ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
транспорту України
04.11.2003 N 854
Зареєстровано в
Міністерстві
юстиції України
12 травня 2004 р.
за N 590/9189
ПРАВИЛА
технічної експлуатації Харківського
та Дніпропетровського метрополітенів
Вступ
1. Правила технічної експлуатації Харківського та
Дніпропетровського метрополітенів (далі - Правила) встановлюють:
- основні положення і порядок роботи метрополітенів та їх
працівників;
- основні розміри, норми утримання найважливіших споруд,
пристроїв, рухомого складу і вимоги до них;
- систему організації руху поїздів і принципи сигналізації.
2. Ці Правила обов'язкові для виконання працівниками всіх
підрозділів метрополітену.
Виконання цих Правил забезпечує злагодженість усіх ланок
метрополітену, чітку та безперебійну їх роботу і безпеку руху.
3. Питання технічної експлуатації Харківського та
Дніпропетровського метрополітенів регулюються нормативно-
правовим актом з питань руху поїздів і маневрової роботи та
нормативно-технічним актом з питань сигналізації метрополітенів.
4. Документи, нормативно-технічні акти щодо проектування,
будівництва і експлуатації технічних засобів, споруд, пристроїв
і рухомого складу метрополітену, мають відповідати вимогам цих
Правил.
5. Нормативні посилання
ДБН 360-92 "Планування і забудова міських і сільських
поселень";
ДБН А.3.1-3-94 "Прийняття в експлуатацію закінчених
будівництвом об'єктів. Основні положення" ( v0048243-94 );
ДБН В.2.3-7-2003 "Метрополітени";
Положення про порядок прийняття в експлуатацію закінчених
будівництвом об'єктів залізничного транспорту і метрополітенів,
затверджене наказом Міністерства транспорту України від 21.10.99
N 507 ( z0160-00 ) та зареєстроване в Міністерстві юстиції
України 14.03.2000 за N 160/4381;
Положення про порядок проведення медичних оглядів працівників
певних категорій, затверджене наказом Міністерства охорони
здоров'я України від 31.03.94 N 45 ( z0136-94 ) і зареєстроване
у Міністерстві юстиції України 21.06.94 за N 136/345;
Перелік важких робіт і робіт із шкідливими і небезпечними
умовами праці, на яких забороняється застосування праці
неповнолітніх, затверджений наказом Міністерства охорони
здоров'я України від 31.03.94 N 46 ( z0176-94 ) і зареєстрований
у Міністерстві юстиції України 28.07.94 за N 176/385;
Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів,
затверджені наказом Держнаглядохонпраці від 09.01.98 N4 ( z0093-
98 ) і зареєстровані у Міністерстві юстиції України 10.02.98 за
N 93/2533;
Положення про професійне навчання кадрів на виробництві,
затверджене наказом Міністерства праці та соціальної політики
України, Міністерства освіти і науки України від 26.03.2001 N
127/151 ( z0315-01 ) і зареєстроване у Міністерстві юстиції
України 06.04.2001 за N 315/5506;
Положення про порядок кваліфікаційної атестації та присвоєння
кваліфікації особам, які здобувають професійно-технічну освіту,
затверджене наказом Міністерства праці та соціальної політики
України, Міністерства освіти України від 31.12.98 N 201/469 (
z0124-99 ) і зареєстроване у Міністерстві юстиції України
01.03.99 за N 124/3417.
6. Терміни та визначення понять
Автоматизована система диспетчерського управління (АСДУ)
система пристроїв, що забезпечує керування рухом поїздів,
ескалаторами, енергопостачанням та іншими інженерно-технічними
пристроями, а також контроль їх стану з одного автоматизованого
робочого місця (АРМ).
Автоматична локомотивна сигналізація з автоматичним
регулюванням швидкості (АЛС-АРШ) - система пристроїв для
інтервального регулювання руху поїздів, що забезпечує
безперервну передачу сигнальних показань у кабіну управління
електропоїзда про дозволену швидкість руху, контроль вільності
колії та швидкості руху поїзда, автоматичне зниження швидкості
чи зупинку поїзда при її перевищенні, контроль пильності
машиніста.
Блок-ділянка автоблокування - ділянка колії між двома
попутними світлофорами.
