Метро. Станции и сооружения. Електродепо "Немишлянське" ТЧ-1
[ Общие сведения | История | Хроника | Схемы | Станции и сооружения | Подвижной состав | Статистика | Аудио | Документы, книги, публикации | Контакты ]
Описание | Фотогалерея (70) | Новости по теме (46)
Линия: | Холодногірсько-Заводська лінія |
---|---|
Дата открытия: | 30.07.1975 |
У процесі проектування Харківського метрополітену постало питання щодо розміщення електродепо для першої лінії. Було запропоновано декілька майданчиків. Найбільш вірогідними кандидатами на цю роль були парк ім. Артема (нині - парк Машинобудівників) та селище Євгенівка, розташоване за турбінним заводом. Зрештою вибір припав на селище, і на місці 110 одноповерхових будинків, що потрапили під знесення, 1974 року почали зводити корпуси електродепо. Будівництво вели фахівці тресту "Південтрансбуд", очолюваного І. Г. Головченко. До 30 липня 1975 р., коли з депо на обкатку вийшов перший поїзд, який вів машиністо В. Н. Петров, всі будівельно-монтажні та пусконалагоджувальні роботи були закінчені. Перша черга депо складалася із 16 канав, 14 з яких були розраховані на 2 п'ятивагонні потяги, а дві - відведені під ремонтну ділянку.
Першим начальником Служби рухомого складу Харківського метрополітену, а саме так називалося тоді депо та його колектив, був В. І. Куліченко, головним інженером – О. Ф. Демченко, начальником цеху експлуатації – О. С. Ольховський.
Перші вагони почали надходити до Харкова ще у жовтні 1974 року. З них формувалися 4-вагонні потяги; наприкінці 1975 року у депо налічувалося 77 вагонів серії Еж3.
На момент введення в експлуатацію другої пускової ділянки харківського метро (серпень 1978 р.) закінчено будівництво ще одного відстійно-ремонтного прольоту (3 канави), що дозволило додатково розмістити ще 6 п'ятивагонних потягів. На лінії в цей час курсували вже 5-вагонні поїзди.
У 1984 році для обслуговування щойно збудованої Салтівської лінії було введено в експлуатацію нове електродепо. Тому Служба рухомого складу була перетворена на два самостійні підрозділи - ТЧ-1 "Московський" (нині - "Немишлянське") та ТЧ-2 "Салтівське", куди з першого поступово було передано деякі види ремонтів.
1991 року Харківський метрополітен став полігоном для впровадження нового типу рухомого складу з тиристорно-імпульсною системою керування (ТІСК). Фахівці депо успішно справили з поставленим завданням, і в серпні 1992 р. перший потяг з вагонів серії 81-718/719 (0250-0700-0702-0701-0251) вийшов на Холодногірсько-заводську лінію. В подальшону вісім таких поїздів екплуатувалися на Олексіївській лінії.
До 2022 року колектив депо займався обслуговуванням рухомого складу Холодногірсько-Заводської та Олексіївської лінії, а також виконував планові поточні ремонти та огляди. Для відстою та ремонту рухомого складу були призначені 17 канав. Ще дві канави займала вагоноремонтна ділянка. Колійний розвиток включав 31 стрілку з керованим електроприводом. На території депо є обкатувальна гілка, розворотне коло (трансбордер) та сполучна гілка ("гейт") до під'їзних колій залізничної станції Харків-Слобідський. Депо з'єднується зі станцією "Турбоатом" двоколійною сполучною гілкою.
До електродепо "Немишлянське" було приписано 218 вагонів, у тому числі вагон-лабораторія СЦБ (#5918) та колієвимірювач (#2302). Рухомий склад був представлений наступними моделями: Еж3, Ем508Т, 81-714/717, 81-714.5/717.5, 81-718/719, а також невелика кількість мотовозів та господарських поїздів.
Нажаль, електродепо "Немишлянське" зазнало серйозних пошкоджень внаслідок ракетних ударів російських окупантів. Влітку 2022 року двома ракетними обстрілами було зруйновано головний виробничий корпус депо. Пошкоджень зазнали 42 вагони, деякі з них вже не підлягають відновленню, зокрема й вагон-колієвимірювач. Внаслідок іншого обстрілу в червні 2024 року пошкоджень зазнала адміністративна будівля депо.
© Андрій Рибка, Андрій Бутковський, 2005-2025
Відеоматеріали:
- Харьков 1974 год. Метро ударным темпом. Відеоканал KruchinaFILM;
- Харьков. 1984 год. Машинисты метро. Невеликий ролик з машиністами Московське депо. Харків, літо 1984 рік. Відеоканал KruchinaFILM;
- Харьков 1999 год. Вагоны ТИСУ. Московское депо. Робочі матеріали фільму "Метро 21 століття" 1999 рік. Відеоканал KruchinaFILM;