Трамвай. Подвижной состав. Tatra-T6A5

ОписаниеПеречень маршрутовСхема маршрутовФотогалерея (351)Новости по теме (10)

Работает на маршрутах: 6, 12, 20. [ Подробный перечень... ] [ Схема... ]
Обслуживаемых подразделениями: КП "Жовтневе трамвайне депо", КП "Салтівське трамвайне депо"

Історія моделі

Трамваї моделі Tatra-T6A5 виробляла компанія ČKD Tatra в 90-ті роки для транспортних підприємств Чехії та Словаччини. За своїм обладнанням вагони багато в чому аналогічні моделі T6B5, що випускалася з 1983 року для СРСР, однак мають інші габарити кузова, ідентичні габаритам вагонів Tatra-T5C5, які виготовлялися в 1978-1984 роках. для Будапешта. Необхідність зміни габаритів кузова вагона була викликана особливостями трамвайної мережі чеських та словацьких міст, для яких вагони T6B5 виявилися занадто громіздкими та не вписувалися в габарити трамвайних ліній. Саме тому випуск застарілих Tatra-T3SUCS для Чехословаччини тривав до 1989 року, тоді як модифікація T3SU для СРСР була знята з виробництва в 1987 році.

Кузов вагона Tatra-T6A5 коротший у порівнянні з кузовом Tatra-T6B5, проте ширина обох вагонів однакова. Тим не менш, візуально модель T6A5 виглядає вужчою, ніж модель T6B5, за рахунок скошених кінців кузова, і, як наслідок, більш вузьких торців вагона.

Вагони Татра-Т6А5 надходили в 90- і роки до п‘ятьох міст Чехії та Словаччини:

- Братислава (1991-1997 гг, 56 вагонів)

- Кошице (1992-1993 гг, 30 вагонів)

- Острава (1994-1998 гг., 38 вагонів)

- Прага (1995-1997 гг., 150 вагонів)

- Брно (1996 г., 20 вагонів)

Перші серії вагонів Tatra-T6A5 мало відрізнялися по комплектації від вагонів T6B5: вони мали аналогічні сидіння, двері, компонування та дизайн салону. Як і Tatra-T6B5, вагони 1991-1994 років. випуску було обладнано тяговими двигунами ТЕ-023. З 1995 року T6A5 стали комплектуватися тяговими двигунами ТЕ-026 і двостулковими прислонно-зсувними дверима. Замість зсувних кватирок, типових для вагонів Т6В5, з'явилися вужчі, відкидні. Також змінився дизайн салону і з'явилися більш комфортабельні сидіння з тканинною оббивкою. Нововведеннями на вагонах пізніх серій стали кондиціонер кабіни водія та електронні вказівники маршруту.

Крім серійних вагонів з ТІСК TV3 ČKD Tatra створила кілька експериментальних вагонів з урахуванням моделі Tatra-T6A5. Так, у 1997 році в Празі проходили випробування дослідні вагони з ТрСК TV14 (бортовий #0030) та ТІСК TV30 (бортовий #0032). Вагон #0030 також використовувався для тестування шумопоглинаючих технологій у конструкції візків. У квітні 2004 року обидва вагони були придбані компанією Pars Nova. Після встановлення обладнання, уніфікованого із серійними вагонами Tatra-T6A5, вони були продані Братиславі наприкінці 2005 року.

У 1998 році було зібрано дослідний вагон Tatra-T6A5.3 з візками вагона Tatra-T3 та ТрСК TV14. Передбачалося, що серійне виробництво подібних вагонів із використанням ходових частин списаних Tatra-T3 значно знизить їхню вартість та дозволить оновити празький трамвайний парк. Проте Транспортне підприємство Праги обрало більш дешевий варіант модернізації вагонів Tatra-T3 зі збереженням вихідного дизайну легендарної "т-трійки" (Tatra-T3R.P). Вагон Tatra-T6A5.3 залишився в єдиному екземплярі, надійшов на баланс Транспортного підприємства Праги та отримав бортовий номер #8600. Через недоліки конструкції він був списаний вже 2010 року.

