ПТЕ Харківського та Дніпропетровського метрополітенів. Вступ

                                      ЗАТВЕРДЖЕНО
                                      Наказ Міністерства
                                      транспорту України
                                      04.11.2003 N 854

                                      Зареєстровано в
                                      Міністерстві
                                      юстиції України
                                      12 травня 2004 р.
                                      за N 590/9189

                             ПРАВИЛА
               технічної експлуатації Харківського
               та Дніпропетровського метрополітенів

                              Вступ

  1.    Правила    технічної   експлуатації   Харківського    та
Дніпропетровського метрополітенів (далі - Правила) встановлюють:
-  основні положення і порядок роботи метрополітенів та їх
працівників;
-  основні розміри, норми утримання найважливіших споруд,
пристроїв, рухомого складу і вимоги до них;
 - систему організації руху поїздів і принципи сигналізації.

  2.  Ці  Правила  обов'язкові для виконання  працівниками  всіх
підрозділів метрополітену.

  Виконання  цих  Правил  забезпечує  злагодженість  усіх  ланок
метрополітену, чітку та безперебійну їх роботу і безпеку руху.

  3.    Питання    технічної   експлуатації   Харківського    та
Дніпропетровського   метрополітенів   регулюються    нормативно-
правовим  актом  з  питань руху поїздів і маневрової  роботи  та
нормативно-технічним актом з питань сигналізації метрополітенів.

  4.  Документи,  нормативно-технічні  акти  щодо  проектування,
будівництва і експлуатації технічних засобів, споруд,  пристроїв
і  рухомого складу метрополітену, мають відповідати вимогам  цих
Правил.

  5. Нормативні посилання

  ДБН   360-92  "Планування  і  забудова  міських  і   сільських
поселень";

  ДБН    А.3.1-3-94   "Прийняття   в   експлуатацію   закінчених
будівництвом об'єктів. Основні положення" ( v0048243-94 );

  ДБН В.2.3-7-2003 "Метрополітени";

  Положення  про  порядок  прийняття в  експлуатацію  закінчених
будівництвом  об'єктів залізничного транспорту і метрополітенів,
затверджене наказом Міністерства транспорту України від 21.10.99
N  507  (  z0160-00  )  та зареєстроване в Міністерстві  юстиції
України 14.03.2000 за N 160/4381;

  Положення  про порядок проведення медичних оглядів працівників
певних   категорій,  затверджене  наказом  Міністерства  охорони
здоров'я  України від 31.03.94 N 45 ( z0136-94 ) і зареєстроване
у Міністерстві юстиції України 21.06.94 за N 136/345;

  Перелік  важких  робіт  і робіт із шкідливими  і  небезпечними
умовами   праці,   на  яких  забороняється  застосування   праці
неповнолітніх,   затверджений   наказом   Міністерства   охорони
здоров'я України від 31.03.94 N 46 ( z0176-94 ) і зареєстрований
у Міністерстві юстиції України 28.07.94 за N 176/385;

  Правила  безпечної  експлуатації електроустановок  споживачів,
затверджені наказом Держнаглядохонпраці від 09.01.98 N4 ( z0093-
98 ) і зареєстровані у Міністерстві юстиції України 10.02.98 за
N 93/2533;

  Положення  про  професійне  навчання  кадрів  на  виробництві,
затверджене  наказом  Міністерства праці та соціальної  політики
України,  Міністерства освіти і науки України від  26.03.2001  N
127/151  (  z0315-01  )  і зареєстроване у Міністерстві  юстиції
України 06.04.2001 за N 315/5506;

  Положення  про порядок кваліфікаційної атестації та присвоєння
кваліфікації особам, які здобувають професійно-технічну  освіту,
затверджене  наказом  Міністерства праці та соціальної  політики
України,  Міністерства освіти України від 31.12.98 N  201/469  (
z0124-99  )  і  зареєстроване  у  Міністерстві  юстиції  України
01.03.99 за N 124/3417.