Блок-ділянка АЛС-АРШ - ділянка колії за рейковим колом
довжиною не менше розрахункового гальмівного шляху при
гальмуванні від пристроїв АЛС-АРШ зі швидкістю, що допускається
ними на даному рейковому колі. Межами блок-ділянки АЛС-АРШ є
ізолювальні стики (початок-кінець) відповідних рейкових кіл, а
при безстикових рейкових колах - точки підключення
передавального і приймального кінців відповідних рейкових кіл.
Бокова колія (відхилена) - колія, рухаючись на яку рухомий
склад відхиляється стрілочним переводом.
Ведення поїзда з особливою пильністю - постійна, підвищена
увага машиніста (локомотивної бригади) до умов прямування
поїзда, можливої подальшої зміни обстановки, готовність у будь-
який момент виявити загрозу безпечному прямуванню і вжити
заходів для зупинки поїзда.
Ворожі маршрути - маршрути, до складу яких залучені ті самі
стрілочні переводи або ділянки колії.
Габарит наближення будівель - граничний поперечний
(перпендикулярний осі колії) контур, усередину якого, крім
рухомого складу й обладнання, не повинні заходити жодні частини
станційних споруд і будівельних конструкцій, крім упорів
тунельних металоконструкцій, з урахуванням нормованих допусків
на їх виготовлення і монтаж.
Габарит наближення обладнання - граничний поперечний
(перпендикулярний осі колії) контур, усередину якого не повинні
заходити жодні частини всіх видів обладнання і пристроїв, за
винятком частин пристроїв, призначених для безпосередньої
взаємодії їх із відповідними частинами рухомого складу (нерухома
постійна скоба, контактна рейка й ін.).
Габарит навантаження - граничний поперечний (перпендикулярний
осі колії) контур, в якому, не виходячи назовні, має розміщатися
вантаж (із урахуванням упаковування та кріплення) на відкритому
рухомому складі за умови перебування його на прямій
горизонтальній колії.
Габарит рухомого складу - граничний поперечний
(перпендикулярний осі колії) контур, в якому, не виходячи
назовні, має розміщатися як навантажений, так і порожній рухомий
склад (з урахуванням максимально нормованих допусків і зносів, а
також бічного нахилення на ресорах), установлений на прямій
горизонтальній колії й у кривій розрахункового радіуса.
Гальмування екстрене - гальмування, що застосовується у
випадках, які вимагають негайної зупинки поїзда, досягається
шляхом екстреної розрядки гальмівної магістралі та забезпечує
мінімальний гальмівний шлях.
Гальмування службове - пневматичне гальмування ступенями будь-
якої визначеної величини для плавного зниження швидкості чи
зупинки поїзда в заздалегідь передбаченому місці.
Гальмівний шлях - відстань, яку проходить поїзд за час від
моменту переведення ручки крана машиніста або крана екстреного
гальмування в гальмівне положення до повної зупинки.
Гальмівні шляхи розрізняються залежно від виду гальмування
(службове, повне службове й екстрене).
Головна колія - колія перегону, а також колія станції, що є
безпосереднім продовженням колії прилеглого перегону.
Деповські колії - колії в будівлі електродепо та їх
продовження до світлофорів, що огороджують вихід на паркові
колії.
Диспетчерська централізація - система пристроїв, що
забезпечують керування стрілками і сигналами ліній з одного
робочого місця (диспетчерського пункту).
Електрична централізація - система пристроїв, що забезпечує
керування на станціях з колійним розвитком (електродепо)
стрілками і світлофорами, їх взаємозалежність, контроль їх
положення і стан станційних колійних ділянок.
Електричний стик - місце підключення до рейок колійної
апаратури безстикового рейкового кола.
Електрорухомий склад - вагони, з яких формуються
електропоїзди.
Запобіжна станційна колія - станційна колія, призначена для
запобігання виходу рухомого складу на маршрути проходження
поїздів.
Земляне полотно - основа залізничної колії (у тунелі основа
виконана з бетону).
Знімні рухомі одиниці - рухомі одиниці (колієвимірювальні,
дефектоскопічні, інструментальні й ін.), що можуть бути зняті з
колії працівниками вручну.
Інші колії - станційні колії, використання яких визначається
операціями, що виконуються на них під час маневрів, чи
господарським призначенням. Інші колії розміщені, як правило, в
основному на прилеглій до електродепо території.