У 2016 році празькі вагони Tatra-T6A5, вік яких досяг 20 років, почали виводити з експлуатації. Причиною цього був не технічний стан вагонів, а високий рівень підлоги в салоні. До початку 2021 року Транспортне підприємство Праги повністю припинило експлуатацію вагонів Tatra-T6A5 на регулярних пасажирських маршрутах, залишивши лише три вагони для роботи на музейній лінії №23. Більшість із 150 вагонів було розпродано в інші міста Східної Європи. Зокрема, 55 екс-празьких Tatra-T6A5 було придбано столицею Болгарії, Софією. Ще 28 вагонів купило чеське місто Брно. 27 вагонів надійшли у 2016-2021 роках. в Україну. Зокрема, десять празьких Т6А5 придбав Харків, вісім вагонів цієї моделі надійшли до Кам'янського та сім – до Києва. Ще два вагони, які призначалися для Кам'янського, було знищено у березні 2022 року внаслідок обстрілу російськими окупантами Салтівського трамвайного депо, на базі якого ці трамваї проходили капітальний ремонт. А восени 2022 року Прага відправила 15 вагонів Tatra-T6A5 як гуманітарну допомогу для Харкова.

Технічний опис вагонів Tatra-T6A5, що експлуатуються у Харкові.

Tatra-T6А5 – чотиривісний тридверний моторний трамвайний вагон, призначений для руху в одному напрямку. Кузов вагона сталевий, цільнозварний з прокатних і пресованих профілів з облицюванням з гладкого бляшаного листа. З внутрішньої сторони облицювання забезпечене антикорозійним і шумопоглинаючим покриттям. Підлога вагона виготовлена з водостійкої фанери, на яку наклеєне гумове покриття.

На вагоні Tatra-T6А5 встановлено чотири тягові електродвигуни ТЕ026 потужністю 46.8 кВт кожен. При цьому на одному ходовому візку розміщено два послідовно з'єднані тягові двигуни. Трамвай обладнаний тиристорно-імпульсною системою керування TV3. Для живлення низьковольтних ланцюгів вагона і підзарядки акумуляторних батарей використовується статичний перетворювач KD 2-UKSBR-DB. Пуско-гальмівні резистори винесені в окремий блок, розташований на даху вагона. Передбачено три гальмівні системи: електродинамічнa, механічнa та магніторейкова.

Система керування дозволяє експлуатувати вагон Tatra-T6А5 як поодинці, так і в складі поїздів за системою багатьох одиниць. Вагон обладнаний автоматичним трамвайним зчепленням Secheron, до складу якого входить як сам зчіпний пристрій, так і кабелі високовольтних і низьковольтних ланцюгів. Струмознімання здійснюється напівпантографом Stemmann, розгорнутим у зворотному напрямку (проти руху вагону).

Кабіна вагона відокремлена від пасажирського салону заскленою перегородкою зі зсувними дверима. Елементи керування вагоном розташовуються на двох пультах у кабіні водія: основному та допоміжному. Управління трамваєм здійснюється за допомогою контролера ручного типу. У кабіні є дві педалі, одна з яких управляє пісочницями, а друга - зовнішнім звуковим сигналом (дзвінком). Кабіна вагона тісніша в порівнянні з кабіною Tatra-T6B5 через інші габарити вагона. З цієї ж причини у вагоні невдало організовано доступ до ряду вузлів: наприклад, доступ до низьковольтної та допоміжної високовольтної контакторної рами можливий тільки на канаві, що значно ускладнює обслуговування та оперативний ремонт.

Пасажирський салон вагона Tatra-T6А5 обладнаний пластиковими сидіннями із тканинним покриттям. Вхідні двері відокремлені від крайніх сидінь скляними перегородками. Двостулкові двері прислонно-зсувного типу з електромеханічним приводом відчиняються назовні. Високі вікна забезпечують добрий огляд для пасажирів, що стоять. Вентиляція здійснюється природним чином за допомогою трьох вентиляційних люків на даху, а також відкидних кватирок. Салон опалюється електричними обігрівачами, що розташовані вздовж бічних стінок вагона. Внутрішнє освітлення салону здійснюється люмінесцентними світильниками. Вагон обладнаний інформаційною системою BUSE, що включно з програмуючим пристроєм, переднім, бічним та заднім електронними вказівниками маршруту та світлодіодним інформаційним таблом в салоні.

Tatra-T6A5 у Харкові

У 2016 році Харків придбав у Празі 10 вагонів Tatra-T6A5 1995-1996 років випуску (## 8607, 8610, 8612, 8618, 8623, 8631, 8634, 8644, 8649, 8729). Перший вагон (#8631) прибув до Харкова на початку березня 2016 року, до кінця того ж року з Праги було доставлено решту вагонів. Усі Т6А5 надійшли як машкомплекти для капітального ремонту із заміною кузова та електрообладнання харківських трамваїв Tatra-T6B5. Капітальний ремонт складався з кузовних робіт, а також ревізії обладнання вагона. Оригінальні візки, розраховані на празьку ширину колії (1435 мм), замінили візками харківських вагонів Tatra-T6B5 із шириною колії 1524 мм. Капітальний ремонт вагонів було проведено ТОВ "Технології електротранспорту" на базі КП "Салтівське трамвайне депо".