  6. Терміни та визначення понять

  Автоматизована   система  диспетчерського  управління   (АСДУ)
система   пристроїв,  що  забезпечує  керування  рухом  поїздів,
ескалаторами,  енергопостачанням та іншими  інженерно-технічними
пристроями,  а також контроль їх стану з одного автоматизованого
робочого місця (АРМ).

  Автоматична    локомотивна   сигналізація    з    автоматичним
регулюванням   швидкості  (АЛС-АРШ)  -  система  пристроїв   для
інтервального   регулювання   руху   поїздів,   що    забезпечує
безперервну  передачу сигнальних показань  у  кабіну  управління
електропоїзда  про дозволену швидкість руху, контроль  вільності
колії  та  швидкості руху поїзда, автоматичне зниження швидкості
чи   зупинку  поїзда  при  її  перевищенні,  контроль  пильності
машиніста.

  Блок-ділянка   автоблокування  -  ділянка  колії   між   двома
попутними світлофорами.

  Блок-ділянка  АЛС-АРШ  -  ділянка  колії  за  рейковим   колом
довжиною   не   менше  розрахункового  гальмівного   шляху   при
гальмуванні  від пристроїв АЛС-АРШ зі швидкістю, що допускається
ними  на  даному рейковому колі. Межами блок-ділянки  АЛС-АРШ  є
ізолювальні стики (початок-кінець) відповідних рейкових  кіл,  а
при    безстикових   рейкових   колах   -   точки    підключення
передавального і приймального кінців відповідних рейкових кіл.

  Бокова  колія  (відхилена) - колія, рухаючись на  яку  рухомий
склад відхиляється стрілочним переводом.

  Ведення  поїзда  з  особливою пильністю - постійна,  підвищена
увага   машиніста  (локомотивної  бригади)  до  умов  прямування
поїзда, можливої подальшої зміни обстановки, готовність у  будь-
який  момент  виявити  загрозу  безпечному  прямуванню  і  вжити
заходів для зупинки поїзда.

  Ворожі  маршрути - маршрути, до складу яких залучені  ті  самі
стрілочні переводи або ділянки колії.

  Габарит    наближення   будівель   -   граничний    поперечний
(перпендикулярний  осі  колії)  контур,  усередину  якого,  крім
рухомого складу й обладнання, не повинні заходити жодні  частини
станційних   споруд  і  будівельних  конструкцій,  крім   упорів
тунельних  металоконструкцій, з урахуванням нормованих  допусків
на їх виготовлення і монтаж.

  Габарит   наближення   обладнання   -   граничний   поперечний
(перпендикулярний осі колії) контур, усередину якого не  повинні
заходити  жодні  частини всіх видів обладнання і  пристроїв,  за
винятком   частин  пристроїв,  призначених  для   безпосередньої
взаємодії їх із відповідними частинами рухомого складу (нерухома
постійна скоба, контактна рейка й ін.).

  Габарит  навантаження - граничний поперечний (перпендикулярний
осі колії) контур, в якому, не виходячи назовні, має розміщатися
вантаж  (із урахуванням упаковування та кріплення) на відкритому
рухомому   складі   за   умови  перебування   його   на   прямій
горизонтальній колії.

  Габарит     рухомого    складу    -    граничний    поперечний
(перпендикулярний  осі  колії)  контур,  в  якому,  не  виходячи
назовні, має розміщатися як навантажений, так і порожній рухомий
склад (з урахуванням максимально нормованих допусків і зносів, а
також  бічного  нахилення на ресорах),  установлений  на  прямій
горизонтальній колії й у кривій розрахункового радіуса.

  Гальмування  екстрене  -  гальмування,  що  застосовується   у
випадках,  які  вимагають негайної зупинки  поїзда,  досягається
шляхом  екстреної розрядки гальмівної магістралі  та  забезпечує
мінімальний гальмівний шлях.

