Метро. Станции и сооружения. Станция "Київська"
[ Общие сведения | История | Хроника | Схемы | Станции и сооружения | Подвижной состав | Статистика | Аудио | Документы, книги, публикации | Контакты ]
Описание | Маршруты городского транспорта | Фотогалерея (6) | Новости по теме (29)
<< На станцию "Ярослава Мудрого" | >> К списку станций << | На станцию "Академіка Барабашова" >> |
Линия: | Салтівська лінія |
---|---|
Дата открытия: | 10.08.1984 |
Архитекторы: | Співачук В., Чечельницький П., Перепелиця О., Карпенко I. |
Инженеры: | Варич А., Денисюк Р. |
Художники: | Ганжа П., Чернова Н. |
Тип станции: | Односводчатая, Мелкого заложения |
Количество вестибюлей: | 1 |
Мобильная связь: | Kyivstar, Vodafone |
Маршруты городского транспорта : | (просмотреть более подробный перечень...) |
Трамвай: | 16, 16-А |
Автобус: | 47, 241, 272 |
Ближайшие конечные остановки городского транспорта : | Ст. м. "Київська" |
Станція "Київська" склепінчаста, неглибокого закладення, розташована в однойменному адміністративному районі міста посеред житлового району Журавлівка, що забудований переважно одноповерховими індивідуальними будинками.
Будівництво станції почалося в 1978 році і велося відкритим способом. Оскільки станція знаходиться у заплавній частині ріки Харків, її будівництво проходило в складних гідрогеологічних умовах. Для водозниження у котловані були застосовані голкофільтрувальні установки. В основі станції було вкладено додаткові шари гідроізоляційного матеріалу, а також бетону та піску. Прилеглі до станції тунелі також були побудовані відкритим способом з цільносекційних блоків.
Конструктивну схему станції "Київська" розробляв інститут "Харківметропроект". Конструкція станції має деякі відмінності від склепінчастих станцій першої лінії Харківського метрополітену. Зокрема, нижня частина склепіння, яка утворює стіни, виконана не з монолітного залізобетону, а зі збірних залізобетонних елементів вагою по 10 тон кожний. Збірні блоки конструктивно виконані як прохідні канали та використовуються для прокладання кабелів та інших комунікацій. Верхня частина склепіння виконана стандартним способом із монолітного залізобетону за допомогою пересувної металевої опалубки з виконаним на її поверхні рельєфом склепіння, що відповідає архітектурному задуму. Арматуру для склепіння зварювали не на опалубці в котловані, а на будівельному майданчику, розділивши на триметрові сегменти, а потім опускали на опалубку за допомогою крана.
Оформлення станції присвячене столиці України, місту Києву. Oригінальнa композиція склепіння з дугоподібними сегментами нагадує риб'ячу луску або кольчугу воїна часів Київської Русі. Підлога викладена з червоно-коричневого граніту Капустянського родовища Житомирської області. Край платформи викладений гранітом сірого кольору та відокремлений дугоподібною лінією із білого мармуру в єдиному ритмі з оформленням склепіння. Дизайн підлоги доповнюють візерунки у вигляді великих квіток, викладених із чорного лабрадориту та білого мармуру.
Колійні стіни оздоблені білим мармуром «Коєлга» уральського родовища. Цоколь стін оздоблений світло-сірим гранітом. Тему історії Києвa розвивають монументально-декоративні композиції у вигляді арок, розташованих вздовж колійних стін: по тринадцять вздовж кожної. Ці витвори мистецтва були створені заслуженими художниками України Петром Ганжею та Наталією Черновою з рельєфних фаянсових елементів виробництва Будянського фаянсового заводу. Серед них – барельєфи "Софія Київська", "Золоті ворота" "Місто-герой Київ", "1500 років Києву" та інші. Кожна композиція в арці оточена розписом із квітів українських полів та степів.
Назва станції на колійних стінах також була виконана керамічними літерами "давньоруським" шрифтом, проте російською, а не українською мовою. 2023 року в зв'язку з необхідністю дотримання норм законодавства України було виконано дерусифікацію цих написів. Макети нових літер напису, виконаного українською мовою, були розроблені українським архітектурним бюро "balbek bureau" згідно з архівними фотоматеріалами та геометрією існуючого зразка; виробництво та монтаж написів було профінансовано за рахунок благодійних внесків.
Люстри на станції "Київська" мають форму квітки та нагадують старовинні люстри палаців доби Київської Русі. Ці люстри були виготовлені із сталі на Харківському заводі імені Шевченка. Світильники розташовані в три яруси та стилізовані під смолоскипи або свічки. Спочатку на кожній лампі було по два плафони, проте через крихкість і необережне поводження вони часто розбивалися, тому з 90-х років залишилося по одному плафону на лампі.
Станція "Київська" вирізняється особливою красою, витонченою та оригінальною архітектурою. Не випадково поряд зі "Спортивною" вона стала своєрідним символом харківського метро та неодноразово фотографувалася для рекламних проспектів, листівок та фотоальбомів. Крім того, макети станції експонувалися у залі музею метрополітену та на виставці в інституті "Харківметропроект".
Станція розташована на перетині вулиць Шевченка та Матюшенка. Поруч проходить кілька трамвайних та автобусних маршрутів. "Київська" має два вестибюлі, але виходи на поверхню ведуть лише з одного. Недоліком підземного переходу є слабка розгалуженість, внаслідок чого пасажирам, щоб потрапити до зупинок наземного транспорту, необхідно перейти через жваві магістралі. З другого вестибюлю були запроектовані виходи у бік 23-oї дитячої поліклініки та Петропавлівської церкви, але ці задуми так і не були здійснені. В серпні 2024 року в цьому вестибюлі відкрився сервісний центр МВС, в якому було обладнано екзаменаційний клас на 10 місць для складання теоретичного іспиту на отримання прав. Завдяки своєму розташуванню в підземному вестибюлі станції метро сервісний центр продовжує працювати також під час повітряних тривог.
© Андрій Бутковський, 2005-2023
Відеоматеріали:
- Харьков 1999 год. Три станции Салтовской линии метро. Прогулка по трём станциям - "Университет", "Пушкинская" и "Киевская", Салтовской линии метро города Харькова. Відеоканал KruchinaFILM;