Перша пробна обкатка вагона Tatra-T6A5 у Харкові (вагон #8623, майбутній харківський #4532) відбулася 10 серпня 2016 року. На початку грудня 2016 року чотири вагони (## 4532, 4534, 4543, 4556) надійшли до КП "Жовтневе трамвайне депо". Пасажирська експлуатація трамваїв Tatra-T6A5 у Харкові розпочалася 6 грудня 2016 року, коли вагон #4532 вийшов на 12-й маршрут. У 10-х числах грудня на 6-й маршрут вийшли ще три вагони (## 4534, 4543, 4556). Але вже на початку січня 2017 року всі чотири вагони було переведено з Жовтневого до Салтівського депо. У міру проведення капітального ремонту на початку 2017 року було введено в експлуатацію ще п'ять вагонів (## 4519, 4520, 4523, 4547, 4563). Останнім, у липні 2018 року, на лінію вийшов вагон #4553 (колишній празький #8729).

Напівантографи на всіх харківських Т6А5, крім #4547, були замінені звичними пантографами вже в перші місяці їх експлуатації, а вагони ## 4523, 4553 та 4536 вийшли на лінію у Харкові вже з пантографом. Це пов'язано в першу чергу, з гіршим станом контактної мережі в нашому місті, порівняно з Прагою, що призводить до частих поломок дорогих напівпантографів.

До лютого 2022 року вагони Т6А5 працювали на всіх маршрутах КП "Салтівське трамвайне депо", крім 23-го та 26-го, оскільки на останніх експлуатацію одиночних вагонів було заборонено. Але все ж таки найчастіше вагони цієї моделі можна було зустріти на маршрутах №№ 8 і 27.

Більшість вагонів Т6А5 були серйозно пошкоджені у перші місяці російського вторгнення в Україну внаслідок обстрілу окупантами Салтівського трамвайного депо. Вціліли лише два вагони з десяти. Один із них, #4547, не зміг доїхати до "рідного" депо і залишився на території колишнього Комінтернівського депо разом із вагоном Т6B5 #4535 аж до відновлення трамвайного руху у місті у травні 2022 року. Другим вцілілим вагоном Т6А5 виявився #4563, який практично доїхав до свого депо 26 лютого, але не зміг заїхати у відкритий парк через відсутність напруги в мережі, і залишився стояти на проспекті Тракторобудівників. Лише завдяки щасливому випадку вагон не був пошкоджений під час обстрілів навколишньої території. Вагон був евакуйований із знеструмленої лінії на Салтівці у липні 2022 року, а у вересні того ж року вийшов на 8-й маршрут.

У вересні 2022 року стало відомо, що Прага планує передати Харкову як гуманітарну допомогу 20 списаних трамвайних вагонів, п'ятнадцять з них - моделі Tatra-T6A5 (##8611, 8637, 8658, 8670, 8679, 8651 8716, 8731, 8739, 8744, 8747, 8748). Нові вагони надійшли до Харкова протягом жовтня-листопада. Перший вагон нової партії, #8658, вийшов на лінію вже 10 листопада 2022 року. На відміну від 10 вагонів, що надійшли у 2016 році, вагони другої партії не проходять капітального ремонту перед початком експлуатації.

Станом на травень 2024 року вагони Tatra-T6A5 експлуатуються на маршрутах №№ 6, 12 та 20 та проходять обслуговування в Жовтневому трамвайному депо.

© Андрій Бутковський, 2024



Технічна характеристика вагона Tatra-T6А5:

Габаритні розміри
Довжина вагона, включно iз зчепленням, мм 15640
Довжина кузова вагона, мм 14700
Ширина кузова вагона, мм 2500
Висота даху вагона над верхом головки рейки, мм 3145
База візка, мм 1900
База вагона, мм 6700
Діаметр нового колеса, мм 700
Ширина колії, мм 1000/1435/1524
Маса та наповнюваність вагона (при компонуванні салону 1+2)
Маса порожнього вагона, кг 18500
Маса вагона при максимальному завантаженні, кг 30190
Номінальна місткість вагона, ос. 116
в тому числі:  
місць для сидіння 31
місць для стояння (5 осіб /м2) 85
Максимальна місткість вагона, ос. 167
в тому числі:  
місць для сидіння 31
місць для стояння (8 осіб /м2) 136
Тягові електродвигуни
Тип тягового двигуна ТЕ 026
Потужність тягового двигуна, кВт 46.8
Кількість тягових двигунів 4
Загальна потужність тягових двигунів, кВт 187.2
 
Номінальна напруга контактної мережі, В 600 (+120; -200)
Напруга ланцюгів керування, В 24