Новости. Подорож через історію та сучасність харківського тролейбусу до 20‑річчя сайту

"Харьков транспортный", 23.01.2025.

Рівно три роки тому, 23 січня 2022 року, наш сайт "Харків транспортний" відзначив своє 20‑річчя. Ця значуща дата вимагала особливого святкування. Ми вирішили зібратися разом — автори та постійні користувачі — щоб згадати яскраві моменти минулого, обговорити майбутнє сайту та розвиток транспорту в Харкові. Свято потребувало незвичайної програми, яка змогла б підкреслити важливість події. Так і народилася ідея, що стала основою нашого заходу.

Історія тролейбусного руху в Харкові почалася в травні 1939 року. Протягом десятиліть мережа розширювалась, ставши важливою частиною міського транспорту. Однак деякі лінії були закриті. Частина з них зникла в період розширення мережі, коли лінії були перенаправлені на зручніші маршрути, а інші припинили своє існування в останні десятиліття, не виправдавши попит на фоні загального скорочення кількості рухомого складу... Ці втрати стали частиною історії, залишивши після себе лише рідкісні фотографії та архівні відеозаписи, які, на жаль, збереглися не всюди.

У 2020 році розвиток тролейбусної мережі вийшов на новий рівень. У місті почали використовувати тролейбуси з автономним ходом. Ці машини дозволили відкривати нові маршрути там, де не було контактної мережі. Вони можуть рухатися під проводами на частині шляху, а решту дистанції долати на акумуляторах.

Завдяки цим інноваціям з’явилася можливість знову проїхати вулицями, де раніше курсували тролейбуси, але контактна мережа давно зникла. Це надихнуло нас на створення маршруту, який став центральною частиною свята. Ми вирішили доповнити його не лише історичними локаціями, а й новими напрямками, щоб продемонструвати можливості сучасних тролейбусів як основи електричного транспорту Харкова.

Для ювілейної поїздки Салтівське трамвайне депо надало тролейбус PTS‑12 #2743. Керувати ним був запрошений досвідчений водій, справжній майстер своєї справи. У визначений час тролейбус приїхав на розворотне коло "Вулиця Одеська", де вже зібралися учасники. Коли пасажири зайняли свої місця в салоні, він плавно вирушив у подорож, відкриваючи главу захоплюючої подорожі історією та сучасністю харківського транспорту.

Першим пунктом нашого маршруту стала кінцева "Вулиця Достоєвського". Тролейбуси 9‑го маршруту курсували туди до початку 2000‑х років. Особливістю цієї кінцевої була її розташованість: тролейбуси розверталися прямо навколо житлового 14‑поверхового будинку на перехресті вулиць Достоєвського та Валдайської. Кожен метр розвороту ставав об'єктом для фотографій, адже в нашому архіві досі немає знімків роботи маршрутних тролейбусів на цьому місці. Однак про поїздку на цю кінцеву та маршрут, який колись туди проходив, ми вже детально розповідали в окремому матеріалі.

Після розвороту на "Вулиці Достоєвського" тролейбус вирушив до розворотного кола біля залізничної станції "Основа". Тут був зроблений невеликий перепочинок, щоб учасники могли випити каву та підготуватися до продовження маршруту. Для багатьох це захід став чимось новим і незвичним, а попереду нас чекало ще багато цікавих локацій.

Після кави-брейку на Основі наш тролейбус знову вирушив у бік вулиці Достоєвського, але вже не заїжджав на круг 9‑го маршруту, а поїхав до кінцевої "Комсомольське озеро". Це була перша бонусна локація на нашому маршруті. Хоча тролейбусна лінія ніколи не проходила через цей район, автономний хід дав змогу розширити та переосмислити мережу, додавши маршрути в такі куточки міста, де раніше не було місця сучасному електротранспорту. Маршрут до озера особливо популярний серед харків'ян влітку, коли автобусні маршрути переповнені. При наявності достатньої кількості рухомого складу та водіїв, тролейбус міг би стати затребуваним на цих маршрутах. Міст через залізничну станцію не становив для нього жодної проблеми.

