КП "Салтівське трамвайне депо"

ОписаниеПеречень маршрутовСхема маршрутовФотогалерея (268)Новости по теме (235)

Адрес: 61129, Харків, просп. Тракторобудівників 109
Контактный телефон: +38(093)000-50-60, +38(050)401-35-09
Обслуживаемые маршруты: Подробный перечень... ] [ Схема... ]
Трамвай: 1, 3, 5, 6, 7, 8, 12, 16, 16-А, 20, 23, 27
Троллейбус: 7, 45, 46, 49, 51, 53, 55, 58, 59
Автобус: 20, 21, 22, 29, 31, 32, 33, 41, 47, 48, 53, 57, 58, 60, 62, 63, 64, 67, 68, 70, 72, 77, 81, 83, 96, 99, 102, 107, 109, 123, 128, 140, 204, 206, 208, 222, 224, 228, 241, 243, 249, 252, 260, 268, 272, 273, 280, б/н
На маршрутах работают: Tatra-T3, Tatra-T6A5, Т3-ВПНП, PTS 12, Богдан-Т701, Heuliez GX317, Irisbus Citelis 12M, Irisbus Citelis 18M, Karsan Atak, Karsan Jest+, Lahti Scala, MAN Lion's City, Mercedes-Benz O530 Citaro, Solaris Urbino 12, Solaris Urbino 15, Solaris Urbino 18, SOR BN 8.5, Van Hool A330, Volvo 7700, БАЗ-2215

Наприкінці 60-х - початку 70-х років минулого сторіччя в Харкові розпочалася активна забудова Салтівського житлового масиву - найбільшого спального району міста. Першим траснпортом, який з`єднав Салтівку з центром та промисловими підприємствами, став трамвай. Всього лише за кілька років довжина трамвайної мережі Харкова збільшилась майже на третину внаслідок будівництва кількох багатокілометрових трамвайних ліній на Салтівці. Для обслуговування величезного житлового масиву знадобилися сотні нових вагонів, адже Салтівської лінії метро в ті часи ще не було. Проте розміщалися вони в трьох депо, що існували на той час в нашому місті - Комінтернівському, Ленінському та Жовтневому. Всі вони знаходилися на значній відстані від Салтівки, а їх місткості не вистачало для вагонного парку, який стрімко збільшувався.

Тож на початку 70-х років місто вирішило побудувати нове трамвайне депо на північній околиці Салтівського масиву. Проект депо було розроблено харківським науково-дослідним інститутом Укрдіпрокомунбуд (головний інженер проекту І. М. Мартиненко). Для нового депо, яке повинно було стати найбільшим в Харкові, було виділено ділянку в 22 гектари в кінці проспекту Тракторобудівників. Згідно з проектом, депо було розраховане на обслуговування та стоянку 300 вагонів та складалося з головного виробничого корпусу площею понад 13 тисяч квадратних метрів, триповерхової побутової прибудови до нього, окремого чотириповерхового адміністративного корпусу, мийного корпусу площею понад 2,5 тисячі квадратних метрів. До комплексу споруд також входили їдальня на 220 місць, медпункт, спортмайданчики, пожежне депо, гараж та інші допоміжні об`єкти.

Будівництво Салтівського депо розпочалося 1977 року. Риття котлованів під фундаменти корпусів та вертикальне планування території здійснював трест "Харківспецбудмеханізація", а спорудження корпусів депо - трест №86 комбінату Харківпромбуд. Вперше в Харкові під час будівництва депо проводилась рекультивація землі, тобто перевезення верхнього, найбільш родючого шару чoрнозему на інші сільськогосподарські ділянки.

6 листопада 1982 року депо випустило перші вагони на лінію. Перша черга депо була розрахована на 100 одиниць рухомого складу, тож спочатку воно обслуговувало лише один маршрут - 23-й. По мірі добудови виробничих потужностей та збільшення рухомого складу збільшувалась і кількість маршрутів, які обслуговувало депо. Наприкінці 80-х років з воріт Салтівського депо виходили вагони п´ятьох маршрутів: №№ 16, 23, 26, 27 та 29.

Протягом багатьох років Салтівське трамвайне депо обслуговувало пасажирські вагони лише одного типу - Tatra-Т3. Основу рухомого складу депо становили вагони 1982-1986 років випуску, що надійшли в депо безпосередньо з заводу (паркові номери ##511-520, 575-604, 619-700, 721, 722). Після відкриття депо в 1982-1983 рр. до нього було передано кілька десятків вагонів з Комінтернівського (##501-510, 521-534) та Жовтневого (##535-574, 605-618) депо. Рухомий склад Салтівського депо поповнювався за рахунок передачі вагонів з інших депо міста і пізніше. Зокрема, 1986-го року з Жовтневого депо було передано 20 вагонів, що отримали номери ##701-720, 1991-го року з Ленінського депо були отримані вагони ##723-726, а двома роками пізніше з Комінтернівського та Жовтневого депо надійшли ще шість вагонів (##727-732).

Салтівське трамвайне депо ніколи не досягло своєї максимальної проектної потужності. Найбільша кількість пасажирських вагонів - 226 - знаходилася на балансі депо 1991-го року. Протягом 90-х років кількість рухомого складу депо постійно зменшувалась. 2001-го року Салтівське депо отримало частину рухомого складу ліквідованого Ленінського трамвайного депо (вагони Tatra-T3 ##733-774). А після ліквідації Комінтернівського депо в березні 2007-го року в Салтівське депо було передано близько 50-ти вагонів Tatra-T6B5 (##4519...4573), та ще десять Tatra-T3 (##4001-4010).

