Трамвай. Подвижной состав. Tatra-T6A5
Описание | Перечень маршрутов | Схема маршрутов | Фотогалерея (359) | Новости по теме (10)
Работает на маршрутах: | 6, 12, 20, 23. [ Подробный перечень... ] [ Схема... ] |
---|---|
Обслуживаемых подразделениями: | КП "Жовтневе трамвайне депо", КП "Салтівське трамвайне депо" |
Історія моделі
Трамваї моделі Tatra-T6A5 виробляла компанія ČKD Tatra в 90-ті роки для транспортних підприємств Чехії та Словаччини. За своїм обладнанням вагони багато в чому аналогічні моделі T6B5, що випускалася з 1983 року для СРСР, однак мають інші габарити кузова, ідентичні габаритам вагонів Tatra-T5C5, які виготовлялися в 1978-1984 роках. для Будапешта. Необхідність зміни габаритів кузова вагона була викликана особливостями трамвайної мережі чеських та словацьких міст, для яких вагони T6B5 виявилися занадто громіздкими та не вписувалися в габарити трамвайних ліній. Саме тому випуск застарілих Tatra-T3SUCS для Чехословаччини тривав до 1989 року, тоді як модифікація T3SU для СРСР була знята з виробництва в 1987 році.
Кузов вагона Tatra-T6A5 коротший у порівнянні з кузовом Tatra-T6B5, проте ширина обох вагонів однакова. Тим не менш, візуально модель T6A5 виглядає вужчою, ніж модель T6B5, за рахунок скошених кінців кузова, і, як наслідок, більш вузьких торців вагона.
Вагони Татра-Т6А5 надходили в 90- і роки до п‘ятьох міст Чехії та Словаччини:
- Братислава (1991-1997 гг, 56 вагонів)
- Кошице (1992-1993 гг, 30 вагонів)
- Острава (1994-1998 гг., 38 вагонів)
- Прага (1995-1997 гг., 150 вагонів)
- Брно (1996 г., 20 вагонів)
Перші серії вагонів Tatra-T6A5 мало відрізнялися по комплектації від вагонів T6B5: вони мали аналогічні сидіння, двері, компонування та дизайн салону. Як і Tatra-T6B5, вагони 1991-1994 років. випуску було обладнано тяговими двигунами ТЕ-023. З 1995 року T6A5 стали комплектуватися тяговими двигунами ТЕ-026 і двостулковими прислонно-зсувними дверима. Замість зсувних кватирок, типових для вагонів Т6В5, з'явилися вужчі, відкидні. Також змінився дизайн салону і з'явилися більш комфортабельні сидіння з тканинною оббивкою. Нововведеннями на вагонах пізніх серій стали кондиціонер кабіни водія та електронні вказівники маршруту.
Крім серійних вагонів з ТІСК TV3 ČKD Tatra створила кілька експериментальних вагонів з урахуванням моделі Tatra-T6A5. Так, у 1997 році в Празі проходили випробування дослідні вагони з ТрСК TV14 (бортовий #0030) та ТІСК TV30 (бортовий #0032). Вагон #0030 також використовувався для тестування шумопоглинаючих технологій у конструкції візків. У квітні 2004 року обидва вагони були придбані компанією Pars Nova. Після встановлення обладнання, уніфікованого із серійними вагонами Tatra-T6A5, вони були продані Братиславі наприкінці 2005 року.
У 1998 році було зібрано дослідний вагон Tatra-T6A5.3 з візками вагона Tatra-T3 та ТрСК TV14. Передбачалося, що серійне виробництво подібних вагонів із використанням ходових частин списаних Tatra-T3 значно знизить їхню вартість та дозволить оновити празький трамвайний парк. Проте Транспортне підприємство Праги обрало більш дешевий варіант модернізації вагонів Tatra-T3 зі збереженням вихідного дизайну легендарної "т-трійки" (Tatra-T3R.P). Вагон Tatra-T6A5.3 залишився в єдиному екземплярі, надійшов на баланс Транспортного підприємства Праги та отримав бортовий номер #8600. Через недоліки конструкції він був списаний вже 2010 року.
У 2016 році празькі вагони Tatra-T6A5, вік яких досяг 20 років, почали виводити з експлуатації. Причиною цього був не технічний стан вагонів, а високий рівень підлоги в салоні. До початку 2021 року Транспортне підприємство Праги повністю припинило експлуатацію вагонів Tatra-T6A5 на регулярних пасажирських маршрутах, залишивши лише три вагони для роботи на музейній лінії №23. Більшість із 150 вагонів було розпродано в інші міста Східної Європи. Зокрема, 55 екс-празьких Tatra-T6A5 було придбано столицею Болгарії, Софією. Ще 28 вагонів купило чеське місто Брно. 27 вагонів надійшли у 2016-2021 роках. в Україну. Зокрема, десять празьких Т6А5 придбав Харків, вісім вагонів цієї моделі надійшли до Кам'янського та сім – до Києва. Ще два вагони, які призначалися для Кам'янського, було знищено у березні 2022 року внаслідок обстрілу російськими окупантами Салтівського трамвайного депо, на базі якого ці трамваї проходили капітальний ремонт. А восени 2022 року Прага відправила 15 вагонів Tatra-T6A5 як гуманітарну допомогу для Харкова.
