Троллейбус. Подвижной состав. PTS 12
Описание | Перечень маршрутов | Схема маршрутов | Фотогалерея (710) | Новости по теме (23)
Работает на маршрутах: | 45, 46, 49, 51, 52, 53, 55, 58, 59. [ Подробный перечень... ] [ Схема... ] |
---|---|
Обслуживаемых подразделениями: | КП "Салтівське трамвайне депо", КП "Тролейбусне депо №3" |
Історія моделі
Тролейбус PTS-12 вироблявся українською компанією ТОВ "Політехносервіс" (м. Бровари Київської області) у 2019-2021 роках на основі кузовів МАЗ-203Т білоруського виробництва. ТОВ "Політехносервіс" був також постачальником системи керування для цих машин. У 2022 році на зміну білоруським кузовам прийшли кузови турецької компанії AKIA.
Перший PTS-12 було презентовано у Вінниці у травні 2019 року. Фактично йшлося про великовузлове складання з готового машкомплекту: білоруського тролебусного кузова МАЗ-203Т, обладнаного асинхронним тяговим електродвигуном 6ДТА.002.У2 латвійського виробництва та українською системою управління СТТ-01. Кінцеве складання тролейбуса, машкоплект для якого поставила фірма "Політехносервіс", здійснювалось на базі тролейбусного депо Вінницької транспортної компанії (ВТК). Тому тролейбус було презентовано у Вінниці як власну машину, PTS-12 "VinLine". Протягом 2019 року у Вінниці було зібрано ще три тролейбуси PTS-12.
Перші тролейбуси PTS-12 були обладнані базовою системою автономного ходу з максимальною дальністю поїздки 5 км, що унеможливлювало їх експлуатацію на регулярних маршрутах з ділянками без контактної мережі. Але вже наприкінці 2019 року у Вінниці розпочали збирання тролейбуса PTS-12 зі збільшеним автономним ходом. Ця машина була презентована у квітні 2020 року і мала запас автономного ходу за 20 км. Наступні тролейбуси PTS-12 для Вінницької транспортної компанії збиралися в аналогічній комплектації.
У тому ж 2020 році ТОВ "Політехносервіс" отримало своє найбільше, на сьогоднішній день, замовлення на 50 тролейбусів моделі PTS-12 для Харкова. Складання цих машин здійснювалося безпосередньо на підприємстві в Броварах у 2020-2021 роках.
У зв'язку з фактичним вступом Білорусі у війну проти України на боці Росії у лютому 2022 року фірма "Політехносервіс" відмовилася використовувати білоруські комплектуючі для збирання тролейбусів. Як заміну було обрано кузов турецької фірми AKIA. Тролейбус PTS із кузовом AKIA отримав нове позначення моделі, PTS-T12309. У 2022 році на момент публікації матеріалу фірма "Політехносервіс" вже отримала два замовлення на тролейбуси PTS-T12309: 5 машин для Вінниці та 5 – для Чернівців.
Технічний опис
PTS-12 — 12-метровий міський низькопідлоговий тролейбус із можливістю автономного ходу на відстань до 20 км. Кузов тролейбуса вагонного типу, зварний, суцільнометалевий, з використанням сталевих бічних панелей та пластикової передньої маски.
Як тяговий привод використовується асинхронний електродвигун змінного струму 6ДТА.002.1.У2 з номінальною потужністю 180 кВт. Система керування – IGBT з рекуперацією, виробництва компанії "Політехносервіс", розташована у контейнері на даху тролейбуса. Тягова літій-іонна батарея ЕТЗ номінальною потужністю 65 кВт також вироблена компанією "Політехносервіс". Тягова батарея знаходиться у відсіку під сидіннями по лівому борту тролейбуса. Перетворення вхідної постійної напруги 550 В у низьковольтну службову 24 В здійснюється статичним перетворювачем.
Передня підвіска залежна, двобаллонна. Задня підвіска – залежна, із чотирма пневмоелементами рукавного типу, чотирма гідравлічними телескопічними амортизаторами та двома регуляторами положення кузова. Тролейбус обладнаний електронною системою керування пневмопідвіскою з можливістю регулювання висоти рівня кузова та функцією кнілінгу.