У липні 2011-го року внаслідок реорганізації ХКП "Міськелектротранс" депо стало окремим комунальним підприємством. З 2015-го року на базі виробничих потужностей депо розпочали капітальний ремонт вагонів Tatra-T3 та Tatra-T6B5 з використанням кузовів та електрообладнання вживаних вагонів Tatra-T3 та Tatra-T6А5 з Чехії, Словаччини та Латвії. ТОВ "Технології електротранспорта" що базувалося на території депо проводило капітальний ремонт трамвайних вагонів не тільки для Харкова, а й для низки інших міст України - Маріуполя, Дружківки, Кам'янського. А в 2017-2018 роках на базі в депо було зібрано три нових напівнизькопідлогових вагони Т3-ВПНП.  Одночасно покращилася й ремонтна база депо - було введено в дію нову фарбувальну камеру, освоєно ремонт сучасних електронних систем керування трамвайних вагонів тощо.

С початку свого існування Салтівське депо призначалося виключно для обслуговування пасажирських трамвайних вагонів. Проте вже 1988 року на базі депо було створено цех механізованого ремонту колії. Для нового підрозділу було відведено 17-ю колію виробничого корпусу. Невдовзі цех механізованого ремонту колії отримав у своє розпорядження дві машини ВПРС-500 та супутні службові вагони, універсальну підбивочну машину УПМ-2 на базі трактора Т-150, різноманітну автотехніку. У Салтівському депо з кінця 80-х років також базувалися вагони ремонту контактної мережі та рельсошлифувальний вагон.

Після ліквідації Депо №1 2006-го року більшість вантажних та службових вагонів ХКП "Міськелектротранс" було переведено на баланс Відділу вантажних перевезень, який було створено при Салтівському депо. З 2011 року цей підрозділ разом зі Службою колії став окремим комунальним підприємством (КП "Міськелектротранссервіс"), більшість вагонів якого й далі базувалися у Салтівському депо до 2022 року.

У лютому 2020 року Харківська міська рада дала згоду комунальному підприємству "Салтівське трамвайне депо" на закупівлю 50 тролейбусів PTS-12 із збільшеним автономним ходом на умовах фінансового лізингу. Нові машини надійшли протягом 2020-2021 років; щоправда до депо вони були приписані лише номінально. Оскільки підприємство не мало власного майданчику та ремонтної бази, експлуатацією та обслуговуванням нових тролейбусів займалися КП "Тролейбусне депо №2" та "Тролейбусне депо №3". Також 2021 року КП "Салтівське трамвайне депо" придбало в лізинг 150 турецьких автобусів Карсан. Восени 2021 року на базі депо було побудовано відстійний майданчик для нових автобусів. Таким чином КП "Салтівське трамвайне депо" стало першим в міст транспортним підприємством, що експлуатує всі всі види наземного транспорту, і до того ж найбільшим підприємством міського транспорту Харкова.

24 лютого 2022 року мирне життя міста перервала російська навала. В перші ж дні війни Салтівське депо, що знаходиться на північному краю міста, зазнало ворожих обстрілів. Суто цивільне підприємство, яке не мало жодного відношення до армії та бойових дій, росіяни обстрілювали з усіх видів зброї, від артилерії і систем залпового вогню до балістичних ракет. Протягом весни-літа 2022 року були знищені або значно пошкоджені всі капітальні будівлі на території депо, а також майже всі трамвайні вагони. Пошкоджень зазнала також частина тролейбусів і автобусів, приписаних до депо, зокрема машини, які стояли на території Тролейбусного депо №2, коли агресор вдарив по ньому забороненою касетною зброєю 3 квітня 2022 року.

Зі звільненням Харківщини у вересні 2022 року коли окупантів вдалося відкинути до державного кордону, життя в місті відносно стабілізувалася. Ще раніше, у липні 2022 року із Салтівського депо було евакуйовано частину трамвайних вагонів до вцілілих Жовтневого та колишнього Комінтернівського депо. Хоча приміщення самого Салтівського депо фізично знищені, і відбудова його поки що неможлива, депо продовжує функціонувати використовуючи потужності інших комунальних підприємств міста.

© Андрій Бутковський, 2025

Відеоматеріали:

  1. Харьков. Строительство трамвайного депо. Один із суботників співробітників обласної ради міста Харкова. Суботник проходив на будівництві Салтівського трамвайного депо. 1981 рік. Відеоканал KruchinaFILM;
  2. Городской электротранспорт города Харькова в 1981 году. Фрагменти відеоролика, на яких відображено будівництво Салтівського депо. Відеоканал KruchinaFILM;
  3. Харьков 1996 год. Салтовское трамвайное депо. С чего начинается утро.. KruchinaFILM;
  4. Найбільше в Європі трамвайне депо. Відеоканал Залізні магістралі, 10.12.2020;
  5. Наслідки обстрілів у Салтівському трамвайному депо Харкова. Суспільне Харків, 11.06.2022;
  6. Побиті, але будуть жити. У Харкові стали до ремонту пошкоджених обстрілами трамваїв. Харків Новини, 26.07.2022;
  7. Компетентне інтерв'ю з директором КП «Салтівське трамвайне депо» Владиславом Приймаком. Харків Новини, 15.02.2023;