  Гальмування службове - пневматичне гальмування ступенями будь-
якої  визначеної  величини для плавного  зниження  швидкості  чи
зупинки поїзда в заздалегідь передбаченому місці.

  Гальмівний  шлях - відстань, яку проходить поїзд  за  час  від
моменту  переведення ручки крана машиніста або крана  екстреного
гальмування в гальмівне положення до повної зупинки.

  Гальмівні  шляхи  розрізняються залежно від  виду  гальмування
(службове, повне службове й екстрене).

  Головна  колія - колія перегону, а також колія станції,  що  є
безпосереднім продовженням колії прилеглого перегону.

  Деповські   колії  -  колії  в  будівлі  електродепо   та   їх
продовження  до  світлофорів, що огороджують  вихід  на  паркові
колії.

  Диспетчерська   централізація   -   система   пристроїв,    що
забезпечують  керування  стрілками і сигналами  ліній  з  одного
робочого місця (диспетчерського пункту).

  Електрична  централізація - система пристроїв,  що  забезпечує
керування   на   станціях  з  колійним  розвитком  (електродепо)
стрілками  і  світлофорами,  їх  взаємозалежність,  контроль  їх
положення і стан станційних колійних ділянок.

  Електричний  стик  -  місце  підключення  до  рейок   колійної
апаратури безстикового рейкового кола.

  Електрорухомий    склад   -   вагони,   з   яких    формуються
електропоїзди.

  Запобіжна  станційна колія - станційна колія,  призначена  для
запобігання  виходу  рухомого  складу  на  маршрути  проходження
поїздів.

  Земляне  полотно - основа залізничної колії (у  тунелі  основа
виконана з бетону).

  Знімні  рухомі  одиниці  - рухомі одиниці  (колієвимірювальні,
дефектоскопічні, інструментальні й ін.), що можуть бути зняті  з
колії працівниками вручну.

  Інші  колії  - станційні колії, використання яких визначається
операціями,   що  виконуються  на  них  під  час  маневрів,   чи
господарським призначенням. Інші колії розміщені, як правило,  в
основному на прилеглій до електродепо території.

  Керівник маневрів - працівник, який керує діями всіх осіб,  що
беруть  участь  у маневрах, без розпорядження якого  локомотивна
бригада  состава  (локомотива) не має  права  приводити  рухомий
склад у рух.

  Керівник  робіт  -  відповідальна посадова  особа,  яка  керує
роботами на експлуатованих коліях, спорудах та пристроях.

  Кінцеве відведення контактної рейки - частина контактної рейки
в  місцях  її розривів і секціонування, що має схил і забезпечує
плавний вхід і вихід струмоприймачів електрорухомого складу.

  Колії спеціального призначення - запобіжні станційні колії  та
з'єднувальні вітки.

  Колійна  ділянка - частина колії, що складається з  одного  чи
декількох   рейкових  кіл,  контроль  стану  яких   здійснюється
пристроями сигналізації, централізації та блокування (СЦБ).

  Колійна скоба - пристрій для екстреної зупинки поїзда.

  Колійне  автоматичне  блокування  (автоблокування)  -  система
пристроїв  сигналізації  для  руху  поїздів,  за  якої   рух   і
огородження  поїздів  на  перегонах і станціях  здійснюються  за
допомогою сигнальних показань світлофорів.

  Колійні  знаки  - постійні знаки, що показують план,  профіль,
довжину і межі ділянок колії.

  Колія - інженерна споруда, призначена для руху по ній рухомого
складу.

  Контактна  мережа - контактні рейки, кабелі й  обладнання,  що
забезпечують   передачу  електричної  енергії  від   тягових   і
сполучених     тяговознижувальних    підстанцій     (СТП)     до
струмоприймачів електрорухомого складу.

  Курбельна   рукоятка   (курбель)  -   рукоятка   для   ручного
переведення централізованих стрілок.

