Трамвай №1. История

ОписаниеСхема маршрутаИсторияФотогалерея (157)Новости по теме (75)

03.07.1906 — 03.11.1909 Павлівський майдан (Біржа) - Костюринський пров., пров. Подільський, Подільський міст, пров. Харківський, пров. Сидельниківський, вул. Нетіченська, Аерокосмічний пр., вул. Георгія Тарасенка - Петінка (Балашовський шляхопровід)
  Перша лінія харківського трамваю. Номеру маршруту, ймовірно, не було.
 
03.11.1909 — 17.12.1909 Павлівський майдан - Павлівський майдан, Костюринський пров., пров. Подільський, Подільський міст, пров. Харківський, пров. Сидельниківський, вул. Нетіченська, Аерокосмічний пр., вул. Георгія Тарасенка - Петінка (Балашовський шляхопровід)
  Подовжений від будівлі біржи (ріг Миколаївського та Павлівського майданів) до будинку Павлова (знаходився на Павлівському майдані навпроти теперішньої будівлі ЦУМу).
 
17.12.1909 — 17.06.1912 Клочківська (Річний провулок) - вул. Клочківська, Сергіївський майдан, Павлівський майдан, Костюринський пров., пров. Подільський, Подільський міст, пров. Харківський, пров. Сидельниківський, вул. Нетіченська, Аерокосмічний пр., вул. Георгія Тарасенка - Петінка (Балашовський шляхопровід)
 

Після відкриття Клочківської лінії трамваю вагони Петінської лінії стали прямувати нею до Річкового провулку. Частина вагонів йшла так званою Іванівською лінією, побудованою 1910 року Іванівською вулицею до річки Лопань.

Станом на березень 1911 року Петінсько-Клочківською лінією курсувало 17 вагонів. Після подовження Пушкінської лінії трамвая до міського парку в квітні 1911 року частина вагонів з Петінсько-Клочківської лінії була переведена на Пушкінсько-Панасівську, тож на першій з них залишилось 13 вагонів.

 
17.06.1912 — 13.08.1912 Клочківська (Річний провулок) - вул. Клочківська, Сергіївський майдан, Павлівський майдан, вул. Університетська, Нетіченський міст, майдан Бугримової, вул. Греківська, пров. Рибасівський, вул. Гольдбергівська, вул. Георгія Тарасенка - Петінка (Балашовський шляхопровід)
  Тимчасовий шлях прямування на час ремонту Подільського мосту.
 
13.08.1912 — 30.11.1913 Клочківська (Річний провулок) - вул. Клочківська, Сергіївський майдан, Павлівський майдан, Костюринський пров., пров. Подільський, Подільський міст, пров. Сидельниківський, вул. Нетіченська, Аерокосмічний пр., вул. Георгія Тарасенка - Петінка (Балашовський шляхопровід)
 
01.12.1913 — 09.1916 Панасівка - вул. Велика Панасівська, пров. Лосівський, вул. Різдвяна, Благовіщенський майдан, Купецький міст, Сергіївський майдан, Павлівський майдан, Костюринський пров., пров. Подільський, Подільський міст, пров. Харківський, пров. Сидельниківський, вул. Нетіченська, Аерокосмічний пр., вул. Георгія Тарасенка - Петінка (Балашовський шляхопровід)
  З 01.12.1913 замість Клочківської вулиці став прямувати до Панасовки. Тоді ж отримав номер маршруту (№1).
 
09.1916 — 1919 Панасівка - вул. Велика Панасівська, пров. Лосівський, вул. Різдвяна, Благовіщенський майдан, Купецький міст, Сергіївський майдан, Павлівський майдан, Костюринський пров., пров. Подільський, Подільський міст, пров. Харківський, пров. Сидельниківський, вул. Нетіченська, Аерокосмічний пр., вул. Георгія Тарасенка, вул. Кошкіна, пр. Героїв Харкова - Заводи (ХЕМЗ)
 
24.06.1921 — 08.1921 Вокзал «Харків-Пасажирський» - Привокзальний майдан, вул. Євгена Котляра, вул. Полтавський Шлях, Сергіївський майдан, Павлівський майдан - Павлівський майдан
 
08.1921 — 1926 Вокзал «Харків-Пасажирський» - Привокзальний майдан, вул. Євгена Котляра, вул. Полтавський Шлях, Сергіївський майдан, Павлівський майдан, Костюринський пров., пров. Подільський, Подільський міст, пров. Харківський, пров. Сидельниківський, вул. Нетіченська, Аерокосмічний пр., вул. Георгія Тарасенка, вул. Кошкіна, пр. Героїв Харкова - Заводи (ХЕМЗ)
  В середині 1920-х років маршрут пов'язував вокзал Харків-Пасажирський із заводами. Точні дати початку та кінця роботи маршруту цією трасою невідомі. Рух трамваїв Вокзальною лінією після перерви у 1919-1921 рр. було поновлено 24 червня 1921 року; за два місяці, в серпні того ж року, було поновлено рух Петінською лінією до заводу ВЕК. Вірогідно, що прямий рух трамваїв від вокзалу до заводу ВЕК було запроваджено того ж 1921 року.
 