Далі маршрут нашого святкового тролейбуса продовжився через проспект Гагаріна, а потім — на вулицю Малом'ясницьку. Він був спланований так, щоб ділянки під проводами чергувалися з ділянками на автономному ході. Це дозволило тролейбусу ефективно поповнювати запас акумуляторів, не втрачаючи часу на простої та мінімізуючи затримки.

Мало хто пам'ятає, що в 90‑ті роки по Малом'ясницькій проходила двостороння лінія, і тролейбуси рухались не тільки вгору від вулиці Вернадського до проспекту Гагаріна, але й у зворотному напрямку. Це було пов'язано із закриттям ділянки дороги для будівництва з'єднувальної гілки метро. Для об'їзду закритої ділянки тролейбуси маршрутів, які слідували до кінотеатру "Зірка", курсували по Малом'ясницькій в обох напрямках. Наш тролейбус також опинився на цій вулиці в неприродному напрямку руху, що стало приводом для унікальних знімків.

Якщо поглянути в історію, можна дізнатися, що при відкритті кінцевої станції "Кінотеатр "Зірка" 1972 року, ще не було ані станції метро "Проспект Гагаріна", ані нинішньої вулиці Вернадського. Тролейбуси потрапляли на Подільський міст через площу Руднєва (майдан Героїв Небесної сотні), провулок Карбишева (або вулицю Руставелі у зворотньому напрямку) та Червоношкільну (Гімназійну) набережну. Саме по цьому маршруту й проїхав наш святковий тролейбус, надаючи можливість зробити унікальні кадри в тому районі.

Наступною локацією на нашому шляху став Костюринський провулок, розташований в самому центрі міста. Тут раніше існувала тролейбусна контактна мережа, а до середини 90‑х років знаходилась кінцева зупинка, з якої тролейбуси вирушали в східні та південні райони міста. Згодом, в 2000‑х, до цієї ділянки було перенаправлено декілька автобусних маршрутів. Проте сьогодні провулок став справжньою парковкою, і вже нічого не нагадує про його колишній зв'язок з міським транспортом. Навіть щоб потрапити в провулок, водієві довелося проявити справжнє мистецтво — завдяки хаотичній парковці завдання було не з легких. Але все вдалося, і колекція знімків поповнилася унікальними кадрами тролейбусу з табло 4‑го маршруту, який був останнім, що обслуговував цю ділянку.

Далі наш тролейбус вирушив до ще однієї колишньої кінцевої, яка носила назву "Держпром". Розворот на цій кінцевій здійснювався наступним чином: з проспекту Леніна (тепер — Науки) тролейбуси повертали направо на проспект Правди (Незалежності), потім перетинали центральний бульвар біля вулиці Ромена Роллана та знову виїжджали на проспект Леніна. Кінцева існувала до 1984 року, а після відкриття Салтівської лінії метро була перенесена на площу Дзержинського (тепер — майдан Свободи). Однак, що цікаво, контактна мережа зберігалася тут до середини 90‑х років. В теорії, при наявності напруги, тролейбус міг би заїхати на кінцеву з перестановкою штанг, але виїхати – лише накатом.

Наш тролейбус за допомогою акумуляторів з легкістю повторив розворот 16‑го та 24‑го маршрутів біля Держпрому, після чого продовжив шлях на Олексіївку. Наступною точкою маршруту стала вулиця Ахсарова та кінцева "Студмістечко", куди тролейбуси курсували до 2004 року. Рух було закрито у зв'язку зі будівництвом станції метро "Олексіївська", і довгий час контактна мережа зберігалася на розворотному колі та під'їздах до нього. Однак врешті-решт лінію було демонтовано. На жаль, нам не вдалося заїхати на саме розворотне коло, оскільки на цьому місці зараз організована парковка автомобілів, але ми все ж закарбували цей куточок на фотографіях поруч із колом.

