Метро. Станции и сооружения. Станция "Майдан Конституції"
Общие сведенияИсторияХроникаСхемыСтанции и сооруженияПодвижной составСтатистикаАудиоДокументы, книги, публикацииКонтакты ]

ОписаниеМаршруты городского транспортаФотогалерея (11)Новости по теме (128)

<< На станцию "Центральний ринок" >> Пересадка на станцию "Історичний музей" <<
>> К списку станций <<
На станцию "Левада" >>


Линия: Холодногірсько-Заводська лінія
Дата открытия: 23.08.1975
Проектное название: Центр
Бывшее название: Радянська (до 20.11.2015)
Архитекторы: Співачук В., Краснолобов Н., Нікулін Ю., Чечельницький П.
Инженеры: Бочікашвілі П., Крук Ю., Товалюк В.
Художник: Сова Д.
Тип станции: Пилонная, Глубокого заложения
Количество вестибюлей: 1
Количество эскалаторов: 3
Мобильная связь: Kyivstar, Vodafone
Первый/последний поезд до станции:  
Індустріальна: 05:38 / 21:42
Холодна Гора: 05:47 / 21:43
Маршруты городского транспорта :(просмотреть более подробный перечень...)
Трамвай: 3, 6
Троллейбус: 11, 40, 55, 58
Автобус: 29, 272
Ближайшие конечные остановки городского транспорта :Майдан Конституції, Ст. м. "Майдан Конституції"

Станція "Майдан Конституції" (до листопада 2015 р. - "Радянська") знаходиться в історичному центрі міста під однойменним майданом. Спочатку її передбачалося побудувати в районі ресторану "Центральний", але через несприятливі гідрогеологічні умови остаточним проектом було затверджено розташування станції у верхній частині майдану Конституції. Нове місцеположення станції стало істотним аспектом у формуванні міської структури. Раніше роль міського центру виконував майдан Рози Люксембург (нині – Павлівський), де сходилися основні маршрути громадського транспорту, були розташовані численні магазини й установи. Після відкриття першої черги метрополітену очільна роль закріпилася за майданом Радянської України (нині – Конституції).

Станція "Майдан Конституції" побудована згідно з типовим проектом пілонної станції глибокого закладання. Композиційний та архітектурний задум оформлення станції пов'язаний з історією та архітектурою майдану. Біломраморні пілони та світло-рожеві колійні стіни станції, оздоблені узбекистанським мармуром "Газган", гармонують із темно-червоною підлогою з гранітних полірованих плит та цоколем колійних стін, оздобленим коричневим мармуром.

До кінця 1985 року станційні зали були освітлені ошатними світильниками зіркоподібної форми, виготовленими з алюмінію та шкла, які були підвішені групами посередині склепінь центрального та бокових залів. Проте ці світильники виявилися дуже важкими в обслуговуванні, тому замість них були встановлені нові плафони, виконані у вигляді ряду білих металевих пластин ромбовидної форми, над якими знаходяться лампи денного світла.

У південному торці станції розташований тристрічковий ескалатор типу ЛТ-3, що веде до вестибюлю. Стіни вестибюля оздоблені світло-рожевим мармуром, підлога вистелена плитами з червоного та чорного граніту. Дві грибоподібні колони підтримують стелю вестибюля. Вони оздоблені мармуровими плитами – знизу темними, вище – сірими, з переходом у світлі тони. Вестибюль освітлюється люмінесцентними лампами, встановленими у світлових отворах стелі. Його площа складає понад 500 квадратних метрів. Наприкінці 2009 року у вестибюлі станції та в переході до станції "Історичний музей" з'явилися оригінальні зони відпочинку: кілька лавок на різьблених ніжках та старовинні ліхтарі.

Два переходи (через середину і північний торець розподільчої зали) з'єднують станцію "Майдан Конституції" зі станцією "Історичний музей" Салтівської лінії метро, що розташована паралельно. Перехід, розташований у торці станції "Майдан Конституції" разом з ескалаторним тонелем та підземними переходами станції "Історичний музей" було відкрито 31 грудня 1983 року, тобто майже на дев'ять місяців раніше самої станції "Історичний музей". Це було пов'язано з необхідністю розвантажити ескалатор станції "Радянська", який не справлявся з пасажиропотоком. На початку 80-х років ескалатори та вестибюль станції навіть працювали в реверсивному режимі в години пік, тобто зранку всі три стрічки ескалатора працювали на підйом, а ввечері - на спуск. Таким чином, пасажири, які хотіли потрапити до метро "Радянська" в ранкові години "пік", або вийти на цій станції ввечері, були змушені користуватися сусідніми станціями метро. Композицію розподільчого залу станції до відкриття торцевого переходу завершував мармуровий рельєф із зображенням серпа та молота.

Сходи іншого переходу, що з'єднує розподільчі зали обох пересадкових станцій, розташовані по центру станційної зали між пілонами. Початково балюстради сходів були оздоблені білим мармуром, таким же, як і пілони станції, а сам перехід - коричневим мармуром, який гармонічно поєднувався з оздобленням сусідньої станції "Історичний музей". 2011 року була проведена реконструкція сходів та балюстрад, в ході якої замість білого мармуру вони були оздоблені сірим гранітом. Також на балюстрадах були встановлені металеві решітки для запобігання падінню речей пасажирів на платформну ділянку та колії. На початку 2016 року було змінене оздоблення самого переходу - під час його рекострукції коричневий мармур був замінений темно-сірим гранітом габро.

Розгалужений підземний перехід, пов'язаний з вестибюлем, був побудований ще 1965 року, за десять років до відкриття самої станції. Він став першою підземною громадською спорудою в центрі Харкова та другим підземним переходом в нашому місті. Виходи з нього ведуть до будівлі Міської ради, історичного музею, театру ляльок, до ряду магазинів та установ. Підземний перехід станції "Майдан Конституції" розширювався двічі. Так, 1979 року був побудований вихід на майдан до зупинок міського транспорту (пішохідний вихід № 6) разом з ділянкою підземного переходу під Спартаківським (Ярмарковим) провулком. А протягом 2019-2021 років підземний перехід був подовжений під вулицею Пушкінською (Григорія Сковороди) до ТРЦ Nikolsky. Цей вихід було відкрито разом із самим ТРЦ 21 травня 2021 року.

2011-2012 року було проведено капітальний ремонт підземного переходу станції "Майдан Конституії" разом з виходами на поверхню. При цьому, вперше в Харківському метрополітені, було встановлено підігрів сходів пішохідних виходів.

© Андрій Бутковський, 2005-2024

Відеоматеріали:

  1. Харьков, 1966 год. Подземный переход. Відеоканал KruchinaFILM;
  2. Харьков, 1970 год. Строительство метро. Відеоканал KruchinaFILM;

Общие сведенияИсторияХроникаСхемыСтанции и сооруженияПодвижной составСтатистикаАудиоДокументы, книги, публикацииКонтакты ]