Трамвай. Подвижной состав. Т3-ВПА
Описание | Фотогалерея (159) | Новости по теме (21)
Історія моделі
Трамвайний вагон Т3-ВПА вироблявся у 2008-2009 роках комунальним підприємством «Харківський вагоноремонтний завод» (КП «ВАРЗ»). Профільною діяльністю заводу, створеного у 2007 році на базі ліквідованого Комінтернівського трамвайного депо, був капітальний ремонт трамвайних вагонів та тролейбусів. Ідея виробництва трамваїв на підприємстві з'явилася невдовзі після його створення. Спочатку йшлося про співпрацю з Петербурзьким трамвайно-механічним заводом (ПТМЗ) з метою великовузлового складання у Харкові вагонів російського виробництва. Але надалі на «ВАРЗі» вирішили спробувати сили у створенні власного вагона.
За основу було взято кузов чехословацького трамваю Tatra-T3. Ця модель, що випускалася до кінця 80-х років минулого століття, є однією з наймасовіших на пострадянському просторі та складає основу трамвайного парку Харкова. У новому вагоні від звичної харків'янам «Татри» залишилися лише елементи кузова - обладнання вагона повністю відповідало сучасним вимогам. Зокрема, вперше в Україні на трамвайному вагоні було застосовано асинхронний електропривод змінного струму.
Складання першого вагона було розпочато у 2008 році. 27 лютого 2009 року він був представлений керівникам міста та журналістам в рамах презентації на території заводу. Трамвай харківського виробництва отримав назву Т3-ВПА (Т3 – індекс моделі чеського трамвая, чий кузов послужив основою для харківської розробки, ВПА – «Вагон Пасажирський Асинхронний»).
У червні 2009 року, після проходження необхідних випробувань та сертифікації нової моделі, перший трамвайний вагон Т3-ВПА розпочав роботу з пасажирами у Харкові. До кінця року було збудовано ще три вагони цієї моделі, після чого виробництво було зупинено.
На закінчення варто відзначити, що Т3-ВПА аж ніяк не є першими трамваями, зібраними у нашому місті. У далекі 50-ті вагоноремонтний завод ХТТУ налагодив складання причіпних вагонів типу «М», завдяки яким вдалося покращити обслуговування транспортом харків'ян на рубежі 50 – 60-х років минулого століття
Технічний опис
Т3-ВПА – чотиривісний трамвайний вагон, створений на основі трамвайного вагона Tatra-T3. Однак Т3-ВПА значно відрізнявся від свого попередника як ззовні, так і за встановленим обладнанням. На вагоні було встановлено комплект тягового обладнання «Процес-2», що включав асинхронні двигуни змінного струму і транзисторно-імпульсну систему управління. Остання дозволяла заощаджувати до 25% електроенергії в порівнянні з Tatra-T3. За її роботою стежив вбудований бортовий комп'ютер, монітор якого був розташований на пульті керування водія. Статичний перетворювач для зниження напруги допоміжних електричних ланцюгів дозволяв значно знизити рівень шуму в салоні порівняно з моделлю Tatra-T3, обладнаною мотор-генератором. Електрообладнання вагона було розміщено в окремій шафі за перегородкою кабіни водія, що спростило його обслуговування.
Трамвай Т3-ВПА мав сучасний дизайн завдяки встановленню оригінальних склопластикових передньої та задньої масок, а також дверей поворотного типу. Вагон був обладнаний електронним програмованим маршрутним покажчиком. Цікаво, що табло в передній та задній масках було встановлено в нижній частині заскленого простору, що було досить незвичайним місцем розміщення вказівника маршруту.
Сидіння в салоні мали консольне кріплення, що полегшувало прибирання салону. Для освітлення салону були використані люмінесцентні лампи, розміщені на скатах стелі. Було покращено також систему опалення салону: встановлено сучасні інфрачервоні вуглецеві опалювальні елементи.
