Трамвай. Подвижной состав. Т3-ВПА

ОписаниеФотогалерея (159)Новости по теме (21)

Історія моделі

Трамвайний вагон Т3-ВПА вироблявся у 2008-2009 роках комунальним підприємством «Харківський вагоноремонтний завод» (КП «ВАРЗ»). Профільною діяльністю заводу, створеного у 2007 році на базі ліквідованого Комінтернівського трамвайного депо, був капітальний ремонт трамвайних вагонів та тролейбусів. Ідея виробництва трамваїв на підприємстві з'явилася невдовзі після його створення. Спочатку йшлося про співпрацю з Петербурзьким трамвайно-механічним заводом (ПТМЗ) з метою великовузлового складання у Харкові вагонів російського виробництва. Але надалі на «ВАРЗі» вирішили спробувати сили у створенні власного вагона.

За основу було взято кузов чехословацького трамваю Tatra-T3. Ця модель, що випускалася до кінця 80-х років минулого століття, є однією з наймасовіших на пострадянському просторі та складає основу трамвайного парку Харкова. У новому вагоні від звичної харків'янам «Татри» залишилися лише елементи кузова - обладнання вагона повністю відповідало сучасним вимогам. Зокрема, вперше в Україні на трамвайному вагоні було застосовано асинхронний електропривод змінного струму.

Складання першого вагона було розпочато у 2008 році. 27 лютого 2009 року він був представлений керівникам міста та журналістам в рамах презентації на території заводу. Трамвай харківського виробництва отримав назву Т3-ВПА (Т3 – індекс моделі чеського трамвая, чий кузов послужив основою для харківської розробки, ВПА – «Вагон Пасажирський Асинхронний»).

У червні 2009 року, після проходження необхідних випробувань та сертифікації нової моделі, перший трамвайний вагон Т3-ВПА розпочав роботу з пасажирами у Харкові. До кінця року було збудовано ще три вагони цієї моделі, після чого виробництво було зупинено.

На закінчення варто відзначити, що Т3-ВПА аж ніяк не є першими трамваями, зібраними у нашому місті. У далекі 50-ті вагоноремонтний завод ХТТУ налагодив складання причіпних вагонів типу «М», завдяки яким вдалося покращити обслуговування транспортом харків'ян на рубежі 50 – 60-х років минулого століття

Технічний опис

Т3-ВПА – чотиривісний трамвайний вагон, створений на основі трамвайного вагона Tatra-T3. Однак Т3-ВПА значно відрізнявся від свого попередника як ззовні, так і за встановленим обладнанням. На вагоні було встановлено комплект тягового обладнання «Процес-2», що включав асинхронні двигуни змінного струму і транзисторно-імпульсну систему управління. Остання дозволяла заощаджувати до 25% електроенергії в порівнянні з Tatra-T3. За її роботою стежив вбудований бортовий комп'ютер, монітор якого був розташований на пульті керування водія. Статичний перетворювач для зниження напруги допоміжних електричних ланцюгів дозволяв значно знизити рівень шуму в салоні порівняно з моделлю Tatra-T3, обладнаною мотор-генератором. Електрообладнання вагона було розміщено в окремій шафі за перегородкою кабіни водія, що спростило його обслуговування.

Трамвай Т3-ВПА мав сучасний дизайн завдяки встановленню оригінальних склопластикових передньої та задньої масок, а також дверей поворотного типу. Вагон був обладнаний електронним програмованим маршрутним покажчиком. Цікаво, що табло в передній та задній масках було встановлено в нижній частині заскленого простору, що було досить незвичайним місцем розміщення вказівника маршруту.

Сидіння в салоні мали консольне кріплення, що полегшувало прибирання салону. Для освітлення салону були використані люмінесцентні лампи, розміщені на скатах стелі. Було покращено також систему опалення салону: встановлено сучасні інфрачервоні вуглецеві опалювальні елементи.

У створенні нового харківського трамвая, крім КП «ВАРЗ», брали участь харківські підприємства «Міськелектротранс», Завод «Електроважмаш», МК «Енергозбереження», а також НІКТІ міського господарства (Київ) та ЗАТ "Фірма ЕПРО" (Санкт-Петербург).

T3-ВПА у Харкові

Перший вагон Т3-ВПА надійшов до Салтівського трамвайного депо в червні 2009 року і невдовзі почав перевозити пасажирів 5-м маршрутом. Вагон отримав номер 4110. Ще три вагони Т3-ВПА надійшли до Салтівського депо восени 2009 року. Їхня нумерація була продовжена у спадному порядку: ## 4109-4107.

Вагони Т3-ВПА ## 4109 і 4110 були пофарбовані в червоний колір із чорною вставкою на рівні вікон, а ## 4107 та 4108 – у зелений колір з білою вставкою. На обох бортах усіх чотирьох вагонів були нанесені герб Харкова, емблема футбольного чемпіонату Євро-2012, а також вітальні написи: «До 355-річчя Харкова від КП «ВАРЗ» та ХКП «Міськелектротранс» - по правому борту між першими та другими дверима, «Рідному місту – екологічно чистий транспорт»- по лівому борту.

Трамваї Т3-ВПА працювали на низці маршрутів Салтівського трамвайного депо, зокрема №№ 5, 8, 16, 16А, 27. Через проблеми з постачанням запасних частин вагони поступово були відставлені від експлуатації. Так, "первісток" КП "ВАРЗ", ТЗ-ВПА #4010, був відставлений від експлуатації вже 2012-го року, два інших вагони, ##4107 та 4108, перестали виїжджати на лінію у 2016-му році.

Єдиним вагоном Т3-ВПА, що виїжджав на лініюя, довгий час залишався #4109. У 2018 році йому було проведено середній ремонт, під час якого було відновлено електронне обладнання. Забарвлення вагона було уніфіковано з новими напівнизькопідлоговими вагонами Т3-ВПНП, також виробленими у Харкові. На жаль, вагон Т3-ВПА #4109 було знищено у березні 2022 року прямим попаданням реактивного снаряда під час обстрілу Салтівського трамвайного депо російськими загарбниками.

© Андрій Бутковський, 2009-2022

У статті використано інформацію, надану адміністрацією КП "Харківський вагоноремонтний завод".



Технічна характеристика вагона Т3-ВПА:

Габаритні розміри
Довжина кузова вагона, мм14000
Ширина кузова вагона, мм2500
Висота даху вагона над верхом головки рейки, мм3060
Висота від підлоги до стелі в проході, мм2400
Висота дверного отвору у світлі, мм1300
База вагона, мм6400
База візка, мм1900
Діаметр колеса, мм700
Маса та наповнюваність вагона
Маса вагона при максимальному завантаженні, кг29000
Кількість місць для сидіння30
Швидкісні характеристики вагона
Максимальна швидкість вагона, км/годне менше 55
Час розгону вагона до швидкості 40 км/год, з 16
Максимальне прискорення, м/с21.8
Максимальний ухил, який долає вагон, ‰90
Тягові електродвигуни
Тип тягового двигунаТАД 21
Потужність тягового двигуна, кВт50
Кількість тягових двигунів4
Максимальна частота обертання, об/хв4000
Напруга мережі живлення, В467
Коефіцієнт корисної дії, %91.7
Маса, кг350
Основні елементи комплекту тягового електроустаткування
Тяговий перетворювачБСПТ-180
Блок гальмівних резисторівБРТ-16-02
Реактор для зменшення радіоперешкодГІК-8Д
Блок бортового електроживленняББЕ (на основі ІПТ-820/28-210)
Блок захисний вимірювальнийБ3I-02