Новости. Як Харків їздив без метро: повернення трамвая №30 та інші автобусні несподіванки
"Харьков транспортный", 11.11.2025.
Понеділок для харківського транспорту виявився непростим, але водночас показовим. Після чергових обстрілів енергетичної інфраструктури України армією рф у ніч на суботу частина міста залишилася без стабільного електропостачання. Через це зранку суботи не вдалося запустити рух поїздів метро — станції працювали лише в режимі укриттів, і пасажирам довелося користуватися виключно наземним транспортом. Міські служби оперативно відреагували: були внесені зміни до руху трамваїв і тролейбусів, а також запроваджені тимчасові автобусні маршрути, які компенсували роботу метрополітену. Уже в неділю метро вдалося запустити, однак лише на короткий час. І хоча це були вихідні, коли кількість пасажирів значно менша, фахівці добре розуміли, що ситуація може повторитися в будні.
Напередодні понеділка транспортники готувалися до найгіршого сценарію. У разі, якщо метро знову не вдасться запустити, була розроблена ціла схема роботи наземного транспорту — з урахуванням основних напрямків руху пасажирів і можливих пересадок. Цю схему ми публікували раніше, і вона викликала великий інтерес — не лише через масштаби, а й через те, як органічно в ній поєдналося минуле і сучасність харківського транспорту.
Одним із найцікавіших рішень стало тимчасове повернення трамвайного маршруту №30. Його траса пролягла від кінцевої "Салтівська" через вулицю Академіка Павлова, проспект Героїв Харкова, далі через центр міста і вулицю Полтавський шлях — до вокзалу "Харків-Пасажирський". Фактично він замінив частину Салтівської та західну частину Холодногірсько-Заводської лінії метро.
Як і тролейбусні маршрути №28 та №10, що раніше тимчасово відновлювали роботу в особливих обставинах, 30‑й трамвай став ще одним прикладом того, як у надзвичайних ситуаціях до життя повертаються колись забуті маршрути. Ці короткі, але показові епізоди не лише допомагають місту підтримувати транспортне сполучення, а й нагадують, наскільки багатою й гнучкою є історія харківського електротранспорту. Адже маршрут добре знайомий старшим харків'янам — з Салтовки до вокзалу він їздив ще в 1980‑х, а потім у період із 1997 по 2005 роки. У своїй останній версії трамвай їхав до вокзалу через Центральний ринок, але нині колії там уже демонтовані, тому сучасна 30‑ка повернулася на Полтавський шлях.
Також значну кількість автобусних маршрутів та один тролейбусний маршрут подовжили до площі Конституції, а на інших скоротили інтервали руху, щоб забезпечити перевезення в пікові години. Для підстраховки підготували резерв автобусів, готових у будь-який момент вийти на маршрути.
Не забули й про так звану "блекаутну схему" — мережу транспортних маршрутів, які запускаються під час відключень електроенергії. Так, північну частину Олексіївської лінії метро замінив автобус №88, який курсував від трамвайного кола на проспекті Перемоги через проспект Науки до площі Конституції. Багато хто пам'ятає цей маршрут ще під номером 85п — він з'явився в 1996 році і майже два десятиліття залишався одним із найпопулярніших на Олексіївці, аж до відкриття станції метро "Перемога".
Ще один маршрут із тієї ж схеми — №47 — покликаний компенсувати рух у східній частині Холодногірсько-Заводської лінії. Він прямує від площі Конституції по проспекту Героїв Харкова до станції метро "Індустріальна". Цікаво, що під тим самим номером у штатній схемі є й інший маршрут — із площі Свободи на Салтівку. Через цю плутанину "метрозамінники" 47‑і часто працювали без номерів на табло, щоб уникнути непорозумінь.
Ранок понеділка почався складно: метро запустити не вдалося, і місто перейшло на роботу за наземною схемою. На маршрути вийшло максимально можливе число автобусів, трамваїв і тролейбусів. До роботи долучили навіть кілька автобусів VDL Citea, які Харків отримав буквально напередодні — вони ще не встигли пройти повноцінне введення в експлуатацію, але обставини вимагали швидких рішень.
Близько восьмої ранку вдалося частково відновити рух поїздів метро. Спочатку інтервали були великими, проте поступово система стабілізувалася, і наземний транспорт почав повертатися до звичного графіка. До обіду всі маршрути працювали вже у штатному режимі, але трамвай №30 продовжував курсувати до самого вечора. Пасажирам він сподобався — настільки, що подейкують про роботу його сьогодні незалежно від роботи метро. Є надія, що 30‑й трамвай ще знайде своє місце у постійній транспортній мережі міста.
Події цього понеділка стали ще одним прикладом злагодженої роботи міських транспортних служб у складних умовах. Харків вкотре довів, що здатен адаптуватися навіть до найнеочікуваніших викликів — швидко, організовано і з урахуванням потреб мешканців.
Пропонуємо вашій увазі добірку фотографій, що передають атмосферу цього дня і показують, як працював міський транспорт у незвичних для нього умовах.
| Разделы по теме: | |
|---|---|
| Рубрики: | Блог, Трамвай, Автобус |
| Единицы ПС: | Tatra-T3R.P #261, Tatra-T3R.P #269, Tatra-T3R.P #277, Tatra-T3R.P #281, Т3-ВПНП #575, Karsan Atak #AX0652KT, Karsan Atak #AX0669KO, Karsan Atak #АХ0781КР, Karsan Atak #АХ6120КТ, Karsan Atak #AX6590MC, Karsan Jest+ #АХ6630МС, Karsan Jest+ #АХ7462КР, Tatra-T6A5 #8679, Tatra-T6A5 #8744 |
| Городские маршруты: | Тм30, Аб47, Аб88е, Аб272 |






















Добавить комментарий
Для того, чтобы добавить комментарий, Вам нужно зарегистрироваться и/или авторизоваться на форуме.