Цікаво, що у зв'язку з будівництвом метро до Олексіївки було кілька проектів розвитку тролейбусного руху в цьому районі. Один з них передбачав реконструкцію вулиці Ахсарова та продовження тролейбусної лінії до проспекту Перемоги, а потім уздовж трамвайної лінії в бік проспекту Людвіга Свободи. Ці плани так і не були реалізовані, але наш тролейбус все ж проїхав цим маршрутом.

Наступний пункт екскурсії здивував багатьох. Усі харків’яни добре знають вулицю Пушкінську, розташовану в самому центрі міста. Вона асоціюється з історичною забудовою, бутиками, кафе та ресторанами. Майже кожен харків’янин хоча б раз гуляв цією вулицею. Однак північна частина Пушкінської — це повний контраст. Вона проходить через промзону, минаючи задню частину авіазаводу. З цивілізації тут лише комплекс Юридичної академії, далі — кладовище, а вулиця закінчується в районі гаражів та колишнього підприємства. Там і була розташована кінцева "ПМУ‑8". До початку 90‑х тут ходив навіть не автобус, а маршрутне таксі №1т від майдану 1‑го Травня. Після цього регулярні маршрути припинилися, хоча за чутками окремі рейси сучасної маршрутки №289 все ж заїжджали в цей район. На кінцевій зберігся зупинковий павільйон, який довгий час перебував в занедбаному стані. Але коли в одну з будівель переїхала приватна школа, павільйон було відновлено. Наш тролейбус розвернувся на майданчику, і було зроблено загальне фото на фоні павільйону. Для багатьох учасників це місце стало новим, і вони відвідали його вперше. До речі, водій 289‑го автобуса, побачивши наш тролейбус з табло маршруту 1т, теж був явно здивований. Він, мабуть, сприйняв нас як конкурента і вирішив різко розвернутися та випередити, щоб першим приїхати до зупинки біля Юракадемії. Проте наш тролейбус не став забирати пасажирів у автобуса і продовжив шлях по Пушкінській до центру міста, після чого вирушив на вокзал.

Лінія по вулиці Євгена Котляра біля Південного вокзалу давно не використовується для маршрутного руху, хоча інколи її задіюють для службових рейсів. Саме цією лінією наш тролейбус проїхав повз Привокзальний майдан та будівлю управління Південної залізниці, а потім повернувся в центр. Далі маршрут прямував Сергіївським майданом, Банним провулком та Рибним майданом, а потім — до вулиці Кооперативної, повторивши шлях 26‑го маршруту.

Заключним пунктом нашої екскурсії стала колишня тролейбусна лінія від універмагу "Харків". Лінію було демонтовано відносно недавно, в першій половині 2010‑х років. Раніше це була одна з популярних ліній, на якій курсували три тролейбусні маршрути з різних частин Салтівського житлового масиву. Однак з початку 90‑х пасажиропотік почав зменшуватися, і до універмагу "Харків" залишився лише один маршрут — №32. Але й у цього маршруту виникли проблеми після відкриття ринку біля станції метро "Барабашова". Тролейбус часто потрапляв у затори, виконати графік ставало все складніше, і в результаті було прийнято рішення припинити роботу маршруту. Кілька років лінія по вулиці Якіра (Тюрінській) використовувалась для службових рейсів, але згодом була демонтована, щоб уникнути крадіжки контактної мережі. Незважаючи на те, що ринок уже давно втратив свою популярність, перспективи відновлення тролейбусної лінії по Тюрінській, а також її можливого продовження та з'єднання з лінією по майдану Захисників України, на сьогодні немає. Більше того, на місці колишньої тролейбусної кінцевої та поруч стоячих будинків розпочато будівництво житлового комплексу.

