Tatra-T3A
Історія моделі
Трамвайні вагони типу Т3А є модернізацією вагонів Tatra-T3SU, що виконувалася Трамвайно-тролейбусним управлінням міста Риги (Латвія) протягом 1998-2002 років. Під модернізацію перших 66 одиниць був виділений кредит Всесвітнім банком реконструкції та розвитку у розмірі 8 млн доларів. В подальшому модернізація проводилася за рахунок бюджету латвійської столиці. Це був перший масштабний проект модернізації вагонів Tatra-T3SU на теренах колишнього Радянського Союзу; пізніше модернізацією чеських трамвайних вагонів займалися трамвайні господарства багатьох міст колишнього СРСР.
Перші модернізовані трамвайні вагони Tatra-T3A були презентовані 12 лютого 1999 року. Всього ж з лютого 1999 до березня 2002 було модернізовано 191 вагон Tatra-T3. За основу брали вагони Tatra-T3SU 1976-1987 років випуску. Капітальний ремонт кузовів виконувався підприємством Vairogs-M на базі Рижського вагоноремонтного заводу, нове обладнання та оздоблення салону встановлювали в майстернях трамвайно-тролейбусного управління.
З 2010 року вагони Tatra-T3A в Ризі розпочали поступово виводити з експлуатації в зв'язку з надходженням нових низькопідлогових вагонів Skoda 15T. Значна частина вагонів Tatra-T3A протягом 2013-2018 років була придбана транспортними підприємствами України. Зокрема, 30 вагонів одержав у 2013-2015 роках Харків, 19 вагонів надійшли 2018-го року до Маріуполя, 14 вагонів отримала Одеса (двома партіями, у 2015-му та на початку 2019 рр.). Шість вагонів Tatra-T3A придбав 2018-го року Конотоп, три вагони надійшли в лютому 2014-го року до Донецька, і ще один T3A поступив до Миколаєва у 2015-му році. Більшість з цих вагонів станом на початок 2025-го рок залишається в експлуатації, так само як і більше 60-ти вагонів Tatra-T3A в самій Ризі.
Технічний опис
Основною технічною відмінністю модернізованих вагонів Tatra-T3A стало встановлення імпульсної системи керування на IGBT-транзисторах виробництва угорської компанії GANZ-Translektro замість реостатно-контакторного прискорювача. Встановлення нової системи керування дозволяє економити близько 30 відсотків електроенергії, що споживається вагоном. Пуско-гальмівні реостати винесені на дах вагона. Замість моторгенератора встановлено статичний перетворювач. Tatra-T3A також отримали електронну систему діагностики обладнання вагона.
В рамах модернізації трамвайних вагонів була виконана заміна пошкоджених корозією частин кузова, проведена його антикорозійна обробка. В салоні були встановлені нові світильники зі вбудованими інверторами, завдяки чому зникло блимання світла під час проходження спецділянок контактних частин. Також було встановлено нову підлогу без люків та нові сидіння аналогічні тим, що стоять у вагонах Tatra-T6B5. При цьому зберігалася класична для вагонів Tatra-T3SU схема розташування сидінь в салоні (2+1), лише без трьох крісел на задньому накопичувальному майданчику. У двох вагонів зі 191-го сидіння були розташовані за схемою 1+1.
Ззовні вагони Tatra-T3A практично не відрізняються від Tatra-T3SU; єдиними відмінностями є пуско-гальмівні реостати, встановлені на даху в передній частині вагона, та змінена форма й розташування задньої світлотехніки. В салоні, окрім нових сидінь, кидається в очі невелика скриня, розташована за робочим місцем водія; в ній знаходиться регулятор тиристорно-імпульсної системи керування.
Трамваї Tatra-T3A у Харкові
Трамвайні вагони Tatra-T3A були придбані харківським підприємством ТОВ "Реал-НП" в столиці Латвії наприкінці 2013 року. Протягом грудня 2013 - січня 2014 років до Харкова надійшли 27 вагонів Tatra-T3A з Риги. До закупівлі рухомого складу через комерційну фірму-посередника місту довелося вдатися через недосконале законодавство, адже комунальним підприємствам дозволялося придбати за бюджетні кошти лише нову техніку. Звісно ж, на масштабне оновлення трамвайного парку грошей в міському бюджеті не вистачало, тож без надходження вживаних вагонів харківський трамвай очікував колапс.
