Метро. Станции и сооружения. Станция "Перемога"
[ Общие сведения | История | Хроника | Схемы | Станции и сооружения | Подвижной состав | Статистика | Аудио | Документы, книги, публикации | Контакты ]
Описание | Маршруты городского транспорта | Фотогалерея (17) | Новости по теме (355)
>> К списку станций << | ||
Линия: | Олексіївська лінія |
---|---|
Дата открытия: | 25.08.2016 |
Проектное название: | Проспект Перемоги |
Архитекторы: | Чечельницький П., Чечельницький С., Карпенко I. |
Инженеры: | Денисюк Р., Коба Л., Кокошко Д. |
Художники: | Моргунов І., Єрофєєва О. |
Тип станции: | Колонная, Мелкого заложения |
Количество вестибюлей: | 2 |
Мобильная связь: | Kyivstar, Vodafone |
Первый/последний поезд до станции: | |
: | 5:35 / 21:33 |
Маршруты городского транспорта : | (просмотреть более подробный перечень...) |
Трамвай: | 20 |
Троллейбус: | 2, 40, 58 |
Автобус: | 63 |
Будівництво станції "Перемога" почалося 1992 року одночасно з будівництвом станцій «Ботанічний сад», «23 Серпня» та «Олексіївська», але роботи багаторазово зупинялися через відсутність фінансування. Після відкриття станції "Олексіївська" у грудні 2010 року "Перемога" залишалася останньою недобудованою станцією північного радіусу Олексіївської лінії. Планувалося, що станцію буде відкрито до футбольного чемпіонату "Євро-2012", але проблеми з фінансуванням будівництва вкотре внесли свої корективи, відсунувши термін відкриття станції ще на 4 роки. Обкатка нової ділянки поїздами без пасажирів розпочалася з 2 серпня 2016 року. 19 серпня відбулася урочиста церемонія відкриття станції за участю Президента України. Однак через бюрократичну формальність (відсутність дозволу Кабінету міністрів на введення станції в експлуатацію) станцію було відкрито для пасажирів лише 25 серпня о 15:00.
Проектна назва нової станції була "Проспект Перемоги", але у січні 2011 року міською владою було ухвалено рішення змінити назву станції на "Перемога".
Станція "Перемога" двоярусна, колонного типу, неглибокого залягання. Особливістю станції є розташування підземних переходів не в торцях станції, а над сходовими маршами, що з'єднують вестибюлі з платформою. За рахунок такого рішення вдалося скоротити відстань між підземними переходами на поверхні, максимально наблизивши обидва переходи, що проходять під проспектом Людвіга Свободи, до перехрестя з проспектом Перемоги. Обидва переходи над станційною залою мають засклені "вітрини", що дозволяють оглядати центральну залу станції з висоти переходу по центральній осі. Над станційними коліями з обох боків розташовані засклені балкони, в одному з яких знаходяться службові приміщення, а в другому проходить пішохідний перехід під проспектом Перемоги. Останній, на відміну від подібного переходу на станції "Університет", відкритий для пішоходів цілодобово.
Оформлення станції виконано у червоно-білих тонах та присвячено тематиці визволення Харкова від німецьких загарбників. Колони виконані у формі смолоскипів, у нижній частині облицьовані червоним гранітом, а у верхній покриті білим мармуром та штукатуркою. Конструктивно вони являють собою прямі чавунні труби діаметром 40 см, покриті каркасом та заповнені залізобетоном. Відстань між колонами було збільшено з 6 м до 7,6 м, що дозволило зменшити їхню загальну кількість. Крайні колони в кінцях платформи здвоєні, тому що в цих місцях знаходиться деформаційний шов станції. Колійні стіни облицьовані білим турецьким мармуром та чорним гранітом габро. Підлога викладена коричневим гранітом, області навколо колон – сірим та чорним гранітом габро.
Над сходами, що ведуть із вестибюлів на перон, знаходяться художні панно "Вінок Перемоги", також присвячені перемозі у Другій Світовій війні. На них зображені вінки з дубового та лаврового листя, а також гілки бузку, які харків'яни дарували солдатам, що поверталися з війни 1945 року. Панно виконані з мідних пластин, покритих емаллю за технологією гарячого випалу. Освітлення станції забезпечують прямокутні світлодіодні панелі підвішені за стропи до стелі.
Згідно з проектом оформлення станції "Перемога", затвердженим у 2011 році, планувалося використати ордена Великої Вітчизняної війни як елементи декору нової станції. Так, радянські ордени Слави та Перемоги мали стати частиною декоративних панно у вестибюлях, ще чотири ордени планували розмістити на колійних стінах. У 2015 році у зв'язку з ухваленням закону про декомунізацію було прийнято рішення відмовитися від використання радянської символики в оформленні нової станції. У кінцевому варіанті на колійних стінах розмістили стилізовані написи з назвою станції на тлі мозаїки з бузкових квіток, складених у формі смолоскипів. На відміну від інших станцій Харківського метрополітену, назва станції "Перемога" на колійних стінах виконана безпосередньо в мармурі. Через те, що назва станції викладена досить великими елементами, навігацію по лінії розташували осторонь, таким чином вперше порушивши принцип розміщення стрілочних покажчиків під назвою.
"Перемога" стала першою станцією Харківського метрополітену, обладнаною ліфтами для інвалідів. На платформі станції привертає увагу прозора ліфтова шахта з двома кабінками, яка веде у перехід на балкон станції. Ще два ліфтові підіймачи вбудовані в надземні виходи, що ведуть з підземного переходу на поверхню у бік супермаркету "Клас" (336-й мікрорайон) та до 338-го мікрорайону. Іншим нововведенням при будові станції стало укладання безшумних колій за польською технологією з шумопоглинаючими прокладками, які знімають вібрацію та шум рухомого складу при русі.
Довгий час у плани будівництва станції "Перемога" входило також і будівництво депо, яке мало стати в дію одночасно зі станцією. Для депо 3-oї лінії було виділено ділянку за Кільцевою дорогою у напрямку Малої Данилівки. Але через відсутність належного фінансування від будівництва депо Олексіївської лінії поки що довелося відмовитись. Замість нього були побудовані подовжені тунелі у бік майбутнього депо, в яких розмістився пункт технічного обслуговування та нічного відстою розрахований на два склади та обладнаний оглядовими ямами, призначеними для прискореної діагностики та ремонту вагонів.
Станція "Перемога" розташована в центрі Олексіївського житлового масиву на перетині проспектів Людвіга Свободи та Перемоги. В безпосередній близькості від станції метро знаходяться кілька великих торгових центрів, поліклініка, студентське містечко, зупинки трамвая, тролейбуса та автобуса. Значна частина багатоповерхової забудови Олексіївського житлового масиву лежить у межах пішохідної доступності до цієї станції метро. У перспективі біля станції метро має з'явитися автостанція для приміських та міжміських автобусів.
© Андрій Бутковський, 2016-2023
Відеоматеріали:
- «Перемога» – станція метро, яку будували 24 роки. Радіо Свобода Україна;
- Презентація станції метро Перемога та перспективи метрополітену у Харкові. Громадське Харків;
- Станция метро «Победа». С 2011 года никак не «победим». Корінь в квадраті;
- Станция метро «Победа». Готовность 53 процента. Kharkov News;