Тим не менше, нам вдалося частково проїхати по колишній кінцевій і по вулиці Тюрінській, а потім через ринок — до розворотного кола біля станції метро "Академіка Барабашова". На цьому колі тролейбус був сфотографований з написом "ПУНКТ ПИТАНИЯ" на маршрутному вказівнику, як нагадування про те, що саме в цьому місці на початку 2000‑х розташовувався справжній тролейбус-буфет, де водії та кондуктори могли перекусити під час обідніх перерв. На зворотному шляху ми майже повторили маршрут тролейбусів, які колись курсували по Якіра (Тюрінській) до відкриття Салтівської лінії метро. Звісно, з урахуванням змін у сучасній дорожній мережі: тоді тролейбуси, проїхавши по вулиці Академіка Павлова, повертали в Сонячний провулок, а сьогодні від нього нічого не залишилося, і сам топонім був скасований. Тепер транспорт рухається по вулиці Тюрінській, де з однієї сторони зберігаються приватні будинки, а з іншої — залишки колишніх торгових рядів.

Після цього тролейбус повернувся на початок вулиці Тюрінської і доставив пасажирів до станції метро "Проспект Гагарина", звідки вирушив у депо. Маршрут вийшов насиченим і яскравим, повністю продемонструвавши всі можливості та переваги сучасних тролейбусів з автономним ходом.

Тролейбус PTS‑12: сучасні інновації на харківських вулицях

Тролейбуси PTS‑12 були виготовлені на підприємстві "Політехносервіс" у Броварах. За основу був узятий кузов білоруського тролейбуса МАЗ‑203Т, в який були встановлені тяговий двигун та електронна система управління. У 2020‑2021 роках до Харкова надійшло 50 таких тролейбусів, усі вони з низьким рівнем підлоги, що робить їх зручними для перевезення маломобільних пасажирів, а також оснащені кондиціонерами. Однією з головних особливостей харківських тролейбусів PTS‑12 є автономний хід на відстань не менше ніж 20 км з використанням акумуляторів. Ці тролейбуси відкрили нові маршрути на Північну Салтівку, в Жихор, П'ятихатки, селище Жуковського та в кілька мікрорайонів Роганського житлового масиву. Після повномасштабного вторгнення Росії такі тролейбуси виявилися особливо важливими, допомагаючи забезпечити надійний транспорт навіть в умовах часткового відключення електроенергії, спричиненого атаками противника.

Наша подорож стала не просто екскурсією минулим та сучасним харківського транспорту, але й символом того, як сучасний електричний транспорт може зберігати та примножувати спадщину міста. Тролейбус з автономним ходом — це не просто засіб пересування, а з'єднувальна ланка між історією та майбутнім, що дозволяє дізнатися нові маршрути та повернути забуті куточки міста в повсякденне життя. Надихнуті цією подорожжю, ми сподіваємося, що такі події стануть яскравими віхами в подальшому розвитку харківського транспорту та надихнуть усіх на нові досягнення.