Керівник маневрів - працівник, який керує діями всіх осіб, що
беруть участь у маневрах, без розпорядження якого локомотивна
бригада состава (локомотива) не має права приводити рухомий
склад у рух.
Керівник робіт - відповідальна посадова особа, яка керує
роботами на експлуатованих коліях, спорудах та пристроях.
Кінцеве відведення контактної рейки - частина контактної рейки
в місцях її розривів і секціонування, що має схил і забезпечує
плавний вхід і вихід струмоприймачів електрорухомого складу.
Колії спеціального призначення - запобіжні станційні колії та
з'єднувальні вітки.
Колійна ділянка - частина колії, що складається з одного чи
декількох рейкових кіл, контроль стану яких здійснюється
пристроями сигналізації, централізації та блокування (СЦБ).
Колійна скоба - пристрій для екстреної зупинки поїзда.
Колійне автоматичне блокування (автоблокування) - система
пристроїв сигналізації для руху поїздів, за якої рух і
огородження поїздів на перегонах і станціях здійснюються за
допомогою сигнальних показань світлофорів.
Колійні знаки - постійні знаки, що показують план, профіль,
довжину і межі ділянок колії.
Колія - інженерна споруда, призначена для руху по ній рухомого
складу.
Контактна мережа - контактні рейки, кабелі й обладнання, що
забезпечують передачу електричної енергії від тягових і
сполучених тяговознижувальних підстанцій (СТП) до
струмоприймачів електрорухомого складу.
Курбельна рукоятка (курбель) - рукоятка для ручного
переведення централізованих стрілок.
Літерне показання "ВЧ" (відсутність частоти) - сигнальне
показання покажчика автоматичної локомотивної сигналізації у
кабіні управління електропоїзда, що забороняє рух у межах дії
пристроїв АЛС-АРШ і потребує зупинки.
Локомотиви - електровози, тепловози, мотовози, дрезини,
автомотриси.
Локомотивна бригада - машиніст і помічник машиніста
електропоїзда, водій і помічник водія господарського поїзда.
Маневровий состав - вагон, локомотив або состав, що виконує
маневри.
Маневрові переміщення (маневри) - переміщення рухомого складу,
виконувані на паркових, деповських, станційних й інших коліях.
Маршрут - передбачуваний чи встановлений шлях прямування
рухомого складу колійними ділянками і стрілками.
Негабаритний ізолювальний стик - ізолювальний стик між
рейковими колами, розміщений на відстані менше 3,5 м за
граничною рейкою (стовпчиком).
Околодок колії - підрозділ дистанції колії, що обслуговує
визначену ділянку колії з контактною рейкою і стрілочними
переводами.
Осаджування - зміна напряму руху поїзда (состава) без зміни
кабіни управління.
Охоронна стрілка - стрілка, яка не входить у маршрут
прямування, що готується, і встановлюється під час приготування
маршруту в положення, що унеможливлює вихід рухомого складу на
приготовлений маршрут.
Паркові колії - колії, що примикають до деповських колій.
Перегін - частина лінії метрополітену між суміжними станціями.
Перегонка - поїзд, призначений для передачі з одного
роздільного пункту в інший, інше депо чи на іншу лінію.
Під'їзна колія - колія для подавання вантажів і рухомого
складу зі станції залізниці.
Пікети - стометрові відрізки колії, позначені колійними
(пікетними) знаками. Для корегування довжини лінії при
будівництві й в інших випадках (криві ділянки колії й ін.) деякі
пікети можуть бути менше чи більше 100 м. Пікети нумеруються від
початку лінії до кінця.
Подовжній профіль - зображення положення колії у вертикальній
площині. У профілі горизонтальні ділянки колії називаються
площадками, а похилі - схилами.
Поїзд - состав чи локомотив, що має встановлені сигнали і
номер та обслуговується машиністом (локомотивною бригадою).
Поїзні сигнали - сигнали, що застосовуються для означення
поїздів та іншого рухомого складу.
Пост централізації - приміщення, в якому зосереджене
управління централізованими стрілками та сигналами станції чи
електродепо.