  Літерне  показання  "ВЧ"  (відсутність  частоти)  -  сигнальне
показання  покажчика  автоматичної локомотивної  сигналізації  у
кабіні  управління електропоїзда, що забороняє рух у  межах  дії
пристроїв АЛС-АРШ і потребує зупинки.

  Локомотиви   -  електровози,  тепловози,  мотовози,   дрезини,
автомотриси.

  Локомотивна   бригада   -  машиніст   і   помічник   машиніста
електропоїзда, водій і помічник водія господарського поїзда.

  Маневровий  состав - вагон, локомотив або состав,  що  виконує
маневри.

  Маневрові переміщення (маневри) - переміщення рухомого складу,
виконувані на паркових, деповських, станційних й інших коліях.

  Маршрут  -  передбачуваний  чи  встановлений  шлях  прямування
рухомого складу колійними ділянками і стрілками.

  Негабаритний  ізолювальний  стик  -  ізолювальний   стик   між
рейковими  колами,  розміщений  на  відстані  менше  3,5  м   за
граничною рейкою (стовпчиком).

  Околодок  колії  -  підрозділ дистанції колії,  що  обслуговує
визначену  ділянку  колії  з  контактною  рейкою  і  стрілочними
переводами.

  Осаджування  - зміна напряму руху поїзда (состава)  без  зміни
кабіни управління.

  Охоронна   стрілка  -  стрілка,  яка  не  входить  у   маршрут
прямування,  що готується, і встановлюється під час приготування
маршруту  в положення, що унеможливлює вихід рухомого складу  на
приготовлений маршрут.

  Паркові колії - колії, що примикають до деповських колій.

  Перегін - частина лінії метрополітену між суміжними станціями.

  Перегонка   -  поїзд,  призначений  для  передачі   з   одного
роздільного пункту в інший, інше депо чи на іншу лінію.

  Під'їзна  колія  -  колія для подавання  вантажів  і  рухомого
складу зі станції залізниці.

  Пікети   -  стометрові  відрізки  колії,  позначені  колійними
(пікетними)   знаками.  Для  корегування   довжини   лінії   при
будівництві й в інших випадках (криві ділянки колії й ін.) деякі
пікети можуть бути менше чи більше 100 м. Пікети нумеруються від
початку лінії до кінця.

  Подовжній  профіль - зображення положення колії у вертикальній
площині.  У  профілі  горизонтальні  ділянки  колії  називаються
площадками, а похилі - схилами.

  Поїзд  -  состав  чи локомотив, що має встановлені  сигнали  і
номер та обслуговується машиністом (локомотивною бригадою).

  Поїзні  сигнали  -  сигнали, що застосовуються  для  означення
поїздів та іншого рухомого складу.

  Пост   централізації   -  приміщення,  в   якому   зосереджене
управління  централізованими стрілками та сигналами  станції  чи
електродепо.

  Пристрій  обмеження швидкості (ПОШ) - пристрій, що входить  до
комплекту  поїзної  апаратури  АЛС-АРШ  і  допускає  рух  поїзда
(состава)   при   несправності   електропневматичного    клапана
(вентиля) чи сигналізаторів відпускання гальм зі швидкістю 20 чи
40   км/год  за  умови  натискання  педалі  безпеки  чи   кнопки
пильності.

  Пристрої  сигналізації,  централізації,  блокування  (пристрої
СЦБ)  -  система пристроїв, що забезпечує безпеку й  інтервальне
регулювання  руху  поїздів і включає в себе пристрої  маршрутно-
релейної централізації (МРЦ), АЛС-АРШ і автоблокування.

  Резервний  пристрій АЛС-АРШ на рухомому складі - пристрій,  що
включається  замість  основного  пристрою  АЛС-АРШ   і   виконує
аналогічні функції.

  Рейкова пліть - зварені між собою рейки довжиною більше 25 м.