PTS-12 #2743 на улице Валдайской возле улицы Вокзальной
Дорогою на вулицю Достоєвського. Зупинка в районі станції Основа
PTS-12 #2743 на улице Валдайской возле улицы Вокзальной
Там же, вид ззаду
PTS-12 #2743 на улице Заводской разворачивается на бывшей конечной "Улица Достоевского"
Розворот на колишній кінцевій "Вулиця Достоєвського". Вулиця Заводська
PTS-12 #2743 на улице Заводской разворачивается на бывшей конечной "Улица Достоевского"
Там же, вид з іншого боку
PTS-12 #2743 в Заводском переулке в районе одноименной улицы
Заводський провулок
PTS-12 #2743 в Заводском переулке в районе одноименной улицы
Там же, вид ззаду
PTS-12 #2743 на улице Достоевского в районе улицы Валдайской
Вулиця Достоєвського, в районі вулиці Валдайської
PTS-12 #2743 на улице Валдайской возле улицы Заводской
Вулиця Валдайська, біля вулиці Заводської
PTS-12 #2743 разворачивается на конечной "Основянское озеро"
Розворот на автобусній кінцевій "Комсомольське озеро"
PTS-12 #2743 на улице Маломясницкой напротив Нетеченского переулка
Вулиця Малом'ясницька, під час руху у бік вулиці Вернадського
PTS-12 #2743 на улице Маломясницкой напротив Нетеченского переулка
Там же, вид з іншого боку
PTS-12 #2743 на площади Героев Небесной сотни в проезде между сквером и домом №36
Проїзд площею Героїв Небесної сотні між сквером та будинком №36
PTS-12 #2743 в переулке Карбышева между площадью Героев Небесной сотни и Гимназической набережной
У провулку Карбишева
PTS-12 #2743 в переулке Карбышева возле Гимназической набережной
Там же, перед виїздом на Гімназичну набережну
PTS-12 #2743 на Гимназической набережной в районе переулка Карбышева
Гімназійна набережна, в районі провулка Карбишева
PTS-12 #2743 на Гимназической набережной в районе улицы Руставели
Там же, в районі вулиці Руставелі
PTS-12 #2743 в Костюринском переулке возле улицы Кооперативной
У Костюринському провулку перед виїздом на вулицю Кооперативну
PTS-12 #2743 в Костюринском переулке возле улицы Кооперативной
Там же, вид з іншого боку
PTS-12 #2743 на проспекте Независимости возле улицы Ромена Роллана
Розворот на колишній кінцевій "Держпром". Проспект Незалежності, перед поворотом на вулицю Ромена Роллана
PTS-12 #2743 на перекрестке улицы Ромена Роллана и проспекта Независимости разворачивается на бывшей троллейбусной конечной "Госпром"
Вулиця Ромена Роллана, перед поворотом назад на проспект Незалежності
PTS-12 #2743 на перекрестке улицы Ромена Роллана и проспекта Независимости разворачивается на бывшей троллейбусной конечной "Госпром"
Там же, вид з іншого боку
PTS-12 #2743 на проспекте Независимости возле улицы Ромена Роллана
Проспект Незалежності, за поворотом з вулиці Ромена Роллана
PTS-12 #2743 на улице Ахсарова возле бывшей троллейбусной конечной "Студгородок"
Вулиця Ахсарова, біля колишньої кінцевої "Студмістечко"
PTS-12 #2743 на улице Ахсарова возле бывшей троллейбусной конечной "Студгородок"
Там же, вид з іншого боку
PTS-12 #2743 на пробивке между улицей Мироносицкой и улицей Пушкинской
Безіменна дорога від вулиці Мироносицької до вулиці Пушкінської біля трамвайного кола "Парк імені Горького"
PTS-12 #2743 на пробивке между улицей Мироносицкой и улицей Пушкинской
Там же, біля іподрому
PTS-12 #2743 на пробивке между улицей Мироносицкой и улицей Пушкинской
Там же, вид з іншого боку
PTS-12 #2743 на улице Пушкинской прибывает на бывшую конечную "ПМУ-8"
Кінець вулиці Пушкінської, під'їзд до колишньої автобусної кінцевої "ПМУ-8"
PTS-12 #2743 на улице Пушкинской разворачивается на бывшей конечной "ПМУ-8"
Розворот на колишній кінцевій "ПМУ-8" під пильною увагою учасників поїздки
PTS-12 #2743 на улице Пушкинской перед отправлением от бывшей конечной "ПМУ-8"
Біля зупинкового павільйону на колишній кінцевій "ПМУ-8"
PTS-12 #2743 на улице Пушкинской перед отправлением от бывшей конечной "ПМУ-8"
Там же, перед відправленням від кінцевої
