Трамвай. Подвижной состав. Причіпні вагони типу "КП"

ОписаниеФотогалерея (10)

Історія моделі

В 1930 році Коломенський машинобудівний завод приступив до випуску чотиривісних причіпних вагонів типу "КП" (Коломенський Причіпний). Роком раніше той же Коломенський завод розпочав виробництво моторних вагонів типу "КМ" (Коломенський моторний); щоправда причепні вагони відрізнялися від моторних іншими габаритними розмірами, а також наявністю середніх двостулкових дверей.

Всього протягом 1930-1935 років було вироблено близько 350 причепних вагонів типу "КП", більшість з яких було поставлено до Москви, і лише 30 вагонів надійшли до Харкова. Окрім Коломенського заводу вагони типу "КП" будувалися також Сормовським заводом в місті Нижній Новгород. В перші повоєнні роки Москва роздала всі свої вагони "КП" різним містам СРСР; частина вагонів потрапила також і в Україну. Зокрема, "московські" вагони "КП" працювали в Запоріжжі, Горлівці, Євпаторії тощо. Вагони типу "КП" були виведені з експлуатації в бiльшості міст Радянського Союзу протягом 60-х років минулого століття.

Технічний опис

Насамперед вагони "КП" відрізнялися від інших трамваїв 20-х років збільшеною довжиною кузова. Кузов металево-дерев'яної конструкції був розташований на двох двовісних візках. Внутрішнє оздоблення салону було дуже простим: сидіння були дерев'яними, освітлення здійснювалося лампами розжарювання без плафонів, a опалення взагалі було відсутнє.

Дверей у "КП" було три - дві одиночні по краях і широкі здвоєні посередині. Двері відчинялися вручну, але мали синхронізуючий механізм. Коли пасажир відкривав одну зі стулок дверей, цей механізм автоматично приводив до руху іншу. Наявність середніх дверей була досить незвичною для типового радянського трамвайного вагона 30-х років, оскільки система оплати проїзду в міському транспорті до 60-х років передбачала, що пасажири, входячи через задні двері, зобов'язані сплатити за проїзд кондуктору, що сидить праворуч від дверей.

Вагони типу "КП" у Харкові.

1930 року в харківських газетах зявилася інформація, що Міськкомунгосп планує закупівлю нових трамвайних поїздів, які складатимуться з чотиривісних моторного та причепного вагонів високої місткості. Міська влада планувала придбати 250 подібних поїздів. Щоправда, ці плани одразу ж зіштовхнулися із суворою радянською дійсністю. Наступного, 1931 року, харківський Міськкомунгосп спробував розмістити замовлення на 30 моторних та 30 причепних вагонів коломенського заводу. Щодо моторних вагонів харків'яни одразу ж отримали відмову, адже заводу катастрофічно не вистачало електродвигунів для виконання замовлення. Замовлення на 30 причепних вагонів для Харкова хоча й було виконане, проте так і залишилося першим і останнім, адже радянська промисловість на той час не могла задовільнити навіть потреби Москви в чотиривісних вагонах.

Оскільки причепні вагони "КП" не були пристосовані для експлуатації з вагонам типу "Х", харківський вагоноремонтний завод проводив їх адаптацію для роботи в таких зчепках. Зокрема, на вагонах "КП" після надходження із заводу опускалися буфера та підбуферні скоби, а також встановлювалися зчепні пристрої власної конструкції.

Всі харківські вагони "КП" експлуатувалися в Ленінському трамвайному депо в зчепках з вагонами "Х". Вагони отримали паркові номери ## 101-130. Оскільки вагони "КП" не мали пультів керування, а їх двері розташовувалися лише з правого боку, вони не могли працювати на маршрутах з тупіковими кінцевими зупинками. Початково всі вагони "КП" працювали на кільцевих маршрутах №№ 8, 9, 10 та 11. У повоєнний період їх можна було зустріти на найнапруженіших маршрутах Ленінського депо, зокрема №№ 14, 15, 16 та 24, тому що їх місткість була більша, ніж у причіпних вагонів серії "М".

На базі вагона # 130 в 1953 році на ВАРЗі було створено пересувну тягову підстанцію, яка працювала до початку 60-х років. Інші вагони "КП" продовжували працювати на маршрутах до 1963-1964 років. Коли до Ленінського депо почали надходити великі партії нових РВЗ-6, причепи "КП", яким на той час було більше 30 років, були списані за лічені місяці.Цікаво, що серед останніх вагонів "КП", списаних 1964 року, в документації ХТТУ згадувався вагон з парковим номером # 131. Достеменно невідомо, чи це була помилка в документах, чи Харків дійсно отримав як мінімум один вагон "КП" з Москви наприкінці 40-х років.

Раму та візки вагона # 110 мали після списання у 1963 році передати на ВАРЗ для виготовлення пересувної гірки для розвантаження тролейбусів та трамваїв із залізничних платформ; чи було втілено сказане вище - невідомо. Один вагон "КП" після списання використовувався як тимчасовий диспетчерський пункт на кінцевій станції Лісопарк. П’ять списаних кузовів було передано Харківському політехнічному інституту, ймовірно для використання в якості побутових приміщень. Жоден харківський вагон "КП" не зберігся.

© Андрій Бутковський, Костянтин Марков, 2005-2024.

Джерела:

  1. Сайт "Московський трамвай";
  2. Сайт "Історія київського міського транспорту"
  3. Матеріали архіву ХКП "Міськелектротранс";
  4. Матеріали газети "За зразковий трамвай" ("Харківський електротранспорт").