У створенні нового харківського трамвая, крім КП «ВАРЗ», брали участь харківські підприємства «Міськелектротранс», Завод «Електроважмаш», МК «Енергозбереження», а також НІКТІ міського господарства (Київ) та ЗАТ "Фірма ЕПРО" (Санкт-Петербург).
T3-ВПА у Харкові
Перший вагон Т3-ВПА надійшов до Салтівського трамвайного депо в червні 2009 року і невдовзі почав перевозити пасажирів 5-м маршрутом. Вагон отримав номер 4110. Ще три вагони Т3-ВПА надійшли до Салтівського депо восени 2009 року. Їхня нумерація була продовжена у спадному порядку: ## 4109-4107.
Вагони Т3-ВПА ## 4109 і 4110 були пофарбовані в червоний колір із чорною вставкою на рівні вікон, а ## 4107 та 4108 – у зелений колір з білою вставкою. На обох бортах усіх чотирьох вагонів були нанесені герб Харкова, емблема футбольного чемпіонату Євро-2012, а також вітальні написи: «До 355-річчя Харкова від КП «ВАРЗ» та ХКП «Міськелектротранс» - по правому борту між першими та другими дверима, «Рідному місту – екологічно чистий транспорт»- по лівому борту.
Трамваї Т3-ВПА працювали на низці маршрутів Салтівського трамвайного депо, зокрема №№ 5, 8, 16, 16А, 27. Через проблеми з постачанням запасних частин вагони поступово були відставлені від експлуатації. Так, "первісток" КП "ВАРЗ", ТЗ-ВПА #4010, був відставлений від експлуатації вже 2012-го року, два інших вагони, ##4107 та 4108, перестали виїжджати на лінію у 2016-му році.
Єдиним вагоном Т3-ВПА, що виїжджав на лініюя, довгий час залишався #4109. У 2018 році йому було проведено середній ремонт, під час якого було відновлено електронне обладнання. Забарвлення вагона було уніфіковано з новими напівнизькопідлоговими вагонами Т3-ВПНП, також виробленими у Харкові. На жаль, вагон Т3-ВПА #4109 було знищено у березні 2022 року прямим попаданням реактивного снаряда під час обстрілу Салтівського трамвайного депо російськими загарбниками.
© Андрій Бутковський, 2009-2022
У статті використано інформацію, надану адміністрацією КП "Харківський вагоноремонтний завод".
Технічна характеристика вагона Т3-ВПА:
Габаритні розміри | |
---|---|
Довжина кузова вагона, мм | 14000 |
Ширина кузова вагона, мм | 2500 |
Висота даху вагона над верхом головки рейки, мм | 3060 |
Висота від підлоги до стелі в проході, мм | 2400 |
Висота дверного отвору у світлі, мм | 1300 |
База вагона, мм | 6400 |
База візка, мм | 1900 |
Діаметр колеса, мм | 700 |
Маса та наповнюваність вагона | |
Маса вагона при максимальному завантаженні, кг | 29000 |
Кількість місць для сидіння | 30 |
Швидкісні характеристики вагона | |
Максимальна швидкість вагона, км/год | не менше 55 |
Час розгону вагона до швидкості 40 км/год, з | 16 |
Максимальне прискорення, м/с2 | 1.8 |
Максимальний ухил, який долає вагон, ‰ | 90 |
Тягові електродвигуни | |
Тип тягового двигуна | ТАД 21 |
Потужність тягового двигуна, кВт | 50 |
Кількість тягових двигунів | 4 |
Максимальна частота обертання, об/хв | 4000 |
Напруга мережі живлення, В | 467 |
Коефіцієнт корисної дії, % | 91.7 |
Маса, кг | 350 |
Основні елементи комплекту тягового електроустаткування | |
Тяговий перетворювач | БСПТ-180 |
Блок гальмівних резисторів | БРТ-16-02 |
Реактор для зменшення радіоперешкод | ГІК-8Д |
Блок бортового електроживлення | ББЕ (на основі ІПТ-820/28-210) |
Блок захисний вимірювальний | Б3I-02 |