Основна гальмівна система пневматична, двоконтурна, з роздільним приводом передньої та задньої осі, ABS та ASR. Запасна система - кожен із контурів робочої гальмівної системи. Стоянкове гальмо має механічний привід гальмівних механізмів коліс тягового мосту від пружинних енергоакумуляторів з пневматичним приводом. Також є допоміжна гальмівна система - електродинамічний гальмо, функцію якого виконує тяговий електродвигун.
У салон тролейбуса ведуть три двостулкові двері. Механізм відчинення дверей – пневматичний, обладнаний пристроєм, що перешкоджає затисканню пасажирів у дверях. При відчинених дверях рух тролейбуса блокується. Салон та кабіна водія обладнані кондиціонерами. Вікна із безпечного скла. Салон освітлюється люмінесцентними лампами. Вентиляція салону тролейбуса здійснюється через кватирки великої площі та люк в даху. Для обігріву салону встановлено чотири обігрівачі калориферного типу.
Тролейбуси PTS-12 у Харкові
У лютому 2020 року Харківська міська рада дала згоду комунальному підприємству "Салтівське трамвайне депо" на закупівлю 50 тролейбусів із збільшеним автономним ходом на умовах фінансового лізингу. Постачальником цих машин стала фірма "Політехносервіс" із міста Бровари Київської області. 18 серпня 2020 року перший тролейбус надійшов до Харкова для обкатки. Після низки пробних поїздок, зокрема й трасами маршрутів, що планувалися, тролейбус було повернуто на завод для налагодження. Але вже за два тижні, 12 вересня, він повернувся до Харкова. Перший харківський PTS-12 відрізнявся від наступних машин відсутністю кондиціонерів салону та кабіни водія; згодом кондиціонери було встановлено заводом влітку 2021 року.
Експлуатація тролейбусів PTS-12 у нашому місті розпочалася 22 жовтня 2020 року, коли на новий 48-й маршрут (Ст. м. "Героїв Праці" - Вул. Дружби Народів) вийшли перші чотири машини цієї моделі. До кінця 2020 року до міста надійшло вже 13 машин PTS-12, що дозволило відкрити ще один маршрут із бездротовою ділянкою, № 49 (Вул. Університетська – селище Жихор). Постачання продовжилися в 2021 році; остання, 50-та машина, прийшла до Харкова у 30-ті роковини Незалежності України 24 серпня 2021 року.
Протягом 2021 року було відкрито ще шість тролейбусних маршрутів із ділянками без контактної мережі (№№ 50-55), де почали використовуватися нові тролейбуси зі збільшеним автономним ходом. Ці маршрути були прокладені в такі віддалені райони міста, як П'ятихатки, Роганський житловий масив, селище Жуковського. Тролейбусні лінії в ці райони міста були заплановані ще 30-40 років тому, проте лише придбання тролейбусів із збільшеним автономним ходом дозволило пов'язати їх електротранспортом із центром чи найближчими станціями метро.
Харків став одним із перших міст України, де тролейбуси зі збільшеним автономним ходом набули такого поширення. Крім того, PTS-12 був новою моделлю "тролейбуса на батарейках". Не дивно, що в міру запуску нових маршрутів виявилися недоліки конструкції тролейбусів, найважливішим з яких був перегрів акумуляторної батареї при тривалих поїздках в автономному режимі, а також у літню пору року. Ця проблема стала особливо помітною після відкриття тролейбусного маршруту № 50 (Ст. м. "Університет" - П'ятихатки), який проїжджав більше половини своєї траси в автономному режимі. Тому у 2021 році харківські тролейбуси PTS-12 були обладнані додатковою системою охолодження високовольтної акумуляторної батареї, а остання партія нових машин надійшла у подібній комплектації вже з заводу.
PTS-12 знаходяться на балансі КП "Салтівське трамвайне депо", яке не має власних виробничих потужностей для обслуговування тролейбусів. Тому технічне обслуговування та випуск цих машин на маршрути здійснюється тролейбусними депо №№ 2 та 3. До початку російської агресії 24 лютого 2022 року маршрути були розподілені між депо таким чином: №№ 48, 49, 51, 52 – КП "Тролейбусне депо № 2", № 50, 53, 54, 55 - КП "Тролейбусне депо № 3". Відповідно, 2-е депо першим почало експлуатацію РТС-12 у жовтні 2020 року, а 3-е депо вперше випустило машини цієї моделі на лінію лише у квітні 2021 року, коли був відкритий маршрут № 50. Суворого закріплення машин за депо, що їх обслуговують, немає; PTS-12 часто передаються з одного депо до іншого залежно від потреби в машинах на маршрутах.