Пристрій обмеження швидкості (ПОШ) - пристрій, що входить до
комплекту поїзної апаратури АЛС-АРШ і допускає рух поїзда
(состава) при несправності електропневматичного клапана
(вентиля) чи сигналізаторів відпускання гальм зі швидкістю 20 чи
40 км/год за умови натискання педалі безпеки чи кнопки
пильності.
Пристрої сигналізації, централізації, блокування (пристрої
СЦБ) - система пристроїв, що забезпечує безпеку й інтервальне
регулювання руху поїздів і включає в себе пристрої маршрутно-
релейної централізації (МРЦ), АЛС-АРШ і автоблокування.
Резервний пристрій АЛС-АРШ на рухомому складі - пристрій, що
включається замість основного пристрою АЛС-АРШ і виконує
аналогічні функції.
Рейкова пліть - зварені між собою рейки довжиною більше 25 м.
Розріз стрілки - примусове переведення гостряків стрілки
колісною парою рухомого складу під час проходження у напрямку
"за шерстю" (від кореня пера до гостряка) за неприготованим
маршрутом.
Рухомий склад - локомотиви, вагони і спеціальні рухомі
одиниці.
Сигнал - умовний видимий чи звуковий знак, за допомогою якого
передається певний наказ.
Сигнальний знак - умовний видимий знак, за допомогою якого
передається наказ певній категорії працівників.
Состав - група вагонів, локомотиви і спеціальні рухомі
одиниці, зчеплені між собою.
Спеціальний рухомий склад - незнімні рухомі одиниці на
залізничному ходу - платформи, зумпфові чи промивні агрегати,
снігоочисники, вантажопідйомні крани тощо.
Станційні колії - колії в межах станції - головні, приймально-
відправні для обороту і відстою або тільки для відстою
електрорухомого складу, паркові та інші колії.
Станція - роздільний пункт, що складає комплекс споруд та
пристроїв з колійним чи без колійного розвитку та дозволяє
проводити операції з приймання, відправлення поїздів і
обслуговування пасажирів, а при колійному розвитку - маневрову
роботу і технічні операції з рухомим складом (оборот, відстій,
технічний огляд, подавання в електродепо і з електродепо й ін.).
Станція тимчасового обороту - станція з колійним розвитком
проміжного типу, що може бути використана для обороту рухомого
складу за надзвичайних обставин і нестандартної ситуації на
лінії метрополітену.
Стрілка - частина стрілочного переводу, що складається з
рамних рейок, гостряків та перевідного механізму.
Стрілка нецентралізована - стрілка, не включена в електричну
централізацію, гостряки якої переводяться вручну за допомогою
перевідного механізму.
Стрілка централізована - стрілка, включена в електричну
централізацію, гостряки якої переводяться стрілочним
електроприводом, що керується з поста централізації.
Стрілочний перевід - пристрій для переведення рухомого складу
з однієї колії на іншу. Стрілочний перевід складається зі
стрілки, хрестовини і сполучних колій між ними.
Схил - елемент подовжнього профілю колії, що має нахил до
горизонтальної лінії. Схил (для поїзда, що рухається) від нижчої
точки до вищої називається підйомом, а зворотно - спуском.
Цифрове показання "0" (нуль) - сигнальне показання покажчика
АЛС у кабіні управління електропоїзда, що забороняє рух і
вимагає зупинки (цілісність рейкової нитки забезпечується).
Черговий по станції (ДСП) - змінний помічник начальника
станції без колійного розвитку, що одноособово керує прийманням,
відправленням і пропусканням поїздів, маневровими переміщеннями
рухомого складу на станції і забезпечує безпечне переміщення
пасажирів станцією.
Черговий станційного поста централізації (черговий поста
централізації, ДСЦП) - змінний помічник начальника станції з
колійним розвитком, обладнаної пристроями електричної
централізації, що одноособово керує прийманням, відправленням і
пропусканням поїздів, маневровими переміщеннями рухомого складу
на станції і забезпечує безпечне переміщення пасажирів станцією.
7. Скорочення
У цих Правилах використовуються такі скорочення:
АЛС - автоматична локомотивна сигналізація;
АЛС-АРШ - автоматична локомотивна сигналізація з автоматичним
регулюванням швидкості;
АРШ - автоматичне регулювання швидкості;
ВЧ - відсутність частоти;
СЦБ - сигналізація, централізація, блокування.