Технічний опис вагонів Tatra-T6A5, що експлуатуються у Харкові.
Tatra-T6А5 – чотиривісний тридверний моторний трамвайний вагон, призначений для руху в одному напрямку. Кузов вагона сталевий, цільнозварний з прокатних і пресованих профілів з облицюванням з гладкого бляшаного листа. З внутрішньої сторони облицювання забезпечене антикорозійним і шумопоглинаючим покриттям. Підлога вагона виготовлена з водостійкої фанери, на яку наклеєне гумове покриття.
На вагоні Tatra-T6А5 встановлено чотири тягові електродвигуни ТЕ026 потужністю 46.8 кВт кожен. При цьому на одному ходовому візку розміщено два послідовно з'єднані тягові двигуни. Трамвай обладнаний тиристорно-імпульсною системою керування TV3. Для живлення низьковольтних ланцюгів вагона і підзарядки акумуляторних батарей використовується статичний перетворювач KD 2-UKSBR-DB. Пуско-гальмівні резистори винесені в окремий блок, розташований на даху вагона. Передбачено три гальмівні системи: електродинамічнa, механічнa та магніторейкова.
Система керування дозволяє експлуатувати вагон Tatra-T6А5 як поодинці, так і в складі поїздів за системою багатьох одиниць. Вагон обладнаний автоматичним трамвайним зчепленням Secheron, до складу якого входить як сам зчіпний пристрій, так і кабелі високовольтних і низьковольтних ланцюгів. Струмознімання здійснюється напівпантографом Stemmann, розгорнутим у зворотному напрямку (проти руху вагону).
Кабіна вагона відокремлена від пасажирського салону заскленою перегородкою зі зсувними дверима. Елементи керування вагоном розташовуються на двох пультах у кабіні водія: основному та допоміжному. Управління трамваєм здійснюється за допомогою контролера ручного типу. У кабіні є дві педалі, одна з яких управляє пісочницями, а друга - зовнішнім звуковим сигналом (дзвінком). Кабіна вагона тісніша в порівнянні з кабіною Tatra-T6B5 через інші габарити вагона. З цієї ж причини у вагоні невдало організовано доступ до ряду вузлів: наприклад, доступ до низьковольтної та допоміжної високовольтної контакторної рами можливий тільки на канаві, що значно ускладнює обслуговування та оперативний ремонт.
Пасажирський салон вагона Tatra-T6А5 обладнаний пластиковими сидіннями із тканинним покриттям. Вхідні двері відокремлені від крайніх сидінь скляними перегородками. Двостулкові двері прислонно-зсувного типу з електромеханічним приводом відчиняються назовні. Високі вікна забезпечують добрий огляд для пасажирів, що стоять. Вентиляція здійснюється природним чином за допомогою трьох вентиляційних люків на даху, а також відкидних кватирок. Салон опалюється електричними обігрівачами, що розташовані вздовж бічних стінок вагона. Внутрішнє освітлення салону здійснюється люмінесцентними світильниками. Вагон обладнаний інформаційною системою BUSE, що включно з програмуючим пристроєм, переднім, бічним та заднім електронними вказівниками маршруту та світлодіодним інформаційним таблом в салоні.
Tatra-T6A5 у Харкові
У 2016 році Харків придбав у Празі 10 вагонів Tatra-T6A5 1995-1996 років випуску (## 8607, 8610, 8612, 8618, 8623, 8631, 8634, 8644, 8649, 8729). Перший вагон (#8631) прибув до Харкова на початку березня 2016 року, до кінця того ж року з Праги було доставлено решту вагонів. Усі Т6А5 надійшли як машкомплекти для капітального ремонту із заміною кузова та електрообладнання харківських трамваїв Tatra-T6B5. Капітальний ремонт складався з кузовних робіт, а також ревізії обладнання вагона. Оригінальні візки, розраховані на празьку ширину колії (1435 мм), замінили візками харківських вагонів Tatra-T6B5 із шириною колії 1524 мм. Капітальний ремонт вагонів було проведено ТОВ "Технології електротранспорту" на базі КП "Салтівське трамвайне депо".
