовність   до   подальшого   руху
самостійно.

  У  цьому разі поїзний диспетчер може дозволити подальший рух і
відмінити  призначення допоміжного поїзда (состава) із уживанням
необхідних заходів щодо забезпечення безпеки руху.

  Порядок  руху  допоміжних поїздів, їх зчеплення з  несправними
поїздами,  подальшого  прямування,  забезпечення  безпеки   руху
з'єднаного состава визначається цими Правилами.

  18.54.  Поїзд може бути повернутий з перегону назад на станцію
відправлення  тільки  за  умови  керування  з головної кабіни за
наказом поїзного диспетчера.

  18.55.  Осаджування поїздів і составів на коліях метрополітену
не  допускається.  У  виняткових  випадках  можливе  осаджування
поїзда:

  - якщо після відправлення зі станції поїзд зупинений унаслідок
загоряння і при цьому частина вагонів перебуває в тунелі;
  -  у  разі  розрізу  стрілки  чи заклинення колісної пари - на
відстань до 10 м.

  Порядок  осаджування  поїздів  визначається  інструкцією,   що
затверджується начальником метрополітену.

  18.56.   Прямування  несправного  состава  в  електродепо  має
здійснюватися     під     керівництвом     і     в     супроводі
машиніста-інструктора.

  18.57.  Порядок  дій  під час усунення  несправності  рухомого
складу  стосовно  кожного  його  типу,  лінії  і  місцевих  умов
визначається     інструкціями,     затвердженими     Управлінням
метрополітену.

                    Рух господарських поїздів

  18.58.  Рух  господарських поїздів здійснюється за сигнальними
показаннями світлофора з виконанням вимог цих Правил, нормативно-
правового  акта  з  питань руху поїздів та маневрової  роботи  і
нормативно-технічного акта з питань сигналізації метрополітенів.

  18.59.  Рух  господарських  поїздів  головними  коліями  і  на
з'єднувальних вітках дозволяється в нічний час після  закінчення
руху електропоїздів.

  Допускається  випуск  господарських  поїздів  на  з'єднувальну
вітку і головні колії до зняття напруги з контактної рейки -  за
останнім  електропоїздом. У цьому разі водій усно попереджується
про   наявність  напруги  на  контактній  рейці   майстром   або
бригадиром мотодепо.

  Водій   зобов'язаний  сповістити  про  наявність  напруги   на
контактній   рейці  всіх  осіб,  що  прямують  із  господарським
поїздом.  Після прибуття на місце призначення водій зобов'язаний
переконатися в знятті напруги з контактної рейки через чергового
поста   централізації   (чергового  по  станції)   чи   поїзного
диспетчера.

  У  виняткових випадках допускається рух господарських  поїздів
головними  коліями  під  час  руху  електропоїздів  у   порядку,
визначеному начальником метрополітену.

  На   паркових   та   інших  коліях  дозволяється   переміщення
господарських поїздів за наявності напруги на контактній рейці.

  18.60.  Рух  господарських  поїздів у  неправильному  напрямку
дозволяється  за наказом поїзного диспетчера без закриття  колії
перегону   (дільниці)  і  допускається  до  зняття   напруги   з
контактної рейки після проходження останнього електропоїзда.

  18.61.   Максимальні  швидкості  руху,  що  допускаються   для
господарських    поїздів,   визначаються   наказом    начальника
метрополітену залежно від типу рухомого складу.

  Допустимі  швидкості  руху  господарських поїздів залежать від
напрямку,  профілю,  типу  рухомого  складу, причіпних одиниць і
вантажу, що перевозиться.

  18.62.  Усі  господарські поїзди, що перебувають  на  лінії  в
нічний час, мають прибути на місце чи звільнити головні колії до
другого   попереджувального  сигналу  про  подання  напруги   на
контактну рейку.

  18.63. Поїздам господарського призначення надаються номери  їх
локомотивів   чи  спеціального  рухомого  складу  (електровозів,
мотовозів, автодрезин та ін.), а поїздам, що прямують із візками
для перевезення рейкових плітей, крім того, - індекс "РВ".

  За  наявності  в  схемі  декількох  локомотивів  номер  поїзда
складається з номерів усіх локомотивів.

  Організація планування роботи і випуску господарських  поїздів
на  лінії  здійснюється  відповідно  до  порядку,  встановленого
начальником метрополітену.

  18.64.  Поїзний диспетчер зобов'язаний вести графік виконаного
руху господарських поїздів, а перед початком руху електропоїздів
перевірити   повернення   з  лінії   до   місця   стоянки   всіх
господарських поїздів після нічних робіт.

  18.65.  Рух  знімних рухомих одиниць здійснюється  без  видачі
поїзних документів.

  Усі  знімні  рухомі  одиниці повинні мати  осі  з  електричною
ізоляцією.

  18.66.   Порядок  формування,  руху  й  особливостей   водіння
господарських поїздів визначається Управлінням метрополітену.

  Порядок  перевірки й випробування гальм господарських  поїздів
визначається Управлінням метрополітену.

  Порядок  руху колійних візків та інших знімних рухомих одиниць
визначається      інструкцією,     затвердженою      Управлінням
метрополітену.

  Начальник управління безпеки транспорту             Ю.В.Гержод