1926 — 05.1928 Основа (Вул. Велика Основ'янська) - вул. Москалівська, вул. Мар'їнська, міст Мар'їнський, пров. Торговий, Павлівський майдан, Костюринський пров., пров. Подільський, Подільський міст, пров. Харківський, пров. Сидельниківський, вул. Нетіченська, Аерокосмічний пр., вул. Георгія Тарасенка, вул. Кошкіна, пр. Героїв Харкова - Заводи (ХЕМЗ)
 
05.1928 — 25.07.1928 Вул. Заїківська/Вул. Жовтневої Революції - вул. Москалівська, вул. Мар'їнська, міст Мар'їнський, пров. Торговий, Павлівський майдан, Костюринський пров., пров. Подільський, Подільський міст, пров. Харківський, пров. Сидельниківський, вул. Нетіченська, Аерокосмічний пр., вул. Георгія Тарасенка, вул. Кошкіна, пр. Героїв Харкова - Заводи (ХЕМЗ)
  Скорочений до перехрестя вулиць Заїківської та Жовтневої Революції у зв'язку з початком робот по переобладнанню Новоселівського трамваю на широку колію.
 
25.07.1928 — 16.06.1929 Панасівка - вул. Велика Панасівська, пров. Лосівський, вул. Пискунівська, вул. Різдвяна, Благовіщенський майдан, Купецький міст, Сергіївський майдан, Павлівський майдан, Костюринський пров., пров. Подільський, Подільський міст, пров. Харківський, пров. Сидельниківський, вул. Нетіченська, Аерокосмічний пр., вул. Георгія Тарасенка, вул. Кошкіна, пр. Героїв Харкова - Заводи (ХЕМЗ)
  З початком робот по перешивці трамвайних колій по вулицях Жовтневої Революції, Мар'їнській та Торговому провулку з вузької колії на широку перенаправлений на Панасівку.
 
17.06.1929 — 10.08.1929 Панасівка - вул. Велика Панасівська, пров. Лосівський, вул. Пискунівська, вул. Різдвяна, Благовіщенський майдан, Купецький міст, Сергіївський майдан, Павлівський майдан, Костюринський пров., пров. Подільський, Подільський міст, пров. Харківський, пров. Сидельниківський, вул. Нетіченська, Аерокосмічний пр., вул. Георгія Тарасенка - Петінка (Балашовський шляхопровід)
 
11.08.1929 — 06.1930 Панасівка - вул. Велика Панасівська, пров. Лосівський, вул. Пискунівська, вул. Різдвяна, Благовіщенський майдан, Купецький міст, Сергіївський майдан - Сергіївський майдан
 

В серпні 1929 року скорочений до Сергіївського майдану в зв'язку з початком робот по перешивці Петінського трамваю з вузької на широку колію.

Один з двох останніх маршрутів вузькоколійного трамваю в Харкові. Остаточно закритий в червні 1930 року в зв'язку з початком перешивки Панасівської лінії з вузької колії на широку.

 
16.09.1930 — 10.1931 Іванівка - вул. Велика Панасівська, пров. Лосівський, вул. Пискунівська, вул. Різдвяна, Благовіщенський майдан, Купецький міст, Сергіївський майдан, Павлівський майдан, майдан Конституції, пр. Героїв Харкова - Заводи (ХЕМЗ)
 
10.1931 — 10.1939 Іванівка - вул. Велика Панасівська, пров. Лосівський, вул. Пискунівська, вул. Різдвяна, Благовіщенський майдан, Купецький міст, Сергіївський майдан, Павлівський майдан, майдан Конституції, пр. Героїв Харкова - Завод "Серп та Молот" (Велозавод)
 

Скорочений до заводу "Серп і Молот". Розворот вагонів відбувався по трикутнику на перехресті з вулицею Польовою біля велозаводу.

Станом на січень 1939 року на маршруті працювало 5 поїздів з інтервалом 13-14 хвилин у години пік. До 8 години ранку маршрут прямував подовженою трасою до ЮМТу.

 
10.1939 — 1941 Іванівка - вул. Велика Панасівська, пров. Лосівський, вул. Пискунівська, Бурсацький міст, вул. Клочківська, Сергіївський майдан, Павлівський майдан, майдан Конституції, пр. Героїв Харкова - Завод "Серп та Молот" (Велозавод)
 

У зв'язку з будівництвом другої черги харківського тролейбусу трамвайна лінія в районі Благбазу перенесена з вулиці Енгельса та майдану Карла Маркса на вулицю Пискунівську та Бурсацький мост.

 
06.12.1943 — 22.08.1969 Іванівка - вул. Велика Панасівська, пров. Лосівський, пров. Пискунівський, вул. Чоботарська, вул. Євгена Котляра, Привокзальний майдан - Вокзал «Харків-Пасажирський»
 

Поновлений через 3,5 місяці після деокупації Харкова за скороченим маршрутом від Іванівки до вокзалу. На маршруті працювало 4 поїзди Ленінського депо. Робота маршруту повною трасою до заводу "Серп і Молот" була неможливою в зв'язку з руйнацією Бурсацького мосту. Згодом довоєнною трасою 1-го маршруту запустили новий маршрут №24, який прямував трохи далі, новою лінією до Салтівського селища (1950 рік).