  Розріз  стрілки  -  примусове  переведення  гостряків  стрілки
колісною  парою рухомого складу під час проходження  у  напрямку
"за  шерстю"  (від  кореня пера до гостряка)  за  неприготованим
маршрутом.

  Рухомий  склад  -  локомотиви,  вагони  і  спеціальні   рухомі
одиниці.

  Сигнал - умовний видимий чи звуковий знак, за допомогою  якого
передається певний наказ.

  Сигнальний  знак  - умовний видимий знак, за  допомогою  якого
передається наказ певній категорії працівників.

  Состав   -  група  вагонів,  локомотиви  і  спеціальні  рухомі
одиниці, зчеплені між собою.

  Спеціальний  рухомий  склад  -  незнімні  рухомі  одиниці   на
залізничному  ходу  - платформи, зумпфові чи промивні  агрегати,
снігоочисники, вантажопідйомні крани тощо.

  Станційні колії - колії в межах станції - головні, приймально-
відправні   для  обороту  і  відстою  або  тільки  для   відстою
електрорухомого складу, паркові та інші колії.

  Станція  -  роздільний пункт, що складає  комплекс  споруд  та
пристроїв  з  колійним  чи без колійного  розвитку  та  дозволяє
проводити   операції   з  приймання,  відправлення   поїздів   і
обслуговування пасажирів, а при колійному розвитку  -  маневрову
роботу  і  технічні операції з рухомим складом (оборот, відстій,
технічний огляд, подавання в електродепо і з електродепо й ін.).

  Станція  тимчасового  обороту - станція з  колійним  розвитком
проміжного  типу, що може бути використана для обороту  рухомого
складу  за  надзвичайних  обставин і нестандартної  ситуації  на
лінії метрополітену.

  Стрілка  -  частина  стрілочного переводу,  що  складається  з
рамних рейок, гостряків та перевідного механізму.

  Стрілка  нецентралізована - стрілка, не включена в  електричну
централізацію,  гостряки якої переводяться вручну  за  допомогою
перевідного механізму.

  Стрілка   централізована  -  стрілка,  включена  в  електричну
централізацію,    гостряки    якої    переводяться    стрілочним
електроприводом, що керується з поста централізації.

  Стрілочний перевід - пристрій для переведення рухомого  складу
з  однієї  колії  на  іншу. Стрілочний  перевід  складається  зі
стрілки, хрестовини і сполучних колій між ними.

  Схил  -  елемент подовжнього профілю колії, що  має  нахил  до
горизонтальної лінії. Схил (для поїзда, що рухається) від нижчої
точки до вищої називається підйомом, а зворотно - спуском.

  Цифрове  показання "0" (нуль) - сигнальне показання  покажчика
АЛС  у  кабіні  управління електропоїзда,  що  забороняє  рух  і
вимагає зупинки (цілісність рейкової нитки забезпечується).

  Черговий  по  станції  (ДСП)  -  змінний  помічник  начальника
станції без колійного розвитку, що одноособово керує прийманням,
відправленням  і пропусканням поїздів, маневровими переміщеннями
рухомого  складу  на  станції і забезпечує безпечне  переміщення
пасажирів станцією.

  Черговий  станційного  поста  централізації  (черговий   поста
централізації,  ДСЦП)  - змінний помічник начальника  станції  з
колійним    розвитком,    обладнаної   пристроями    електричної
централізації, що одноособово керує прийманням, відправленням  і
пропусканням поїздів, маневровими переміщеннями рухомого  складу
на станції і забезпечує безпечне переміщення пасажирів станцією.

  7. Скорочення
 
  У цих Правилах використовуються такі скорочення:

  АЛС - автоматична локомотивна сигналізація;
  АЛС-АРШ  - автоматична локомотивна сигналізація з автоматичним
регулюванням швидкості;
  АРШ - автоматичне регулювання швидкості;
  ВЧ - відсутність частоти;
  СЦБ - сигналізація, централізація, блокування.