Вагони були передані на правах оренди Жовтневому трамвайному депо. Так само як і вагони з Праги, що надійшли до Харкова 2011 року, Tatra-T3A зберегли свої ризькі паркові номери, щоправда без останньої "контрольної" цифри (в Ризі трамвайні вагони мають пятизначні номери, де перша цифра означає номер депо, друга - модель вагона, третя та четверта - його порядковий номер а остання "контрольна" надається довільно). Цікаво, що серед 27 вагонів, які потрапили до Харкова, були також й два T3A з салоном зі схемою розташування сидінь 1+1 (## 4055, 4060).
Вже наприкінці лютого 2014 року перша двовагонна СБО з вагонів пройшла обкатку вулицями міста, а 28 лютого вийшла на 6-й маршрут з пасажирами. Поступово протягом 2014-2015 років в експлуатацію були введені й інші вагони. З 18 вагонів були сформовані дев'ять двовагонних СБО (##4045-4046, 4047-4048, 5101-5102, 5117-5118, 5119-5120, 5131-5132, 5145-5146, 5155-5156, 5171-5172 для роботи на 3-му маршруті (Новожанове - Залютине). Ще 8 вагонів (## 4055, 4060, 5095, 5123, 5124, 5126, 5133, 5134) працювали поодинці на 6-ому маршруті.
Спочатку всі вагони Tatra-T3A були приписані до Жовтневого трамвайного депо. Проте вже в грудні 2014 року чотири вагони (## 5095, 5123, 5133, 5134) були передані до Салтівського депо для роботи на 5-му та 8-му маршрутах. У жовтні 2015 року до Салтівського депо були передані ще 3 вагони (## 4060, 5124, 5126). У вересні 2015 року до Салтівського депо надійшло ще три вагони з Риги - ## 5108, 5130 та 5168. Перший з них став також працювати одиночним вагоном на 5-му маршруті, з двох інших була сформована СБО #5168-5130, яка в подальшому працювала на 23-му маршруті.
В грудні 2015 року кузови та обладнання всіх одиночних вагонів Tatra-T3A, окрім #4055, були використані в якості машкомплектів для капітального ремонту вагонів Tatra-T3SU ##475, 486, 3001, 3005, 3006, 3036, 3057, 3059 та 3093 Жовтневого депо. Цим вагонам, що отримали кузови та обладнання ризьких "асинхронників" була також змінена модифікація на Tatra-T3A. З грудня 2015 року у Салтівському депо залишалося лише три вагони - двовагонна СБО #5168-5130 та одиночний вагон #4055. Та наприкінці 2019 року з Жовтневого депо до Салтівського повернувся вагон #3036, який отримав #704. Його було зчеплено з вагоном #4055; нова СБО стала працювати на маршрутах 23 та 26 з березня 2020 року. Нажаль, обидві "системи", ##5168-5130 та 704-4055, отримали значні пошкодження під час ворожих обстрілів депо в березні 2022 року. Натомість більшість харківських Tatra-T3A, приписаних до Жовтневого депо, працює на маршрутах станом на початок 2025 року; зокрема, двовагонними системами T3A майже повністю укомплектований 3-й маршрут.
Спочатку більшість харківських вагонів Tatra-T3A мали стандартне для ризьких вагонів фарбування: біле, з синім низом та дахом і блакитною окантовкою вікон та дверей. Натомість вагони ##5095, 5123, 5124, 5133 вийшли на маршрути в Харкові вже в стандартній для нашого міста червоно-білій схемі. В рамах капітального ремонту 2015-2016 років інші одиночні вагони TatraT3A були також пофарбовані у червоно-білі кольори, в той час як двовагонним "системам" залишили "ризьку" схему кольорів. Поступово на значну частину вагонів була нанесена реклама. Наприкінці 2022 - початку 2023 року СБО з вагонів Tatra-T3A, що працюють на 3-му маршруті, були перефарбовані за стандартною для Харкова червоно-жовтою схемою.
© Андрій Бутковський, 2025