PTS-12 #2743 на улице Пушкинской перед отправлением от бывшей конечной "ПМУ-8"
Там же
PTS-12 #2743 на улице Пушкинской перед отправлением от бывшей конечной "ПМУ-8"
Там же
PTS-12 #2743 на улице Пушкинской в районе бывшей конечной "ПМУ-8"
Вулиця Пушкінська, дорога вздовж паркану кладовища №13
PTS-12 #2743 на улице Пушкинской возле Цветочного въезда
Біля Квіткового в'їзду
PTS-12 #2743 на улице Пушкинской в районе Цветочного въезда
Там же, з іншого боку
PTS-12 #2743 на улице Пушкинской в районе улицы Багалея
На центральній частині вулиці Пушкінській в районі вулиці Багалія
PTS-12 #2743 на улице Пушкинской в районе улицы Ольминского
Там же, в іншому ракурсі
PTS-12 #2743 поворачивает с улицы Кацарской на улицу Евгения Котляра
Дорогою до Південного вокзалу. Поворот з вулиці Коцарської на вулицю Євгена Котляра
PTS-12 #2743 на улице Котляра в районе улицы Коцарской
Вулиця Котляра, в районі вулиці Коцарської
PTS-12 #2743 на улице Котляра напротив улицы Славянской
Навпроти вулиці Слов'янської
PTS-12 #2743 на улице Евгения Котляра возле Привокзальной площади
На тлі Південного вокзалу
PTS-12 #2743 на улице Котляра возле управления Южной железной дороги
Біля будівлі управління Південної залізниці
PTS-12 #2743 поворачивает с улицы Евгения Котляра на улицу Благовещенскую
Поворот з вулиці Євгена Котляра на Благовіщенську
PTS-12 #2743 на Сергиевской площади в районе Соборного спуска
Сергіївський майдан, в районі Соборного узвозу
PTS-12 #2743 на Сергиевской площади в районе Соборного спуска
Там же, з іншого боку
PTS-12 #2743 на Рыбной площади в районе Банного переулка
Рибний майдан, в районі Банного провулка
PTS-12 #2743 на Рыбной площади в районе Банного переулка
Там же, з іншого боку
PTS-12 #2743 в Байкальском переулке разворачивается на бывшей конечной "Улица Якира"
Проїзд колишньою кінцевою "Вулиця Якіра", вона ж "Універмаг "Харків". Байкальський провулок
PTS-12 #2743 в Байкальском переулке разворачивается на бывшей конечной "Улица Якира"
Там же, з іншого боку
PTS-12 #2743 поворачивает из Байкальского переулка в Спортивный переулок
Поворот з Байкальського провулка в Спортивний провулок
PTS-12 #2743 на улице Металлиста возле Спортивного переулка
На вулиці Металіста біля Спортивного провулку
PTS-12 #2743 поворачивает с улицы Металлиста на улицу Тюринскую
Поворот з колишньої кінцевої на вулицю Тюрінську
PTS-12 #2743 на улице Амурской в районе улицы Тюринской
Проїзд через ринок "Барабашово". Вулиця Амурська, в районі вулиці Тюрінської
PTS-12 #2743 на улице Амурской в районе троллейбусного круга
Та неподалік діючого тролейбусного кола
PTS-12 #2743 и Mercedes-Benz Sprinter 312D гос.# АХ3960НВ на конечной "Станция метро "Академика Барабашова"
Кінцева "Станція метро "Академіка Барабашова", на місці, де 20 років тому розташовувався тролейбус-буфет
PTS-12 #2743 на улице Тюринской между улицей Академика Павлова и улицей Амурской
Вулиця Тюрінська, між вулицями Академіка Павлова та Амурською
PTS-12 #2743 на улице Тюринской между улицей Соединенной и улицей Никоновской
Між вулицями З'єднаною та Никонівською
PTS-12 #2743 на улице Тюринской возле набережной Здоровья
Міст через Немишлю біля набережної Здоров'я
PTS-12 #2743 на улице Тюринской возле набережной Здоровья
Там же, вид з іншого боку
Разделы по теме:
Рубрики:   Наши новости, Троллейбус
Единицы ПС:   PTS 12 #2743
Конечные городских маршрутов:   ВМУ-8, Вул. Силікатна, Вул. Якіра (Універмаг "Харків"), Держпром, Залізнична станція Основа, Основ'янське озеро, Привокзальний майдан, Провулок Костюринський, Ст. м. "Академіка Барабашова", Студмістечко
Улицы и площади:   вулиця Академіка Павлова, вулиця Ахсарова, набережна Гімназійна, вулиця Євгена Котляра, проспект Незалежності, вулиця Олександра Подольського, проспект Перемоги, Сергіївський майдан, вулиця Силікатна

Добавить комментарий

Для того, чтобы добавить комментарий, Вам нужно зарегистрироваться и/или авторизоваться на форуме.