Станом на 1953 рік інтервал на маршруті становив 15 хвилин.

В 60-ті роки поїзді "Х"-"М" на маршруті поступово були замінені новими вагонами РВЗ-6. 1965 року на маршруті парцювало 6 вагонів, інтервал в години пік становив 6 хвилин.

 
23.08.1969 — 11.08.1984 Іванівка - вул. Велика Панасівська, пров. Лосівський, пров. Пискунівський, вул. Чоботарська, вул. Євгена Котляра - Вокзал «Харків-Пасажирський»
 

З 23.08.1969 у зв'язку з будівництвом метро трамвайне коло було перенесене з Привокзальної площі до вулиці Свердлова (Полтавський шлях), де воно знаходиться й зараз.

1984 року маршрут було скасовано, замість нього був введений новий маршрут №19, що прямував подовженою трасою з Іванівки до Залютиного.

 
03.03.1994 — 08.07.2001 Іванівка - вул. Велика Панасівська, пров. Лосівський, пров. Пискунівський, вул. Чоботарська, вул. Євгена Котляра - Вокзал «Харків-Пасажирський»
 

В звязку з нестачею водіїв було скасовано 19-й маршрут (Залютине - Іванівка), та повернено до маршрутної мережі його скорочену версію, маршрут №1 (Південний вокзал - Іванівка). На маршруті працювали одновагонні трамваї Tatra-T3 та 71-605.

 
09.07.2001 — 16.07.2017 Іванівка - вул. Велика Панасівська, вул. Євгена Котляра - Вокзал «Харків-Пасажирський»
 

З 09.07.2001 до 06.10.2002 у вихідні та святкові дні замість рейсів на Південний вокзал працювала спецподача через Центральний ринок до вулиці Новгородської, згодом виділена в окремий маршрут №13. З 07.10.2002 до 28.07.2006 маршрут курсував лише по робочих днях.

З 12.2001 до 06.10.2002 на маршруті працювали виключно вагони КТМ-5М3 Депо №1. Після припинення експлуатації вагонів КТМ-5М3 з 07.10.2002 маршрут обслуговується одиночними вагонами Tatra-T3 Жовтневого депо.

З 15.06.2009 до 02.07.2009 не працював у зв'язку зі зйомками фільму "Дау" на вулиці Червоноармійській. Вагони 12 та 20 маршруту в цей час прямували від Лісопарку та Проспекту Перемоги до Іванівки.

З 25.09.2016 по 03.11.2016 у зв'язку із закриттям на ремонт вулиці Полтавський Шлях у районі вулиці Конєва (Гончарівський бульвар) та відсутністю зв'язку трамвайної мережі в районі Іванівки та Олексіївки з Жовтневим депо маршрути №1 та №20 обслуговували двовагонні поїзди Салтівського депо. Зокрема, на 1-му маршруті працювало два поїзди Tatra-T3.

 
02.12.2017 — 12.04.2019 Іванівка - вул. Велика Панасівська, вул. Євгена Котляра - Вокзал «Харків-Пасажирський»
 

Не працював з 17.07.2017 до 01.12.2017 у зв'язку з капітальним ремонтом трамвайної лінії по вулиці Великій Панасівській від Палацу культури "Залізничник" до РК "Іванівка".

 
09.06.2019 — 24.02.2022 Іванівка - вул. Велика Панасівська, вул. Євгена Котляра - Вокзал «Харків-Пасажирський»
 

Не працював з 13.04.2019 до 08.06.2019 у зв'язку з реконструкцією трамвайних колій на перехресті вулиць Євгена Котляра та Благовіщенської. У цей час до РК "Іванівка" прямували трамваї маршрутів №№12 та 20.

У жовтні 2021 року на маршруті проходили випробування низькопідлогового багатосекційного вагона Stadler B85300M.

 
27.05.2022 — н.в. Іванівка - вул. Велика Панасівська, вул. Євгена Котляра - Вокзал «Харків-Пасажирський»
 

Рух маршруту поновлено після активного періоду бойових дій в передмістях Харкова. Маршрут працює з 06:00 до 18:00 з випуском в один вагон.

Не працював з 09.03.2023 до 15.03.2023 після ракетного обстрілу енергетичної інфраструктури.

Не працював з 22.03.2024 до 14.04.2024 після ракетного обстрілу енергетичної інфраструктури.

З 31.01.2025 на маршруті працює два вагони по робочих днях (додано один преривний випуск). Роботу маршруту подовжено до 18:30.

З 06.08.2025 до 21.08.2025 та з 25.08.2025 до 30.08.2025 маршрут працював тільки в ранкові години "пік" до 09:00 в звязку з поточним ремонтом дорожнього покриття проїжджої частини вулиці Євгена Котляра. Після 9-ї години ранку по трасі маршруту курсував один автобус Karsan Atak.

 

Названия конечных станций и улиц приведены в текущем или в последнем актуальном варианте.