Усі харківські PTS-12, незалежно від депо, в якому вони обслуговуються, мають загальну серію бортових номерів (## 2701-2750). Тролейбуси забарвлені у стандартний для Харкова зелений колір із вставкою сірого кольору на передній масці. Кузовні панелі над вікнами перших трьох тролейбусів (## 2701-2703) були пофарбовані в чорний колір; в інших машин вони зелені.
Більшість тролейбусів PTS-12, які розміщувалися у 2-му тролейбусному депо, було пошкоджено під час обстрілу депо та прилеглого житлового масиву російськими окупантами 3 квітня 2022 року. Згодом більшість машин було відновлено; станом на грудень 2022 року на маршрути виходило 42 тролейбуси PTS-12 із 50-ти.
PTS-12 відіграли значну роль у забезпеченні пасажирських перевезень у місті під час війни. Так, вже 16 травня 2022 року, коли рух громадського транспорту було відновлено після майже тримісячної перерви, шість тролейбусів PTS-12 вийшли на 119 маршрут (Проспект Перемоги - Аеропорт). Надалі тролейбуси зі збільшеним автономним ходом прийшли на допомогу мешканцям тих районів, де контактну мережу було пошкоджено під час бойових дій. Зокрема, за рахунок ТУАХів вдалося відновити рух тролейбусів за маршрутами №№ 31, 45 і 46 кількома місяцями раніше, ніж було відновлено контактну мережу лініями на Роганський житловий масив та Північну Салтівку. Також протягом 2022 року було відновлено рух деякими маршрутами, що обслуговувалися ТУАХами ще до війни, зокрема, №№ 49, 51, 52, 53, 55.
© Андрій Бутковський, 2023
Технічна характеристика тролейбуса PTS-12:
Габаритні розміри | ||
---|---|---|
Довжина, мм | 12200 | |
Ширина, мм | 2550 | |
Висота, мм | 3700 | |
База, мм | 5420 | |
Передній звіс, мм | 2690 | |
Задній звіс, мм | 3380 | |
Колія передніх коліс, мм | 2101 | |
Колія задніх коліс, мм | 1889 | |
Маси та навантаження | ||
Маса спорядженого тролейбуса, кг | 11630 | |
Повна маса тролейбуса, кг | 18000 | |
Максимальне навантаження на передню вісь, кг | 6500 | |
Максимальне навантаження на задню вісь, кг | 11500 | |
Експлуатаційні характеристики | ||
Максимальна швидкість, км/год | 60 | |
Час прискорення до 45 км/год, с | 25 | |
Мінімальний радіус розвороту, м | 12,5 | |
Кількість місць для сидіння | 32 | |
Загальна кількість місць | 105 | |
Двигун | ||
Модель | ||
Тип | асинхронний | |
Напруга мережі, В | 600 | |
Потужність двигуна, кВт | 180 | |
Високовольтне електрообладнання | ||
Тяговий контейнер | СТТ-01 | |
Тягова акумуляторна батарея | ЕТЗ-01 | |
Тип ТАБ | Літій-іонна, 65 кВт | |
Номинальна напруга, В | 380 | |
Низьковольтне електрообладнання | ||
Статичний перетворювач | 550/27 В | |
Низьковольтна акумуляторна батарея | 6СТ-192А (6 шт) | |
Номинальна напруга, В | 24 | |
Ходова частина | ||
Передній міст | МАЗ 203067-3000012-10 | |
Задній (тяговий) міст | ZF AV 133.80 | |
Передавальне число тягового моста | 9,81 | |
Підвіска | залежна, пневматична | |
Шини | 275/70 R22,5 | |
Гальмівна система | ||
Рoбоча гальмівна система | пневматична, двоконтурна, з окремим приводом передньої та задньої осей | |
Стоянкова гальмівна система | гальмівні механізми заднього моста із приводом від пружинних енергоакумуляторів | |
Аварійна гальмівна система | контури робочої гальмівної системи | |
ABS | Knorr-Bremse |