Перша пробна обкатка вагона Tatra-T6A5 у Харкові (вагон #8623, майбутній харківський #4532) відбулася 10 серпня 2016 року. На початку грудня 2016 року чотири вагони (## 4532, 4534, 4543, 4556) надійшли до КП "Жовтневе трамвайне депо". Пасажирська експлуатація трамваїв Tatra-T6A5 у Харкові розпочалася 6 грудня 2016 року, коли вагон #4532 вийшов на 12-й маршрут. У 10-х числах грудня на 6-й маршрут вийшли ще три вагони (## 4534, 4543, 4556). Але вже на початку січня 2017 року всі чотири вагони було переведено з Жовтневого до Салтівського депо. У міру проведення капітального ремонту на початку 2017 року було введено в експлуатацію ще п'ять вагонів (## 4519, 4520, 4523, 4547, 4563). Останнім, у липні 2018 року, на лінію вийшов вагон #4553 (колишній празький #8729).
Напівантографи на всіх харківських Т6А5, крім #4547, були замінені звичними пантографами вже в перші місяці їх експлуатації, а вагони ## 4523, 4553 та 4536 вийшли на лінію у Харкові вже з пантографом. Це пов'язано в першу чергу, з гіршим станом контактної мережі в нашому місті, порівняно з Прагою, що призводить до частих поломок дорогих напівпантографів.
До лютого 2022 року вагони Т6А5 працювали на всіх маршрутах КП "Салтівське трамвайне депо", крім 23-го та 26-го, оскільки на останніх експлуатацію одиночних вагонів було заборонено. Але все ж таки найчастіше вагони цієї моделі можна було зустріти на маршрутах №№ 8 і 27.
Більшість вагонів Т6А5 були серйозно пошкоджені у перші місяці російського вторгнення в Україну внаслідок обстрілу окупантами Салтівського трамвайного депо. Вціліли лише два вагони з десяти. Один із них, #4547, не зміг доїхати до "рідного" депо і залишився на території колишнього Комінтернівського депо разом із вагоном Т6B5 #4535 аж до відновлення трамвайного руху у місті у травні 2022 року. Другим вцілілим вагоном Т6А5 виявився #4563, який практично доїхав до свого депо 26 лютого, але не зміг заїхати у відкритий парк через відсутність напруги в мережі, і залишився стояти на проспекті Тракторобудівників. Лише завдяки щасливому випадку вагон не був пошкоджений під час обстрілів навколишньої території. Вагон був евакуйований із знеструмленої лінії на Салтівці у липні 2022 року, а у вересні того ж року вийшов на 8-й маршрут.
У вересні 2022 року стало відомо, що Прага планує передати Харкову як гуманітарну допомогу 20 списаних трамвайних вагонів, п'ятнадцять з них - моделі Tatra-T6A5 (##8611, 8637, 8658, 8670, 8679, 8651 8716, 8731, 8739, 8744, 8747, 8748). Нові вагони надійшли до Харкова протягом жовтня-листопада. Перший вагон нової партії, #8658, вийшов на лінію вже 10 листопада 2022 року. На відміну від 10 вагонів, що надійшли у 2016 році, вагони другої партії не проходять капітального ремонту перед початком експлуатації.
Станом на вересень 2024 року вагони Tatra-T6A5 експлуатуються на маршрутах №№ 6, 12, 20 та 23 і проходять обслуговування в Жовтневому трамвайному депо.
© Андрій Бутковський, 2017-2024
Технічна характеристика вагона Tatra-T6А5:
Габаритні розміри | |
---|---|
Довжина вагона, включно iз зчепленням, мм | 15640 |
Довжина кузова вагона, мм | 14700 |
Ширина кузова вагона, мм | 2500 |
Висота даху вагона над верхом головки рейки, мм | 3145 |
База візка, мм | 1900 |
База вагона, мм | 6700 |
Діаметр нового колеса, мм | 700 |
Ширина колії, мм | 1000/1435/1524 |
Маса та наповнюваність вагона (при компонуванні салону 1+2) | |
Маса порожнього вагона, кг | 18500 |
Маса вагона при максимальному завантаженні, кг | 30190 |
Номінальна місткість вагона, ос. | 116 |
в тому числі: | |
місць для сидіння | 31 |
місць для стояння (5 осіб /м2) | 85 |
Максимальна місткість вагона, ос. | 167 |
в тому числі: | |
місць для сидіння | 31 |
місць для стояння (8 осіб /м2) | 136 |
Тягові електродвигуни | |
Тип тягового двигуна | ТЕ 026 |
Потужність тягового двигуна, кВт | 46.8 |
Кількість тягових двигунів | 4 |
Загальна потужність тягових двигунів, кВт | 187.2 |
Номінальна напруга контактної мережі, В | 600 (+120; -200) |
Напруга ланцюгів керування, В | 24 |